Hoe Artificial Intelligence werk minder geestdodend maakt

Hoe Artificial Intelligence werk minder geestdodend maakt

‘Extreme digitalisering’, dat is waar Jim Stolze (43) zich voornamelijk mee bezig houdt. Zijn huidige business: Artificial Intelligence (AI) en machine learning. ‘Bedrijven zouden niet meer digital of mobile first moeten zijn, maar AI first’.

Artificial Intelligence, waarbij software en machines kunnen leren en intelligent zijn, is geen nieuw begrip: het bestaat al 60 jaar als onderzoeksgebied. Pas sinds 2012 is het hot topic. Dat komt door een aantal ontwikkelingen die elkaar versterken: ‘De snelheid waarmee computers tegenwoordig rekenen, de gigantische hoeveelheid data en doorbraken in machine learning en zelflerende algoritmes’, zegt Jim Stolze, pionier en consultant op het gebied van digitale transformatie en tot voor kort het gezicht van TEDx Europe.

Alle technologische ontwikkelingen samen hebben geleid tot algoritmes die sommige specifieke taak veel sneller en beter kunnen uitvoeren dan een mens. ‘Denk bijvoorbeeld aan het berekenen van een schadeclaim of het doorspitten van duizenden dossiers met jurisprudentie’, aldus Stolze. Zo maakt de Amerikaanse bank JP Morgan sinds kort gebruik van een algoritme dat contracten van bedrijfskredieten screent. Het algoritme doet binnen één seconde waar een advocaat 300.000 uur over zou doen.

Data

‘Sommige organisaties denken dat het bij digitalisering draait om het automatiseren van bestaande processen, maar de digitale transformatie houdt zoveel meer in. Bedrijven stromen over met data die ze slim zouden kunnen inzetten, maar de meesten hebben geen idee wat ze ermee moeten’. In december lanceerde Stolze daarom het eerste Nederlandse uitzendbureau voor algoritmes: Aigency. Daarmee koppelt hij bedrijven aan start-ups en studenten die algoritmes ontwikkelen.

‘Voor veel bedrijven is Artificial Intelligence nog een mysterieus begrip. Toch maakt iedereen er dagelijks gebruik van. Het zit in onze smartphones en dezelfde zoekterm in Google levert bij mij andere resultaten op dan bij jou. Dat komt door machine learning; het algoritme leert waar jouw interesses liggen.’ AI is volgens Stolze al lang niet meer alleen iets voor de tech-reuzen. ‘Ieder bedrijf zou er mee bezig moeten zijn.’

Algoritmes voor HR

Op dit moment werkt Aigency onder meer aan een prototype voor verschillende nationale en internationale uitzendbureaus. ‘Het werving- en selectieproces is nu erg arbeidsintensief en inefficiënt. Dat kan met behulp van machine learning veel praktischer’. Algoritmes scannen op hard en soft skills: denk aan prestatiedata, werkervaring of het enthousiasme van een kandidaat in een sollicitatievideo. ‘Zo’n algoritme haalt verbanden naar boven die je zelf niet zou kunnen leggen’.

Menselijker werk

Dat betekent volgens Stolze niet dat managers moeten vrezen dat zij of hun medewerkers hun baan verliezen. ‘In tegendeel, het betekent juist dat mensen minder saai en geestdodend werk hoeven te doen. Schermstaren is de ziekte van de 21e eeuw. Mensen zijn niet gemaakt om door kilometers Excel te scrollen en acht uur lang repeterend werk te doen. Dankzij Artificial Intelligence kunnen mensen juist doen waar ze goed in zijn, bijvoorbeeld het contact met klanten of overleggen met collega’s. Ze krijgen meer ruimte om zich binnen hun baan te ontwikkelen. Werk zal weer menselijker worden.’

Wat Stolze managers mee wil geven: ‘Kijk eens goed welke werkzaamheden als een simpele ‘if-then-else’ uitgeschreven kunnen worden. Voorspelbare en repeterende taken zijn geschikt om door een algoritme te laten uitvoeren. Taken die creatief, onvoorspelbaar en communicatief zijn, vallen ten deel aan mensenwerk. Houd daar nu al rekening mee en zorg dat je medewerkers multi-inzetbaar blijven. Niet alleen data-invoeren, ook in gesprek gaan. Niet alleen informatie opzoeken, maar ook inspireren.’

Gerelateerde evenementen

“Lead from the back — and let others believe they are in front.” Nelson Mandela