Strategie 3.0

Strategie 3.0

Baanbrekende inzichten over strategisch succes in de nieuwe werkelijkheid

Deze hooglerarenreeks gaat over bewezen successtrategieën vertaald naar deze tijd.

Zeven boeiende colleges zetten aan tot reflectie en actie. In deze reeks leert u anders aankijken tegen strategisch denken. Daarnaast leert u over het complete strategieproces, van strategievorming tot procesvoering én operatie. Tot slot krijgt u nieuwe inzichten in bewezen successtrategieën en de nieuwste business modellen.

Type:
Collegereeks
Prijs:
€ 2.195,00 (excl. BTW)
Datum:
23 maart t/m 18 mei 2017 (7 colleges)
Locatie:
Kasteel Groeneveld , Baarn
Groepsarrangement:
Meer informatie aanvragen
Direct aanmelden Bekijk de brochure

Het lijkt zo vanzelfsprekend. Veranderende tijden vragen om een nieuwe, innovatieve strategie. Was het voorheen nog knokken om te overleven, nu is het hoogste tijd om weer vooruit te denken. Vasthouden aan bewezen successen is geen strategie. Wat is de juiste strategie om uw organisatie naar nieuwe successen te loodsen?

Spelregels voor de toekomst

Lage economische groei, snelle technologische ontwikkelingen, keiharde concurrentie, disruptieve veranderingen. Ze plaatsen u voor strategische dilemma’s die het verschil maken tussen winst en verlies. Organisaties zijn vaak een stuk minder winstgevend dan zou kunnen, dat komt vooral door een gebrek aan ambitie, aldus prof.dr. Stefan Stremersch. Daarbij zijn oude waarden en methodes niet altijd toereikend. Verschuivingen in de economie vallen samen met een al langer sluimerend gevoel dat het anders moet.

Het kan niet anders dan dat dit leidt tot een andere kijk op ondernemen en organiseren. En één ding staat vast: beweging houdt u niet tegen. Denken in beweging, in groeirichtingen, biedt perspectief. Het oude blijft bovendien onderdeel van het nieuwe. Zo creëert u houvast en richting.

Sturen op vernieuwing

Deze hooglerarenreeks geeft inzicht in strategie op het gebied van de volgende thema's:

• U gaat anders aankijken tegen strategisch denken
• U krijgt inzicht in bewezen successtrategieën en de nieuwste businessmodellen
• Het complete strategische proces komt aan bod; strategievorming, procesvoering èn operatie.

In twee maanden brengt u uw kennis, visie en praktijk op hoog niveau.

Nederland transformeert de komende decennia naar een nieuwe samenleving waarin de machtsverhoudingen radicaal zijn omgegooid. Wat kunt u hiermee?
Prof. dr. Jan Rotmans verzorgt het college en is hoogleraar Transitiemanagement aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Internationale autoriteit op het gebied van transities en duurzaamheid.

Spreker: prof. dr. Jan Rotmans
Tijd: 16:00 - 19:00

Innoveer en stel de toekomst van uw organisatie zeker. De waarde-migratie cyclus. Verander voordat het moet.
Prof. dr. Filip Caeldries is hoogleraar Strategisch Management en Organisatie aan de TIAS School for Business and Society.

Sprekersprof. dr. Filip Caeldries
Tijd: 16:00 - 19:00

Prof. dr. René ten Bos stelt de vanzelfsprekendheden van het gangbare strategieproces aan de orde. Hij nodigt u uit om na te denken over wat strategie in de praktijk betekent. Voorwaarde voor zo’n reflectie is dat u het aandurft om alledaagse vanzelfsprekendheden onder de loep te nemen. Dit leidt tot vragen als: Wat is strategie in de praktijk nu echt? Kunnen managers eigenlijk wel keuzes maken? Is het zinvol om lange sessies te besteden aan missies en visies? Hoe irrationeel is ‘spontane’ strategie?
Kenmerk van een goed strateeg in de filosofie van Ten Bos is dat hij in staat is om buiten het systeem om te handelen en te denken en zich te laten leiden door wat hij wil, niet door wat moet.

Spreker: prof. dr. René ten Bos
Tijd: 16:00 - 19:00

Prof. dr. Annemieke Roobeek combineert in dit college drie zaken die essentieel zijn voor de toekomst van ondernemingen en de economie; duurzaamheid, innovatie en jongeren.
Economische vooruitgang en het creëren van een duurzame samenleving zijn in haar optiek onlosmakelijk verbonden. Het ontwikkelen van nieuwe, duurzame businessmodellen en het benutten van de creativiteit van de nieuwe generatie vormen daarbij belangrijke sleutels.
Annemieke Roobeek levert verrassende conceptuele inzichten over de economische waarde van duurzaamheid met een hoge praktische toepassingswaarde. Bij de jongeren is het kwartje al gevallen. Back to normal is geen optie, dit is het moment om het anders te gaan doen; op naar ondernemen in the New Normal.

Spreker: prof. dr. Annemieke Roobeek
Tijd: 16:00 - 19:00

Het succes van een gekozen strategie is voor een groot deel afhankelijk van het draagvlak dat u hiervoor weet te creëren. Prof. dr. Thijs Homan biedt u een nieuw perspectief op organisatieverandering: wat gebeurt er precies als organisaties veranderen? Hoe beleven de betrokkenen dat? En onder welke condities komen zij in beweging? Kortom: hoe ziet het organisatielandschap er uit van al diegenen die samen de organisatie creëren, stabiel houden of juist bewegen? Een grondige analyse van dynamieken in dat organisatielandschap, leidt tot nieuwe inzichten over wat organisatieverandering nu echt is.

Spreker: prof. dr. Thijs Homan
Tijd: 16:00 - 19:00

Prof. dr. Stefan Stremersch neemt u mee naar een structurele oplossing voor drie klassieke dilemma's. Volgens Stremersch draait alles om pioneren. Bovendien wordt in dit college de Tesla-case ontrafeld.
Stremersch is hoogleraar Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en hoogleraar Marketing & Innovatie aan de IESE Business School in Barcelona.

Spreker: prof. dr. Stefan Stremersch
Tijd: 16:00 - 19:00

Strategie speelt zich af op een speelveld dat wordt afgebakend door ronduit tegenstrijdige visies en theorieën. De grootste namen in de wereld van management spreken elkaar tegen. Ken al uw goeroes, maar volg geen van hen. De paradox is het sleutelbegrip in dit college. Om de corporate jungle, waar ieder voor zich zelf zorgt, te mijden, dient u vier ‘organising principles’ op de juiste manier toe te passen. Na 20 jaar begrijpt Bob de Wit waar het werkelijk om gaat: de top van de organisatie zo inrichten dat u de juiste strategische keuzes maakt.

Spreker: prof. dr. Bob de Wit
Tijd: 16:00 - 19:00 

calendar Zet dit programma in uw agenda!

Let op: op 27 april (Koningsdag) en 4 mei (Dodenherdenking/meivakantie) is er geen college.

Direct aanmeldenBekijk de brochure
Jan Rotmans

Jan Rotmans

Functie:
Hoogleraar transitiekunde
Bedrijf:
Erasmus Universiteit Rotterdam

Jan Rotmans wordt gezien als dé internationale autoriteit op het gebied van transities en duurzaamheid. Hij is oprichter van ICIS, DRIFT, Urgenda en Nederland kantelt.

Filip Caeldries

Filip Caeldries

Functie:
Hoogleraar Strategisch Management en Organisatie
Bedrijf:
TIAS School for Business and Society

Fillip Caeldries heeft zeer veel ervaring als trainer en docent op het gebied strategisch-managementprogramma's.

René ten Bos

René ten Bos

Functie:
Hoogleraar filosofie en organisatiekunde
Bedrijf:
Radboud Universiteit

Prof. dr. René ten Bos heeft tal van (vaak tegendraadse) publicaties over strategie, ethiek, bestuur en politiek op zijn naam staan. Zijn werk wordt in verband gebracht met Critical Management Studies.

Annemieke Roobeek

Annemieke Roobeek

Functie:
Hoogleraar Strategy and Transformation Management
Bedrijf:
Nyenrode Business Universiteit

Eigenaar van MeetingMoreMinds, een netwerkorganisatie ter bevordering van ontwikkeling en innovatieversnelling in een netwerk-setting.

Thijs Homan

Thijs Homan

Functie:
Hoogleraar Change and Implementation
Bedrijf:
Open Universiteit

Prof. dr. Thijs Homan doet onder meer onderzoek op het terrein van het leren van teams en het leren en veranderen van groepen mensen in organisaties.

Stefan Stremersch

Stefan Stremersch

Functie:
Hoogleraar Bedrijfseconomie
Bedrijf:
Erasmus Universiteit Rotterdam

Prof. dr. Stefan Stremersch is internationaal erkend econoom en hoogleraar bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en hoogleraar Marketing & Innovatie aan de IESE Business School in Barcelona.

Bob de Wit

Bob de Wit

Functie:
Hoogleraar Strategisch leiderschap
Bedrijf:
Nyenrode Business Universiteit

Bob de Wit is co-auteur van de boeken ‘Strategy’ en ‘Strategy Synthesis’ (die in meer dan 30 landen op universiteiten en business schools gebruikt worden).

Bij deze hooglerarenreeks hoort een boekenpakket dat mooi aansluit bij de colleges (boeken van de docenten). Dit boekenpakket is optioneel en de kosten bedragen €186,40 exclusief 6% BTW en onder voorbehoud van wijzigingen door de uitgever. Wanneer u het boekenpakket bestelt, ontvangt u dit bij aanvang van het eerste college.

Jan Rotmans, Martijn Jeroen Linden, e.a.

Verandering van tijdperk

Jan Rotmans, Martijn Jeroen Linden, e.a.

Nederland zal de komende decennia transformeren naar een nieuwe samenleving waarin de machtsverhoudingen zoals we die nu kennen radicaal zijn omgegooid. Jan Rotmans beschrijft de nieuwe sectoren onderwijs en financiën en geeft daarmee een compleet beeld van Nederland in transitie. 

René ten Bos

Strategisch denken

René ten Bos

Ten Bos nodigt u uit om na te denken over wat strategie in de praktijk voor de beleidsmaker betekent. Nadat u dit boek heeft gelezen zult u echter niet alleen over strategie kunnen meepraten, maar ook plezier beleven aan een onderwerp dat vaak alleen met te plechtstatige ernst benaderd wordt.

Thijs Homan

Het et-cetera-principe

Thijs Homan

Centraal in dit boek staat de paradox: hoe kunt u de doelstellingen waar u voor staat realiseren, terwijl u eigenlijk maar relatief weinig controle hebt over alles wat er zich in en om de organisatie afspeelt?

Stefan Stremersch

Kiezen voor winst

Stefan Stremersch

Lage economische groei, keiharde concurrentie, disruptieve veranderingen. Ze plaatsen je voor moeilijke dilemma’s. Geef je een korting om een crisis te overleven als je daardoor de positie van jouw merk ondergraaft? Laat je kansen liggen op korte termijn om jouw strategie op de lange termijn te volgen?

Bob de Wit

Strategy Synthesis

Bob de Wit

Met 'Strategy Synthesis' geven De Wit en Meyer inzicht in de tien belangrijkste strategische paradoxen waarmee managers worden geconfronteerd. 

Deze reeks bestaat uit zeven colleges die aanzetten tot reflectie en actie. De gemiddelde beoordeling van de vorige edities in 2015 en 2016 was een 8,4. Hieronder leest u enkele reacties van onze deelnemers:

  • 8.5

    Zeer inspirerend en fascinerend en weer een heel andere kijk op strategie.

    Bryan Woo, Sr. teamleider klein bedrijf , ABN Amro
  • 9

    Gevarieerd en flinke verbreding van de scope om naar ontwikkeling te kijken en een eigen koers te bepalen.

    Martin Amperse, Manager facilitair bedrijf , Bibliotheekservice Fryslan
  • 8

    Zeer goed, zelfde thema door 8 verschillende docenten laten benaderen is mooi.

    José Rouwenhorst, senior manager communicatie , Achmea
  • 8.5

    Van hoge kwaliteit en mooie verbindingen van verschillende achtergronden en strategie. Goed om het hele spectrum van strategie te zien.

    Irette van Lier, key accountmanager overheid , Manpower
  • 7.5

    Hoogwaardige up-to-date informatie met gedreven presentatoren waarbij vernieuwende inzichten worden gebracht en je tot nadenken wordt gezet.

    Ronald de Niet , Hycult Biotechnologie
  • 9

    Mooi, afwisselend, praktisch en inspirerend. Helemaal goed! Wat een geweldige en mooie 8 weken.

    N. Goudbeek, procesmanager , ABN AMRO
  • 9

    Ontspannende manier om alle nieuwe strategie-inzichten langs te zien komen.

    Paula van der Mater , Hoge Raad der Nederlanden

Locatie en tijd
Kasteel Groeneveld
Groeneveld 2
3744 ML Baarn (routebeschrijving)

De colleges vinden plaats op de donderdag, beginnen om 16.00 uur en duren tot 19.00 uur. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Doelgroep
Deze hooglerarenreeks is voor iedereen die verantwoordelijk is voor de strategische koers van de organisatie. En voor hen die professioneel bezig zijn met nieuwe ideeën, producten, diensten, processen en businessmodellen. Kortom, voor iedereen die verantwoordelijk is voor, en invulling geeft aan, strategie en vernieuwing.

Inschrijven
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks, gaat u akkoord met de hier vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.

Investering
De investering voor deelname aan de cyclus van 7 colleges is € 2.195,--. De deelnameprijs is inclusief documentatie, koffie/thee en maaltijd, maar exclusief 21% BTW. Aanmelden voor één of enkele colleges is niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die de gehele reeks bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

PE-punten
Dit programma levert u 18 PE-punten op.

Schoolleidersregister PO
Dit programma is aangemerkt als bron voor informeel leren door het Schoolleidersregister PO. Dit houdt in dat dit programma gedeeltelijk aansluit bij één of meerdere professionaliseringsthema’s en onderdeel kan uitmaken van uw ontwikkeling via informeel leren.

Groepsarrangementen
Wilt u met meerdere personen deelnemen aan deze hooglerarenreeks? Wij stellen graag speciale groepsarrangementen voor u samen. Neem voor meer informatie contact op met Marjolein de Wit (dewit@focusconferences.nl of 020-3059159).

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is niet mogelijk.

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

  • Business Modellen: Strategie, Innovatie & Disruptie

    Nieuwe tools, skills en mindset!

    Masterclass op 5 & 6 april 2017

    Meer informatie
  • Technologie voor managers

    De onstuitbare impact van digitale technologieën.

    Collegereeks van 9 mei t/m 4 juli 2017 (8 colleges)

    Meer informatie
“Whenever you see a successful business, someone once made a courageous decision.” Peter Drucker