Management & Leiderschap

Management & Leiderschap

Over effectief leidinggeven in de 21ste eeuw




Topsprekers over cruciale managementthema’s:
 •   De impact van Social Media op management
 •   Visieontwikkeling & het managen van zingeving
 •   Innovatie & management 
 •   Verandermanagement: mensen veranderen 
 •   Authentiek leiderschap
 •   Leidinggeven aan professionals (en Generatie Y)

Evenementsoort:
Collegereeks
Prijs:
€ 1995,00 (excl. BTW)
Datum:
3 okt. 2012 t/m 21 nov. 2012
Duur:
6 colleges
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Routebeschrijving
Direct aanmelden Permalink

Topsprekers praten u bij over de uitdagingen van management & leiderschap van nu

Organisaties, werk én management zullen de komende tijd ingrijpend veranderen. Steeds meer wordt er van medewerkers gevraagd dat zij zelfstandig oordelen en handelen. Dit is wellicht de grootste uitdaging voor management in de 21ste eeuw. Medewerkers zijn niet langer radertjes in een machine, maar mensen met eigen drijfveren, voorkeuren en stijlen. Eerder moesten medewerkers zich aanpassen aan de organisatie, nu moeten organisaties zich aan mensen aanpassen en omstandigheden creëren waarin zij optimaal kunnen functioneren. Wat betekent dit voor u als manager?

Andere leiderschapstijl vereist
De traditionele manieren om medewerkers te motiveren werken niet meer. Belonen en straffen zijn niet voldoende om topprestaties te leveren. Mensen worden tegenwoordig door heel andere zaken gemotiveerd:
 • door autonomie en ruimte om zelfstandig te handelen,
 • door een inspirerende visie,
 • door mogelijkheden tot samenwerking,
 • en door het ontwikkelen van meesterschap.
Ook Generatie Y, die nu de arbeidsmarkt betreedt, vereist een andere leiderschapstijl. Hoe kunt u uw medewerkers in deze nieuwe tijden motiveren en laten excelleren?

Social Media & management
Social Media hebben een enorme impact op de stijl van leiderschap. Sociale netwerken en nieuwe technologieën stellen professionals in staat om zelf hun werk te organiseren en hun eigen ontwikkeling vorm te geven. Daar is lang niet altijd meer een organisatie of manager voor nodig. Wat betekent dit voor de rol van de manager? Hoe wordt u van manager een netwerkleider die connecties maakt en kennis, creativiteit en passie vrij laat stromen? 

Nieuwe vaardigheden
Management en leiderschap in de 21ste eeuw vragen om nieuwe vaardigheden, een nieuwe mentaliteit. De manager van nu: 
 • heeft een inspirerende visie op de toekomst,
 • krijgt anderen in beweging,
 • ziet kansen
 • is innovatief, inspireert en faciliteert
 • weet het potentieel in de organisatie optimaal te benutten
 • en weet zich aan te passen aan nieuwe tijden.
En dat alles vanuit authenticiteit en passie. Hoe geeft u daar als manager inhoud aan? Deze collegereeks helpt u op weg.

03/10 1e college: De impact van Social Media op management

Sociale netwerken en nieuwe technologieën stellen professionals zelf in staat zijn of haar werk te organiseren. Vaak is daar geen organisatie of manager voor nodig. Wat betekent dit voor de rol van de manager? Binnen organisaties moet een omslag gaan plaatsvinden van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden. Zo worden zij een ontmoetingsplek voor connecties en creativiteit. Welke stappen zijn nodig om die omslag te kunnen maken? Hoe kunt u vorm geven aan netwerkleiderschap? Hoe kunt u Social Media inzetten voor het delen van kennis en het stimuleren van innovatie? En hoe houdt u aansluiting met de nieuwe generatie?

Spreker: Menno Lanting

10/10 2e college: Visieontwikkeling & het managen van zingeving

Traditionele manieren om mensen te motiveren werken niet meer. Belonen en straffen zijn niet voldoende om topprestaties te leveren. Mensen worden tegenwoordig gemotiveerd door autonomie en ruimte om zelfstandig te handelen, door een inspirerende visie, door mogelijkheden tot samenwerking en door het ontwikkelen van meesterschap. Organisaties én managers zullen daarom de komende tijd ingrijpend veranderen. De belangrijkste taak van managers daarbij is zingeving: als we weten wat de zin is van ons werk, krijgen we energie en gaan we met zin aan de slag. Een manager moet daarbij een duidelijke en inspirerende visie hebben die mensen verbindt en energie geeft om prestaties te leveren.

Spreker: Hans van der Loo

31/10 3e college: Innovatie & management

Tegenwoordig willen we dat medewerkers initiatief nemen, zelf denken, klantgericht, creatief of zelfs ondernemend zijn. Regeltjes, bemoeizucht en betutteling zijn uit den boze. Maar wat moet u dan wel, als hedendaags manager? Coachen? Faciliteren? Meewerken? Jeroen Busscher haalt tijdens dit college menig hedendaags managementcliché onderuit en introduceert nieuwe, hyperconcrete do’s en don’ts. Hoe schept u de juiste voorwaarden voor innovatie? Hoe kunt u een organisatie creëren waarbinnen kennis, creativiteit en passie vrij stromen in plaats van geblokkeerd te worden door regels? Hij concludeert o.a. dat managers minder moeten doen. Er is, zo blijkt, geen relatie tussen inspanning en goed leiderschap.

Spreker: Jeroen Busscher 

07/11 4e college: Verandermanagement: mensen veranderen

Veel veranderingsprocessen lopen vast omdat er onvoldoende rekening wordt gehouden met individuele verschillen. Zo’n traject kan pas succesvol zijn als er een juiste mix is tussen situatie, persoon, de interventie en competenties van een eventuele begeleider. Wat valt er te zeggen over de effectiviteit van een interventie gericht op verandering van een persoon die onder meer emoties heeft? Mensen veranderen en ontwikkelen zich door wat ze meemaken, maar mensen veranderen ook andere mensen. Léon de Caluwé geeft een overzicht van theorieën, praktijkinzichten, interventies en mechanismen waaruit u als veranderaar kunt putten ter inspiratie bij een individuele verandervraag: waarom, wanneer en hoe mensen (niet) veranderen.

Spreker: prof. dr. Léon de Caluwé

14/11 5e college - Authentiek leiderschap

Bas Blekkingh brengt u naar de kern van uzelf, uw authenticiteit: wat wilt u bereiken, waar staat u voor, wat zijn uw drijfveren, wat is uw missie? Door authentiek te zijn als mens of als organisatie trekt u weer anderen aan. U ervaart inspiratie en inspireert anderen. U maakt tijdens dit college een herkenbare verkenningstocht door de zeven schillen van uw bestaan, volgens het zevenschillenmodel. Het resultaat is dat u door deze inzichten de mogelijkheid heeft om uw missie waar maken (zowel persoonlijk als binnen uw organisatie) en als authentiek leider anderen binnen uw organisatie kunt inspireren en kunt motiveren tot betere prestaties.

Spreker: Bas Blekkingh

21/11 6e college: Leidinggeven aan professionals (en Generatie Y)

Om op een succesvolle manier leiding te geven aan professionals moet u waardering hebben voor het vak en de uitvoering daarvan faciliteren. Dat betekent meer sturen op collectieve ambitie en minder op basis van planning en control. Ook met het oog op Generatie Y, die nu de arbeidsmarkt betreedt, is dit van belang. Zij vertegenwoordigen de toekomst van uw organisatie. Om hen te motiveren is een andere leiderschapstijl vereist. Wat maakt leidinggeven aan deze generatie anders? Hoe benut u hun kennis en vaardigheden? En hoe maakt u een verbinding tussen de verschillende generaties en de bestaande structuren in de organisatie?

Spreker: prof. dr. ir. Mathieu Weggeman 

De colleges beginnen om 15.30 uur en eindigen om ongeveer 18.30 uur, inclusief een half uur pauze waarin u een maaltijd krijgt aangeboden.

Let op: in de herfstvakantie zijn er geen colleges. 

Menno Lanting

Functie:
Freelance strateeg en innovator
Bedrijf:
My Own Company Inc

Menno Lanting is de auteur van de bestseller ‘Connect!’ (Managementboek van het jaar 2011) is gespecialiseerd in Social Media in combinatie met leiderschap, strategie en innovatie.

Hans van der Loo

Hans van der Loo

Functie:
Zelfstandig adviseur
Bedrijf:
Adviesbureau Turner

Hans van der Loo adviseert en schrijft over visie, strategie en cultuurverandering. Hij heeft een passie voor organisaties waarin mensen excelleren.

Jeroen Busscher

Functie:
Zelfstandig consultant op het gebied van organisatiecultuur en teamprocessen en innovatie

Jeroen laat managers zien hoe ze een frisse wind door hun organisatie kunnen blazen met behulp van onalledaagse interventies.

Léon de Caluwé

Functie:
Sociaal psycholoog, senior partner
Bedrijf:
Twynstra Gudde

Léon schreef meer dan 170 publicaties (waarvan 21 boeken) over organisatiekunde, veranderkunde, management en advieskunde. Hij ontving meerdere professionele prijzen voor publicaties.

Bas Blekkingh

Functie:
Oprichter
Bedrijf:
Authentiek Leiderschap BV

Bas Blekkingh is parttime docent ‘Authentiek leiderschap’ aan Nyenrode Business Universiteit.

Mathieu Weggeman

Functie:
Hoogleraar Organisatiekunde
Bedrijf:
I.h.b. Innovatie Management aan de TU Eindhoven

Mathieu Weggeman focust met name op innovatieprocessen in kennisintensieve organisaties.

Begeleidende literatuur
Op basis van de colleges in dit programma is een boekenpakket voor u samengesteld. U kunt deze boeken optioneel bestellen voor een bedrag (winkelwaarde) van € 191,40 (ex. BTW). De boeken ontvangt u bij aanvang van het 1e college. 

We hebben er zin in!

Hans van der Loo

In 'We hebben er zin in!' leest u waarom, wanneer en hoe mensen en organisaties in beweging komen. Aan de hand van vier principes wordt beschreven hoe u de slagkracht van uw organisatie vergroot en hoe u passiviteit, negativiteit, doelloosheid en gebrek aan energie kunt omzetten in activiteit, positiviteit, doelgerichtheid en gedrevenheid.

Leidinggeven aan professionals? Niet doen!

Mathieu Weggeman

Dit Managementboek van het Jaar 2008 gaat over dienend leiderschap, over de kenmerken en eigenaardigheden van professionals, over hun belangrijkste productiefactor: kennis, over een van hun moeilijkste taken: innoveren en over vakmanschap, meesterschap en altijd maar blijven leren.

Turbomanagement: minder doen, meer bereiken

Jeroen Busscher

Tegenwoordig willen we dat medewerkers initiatief nemen, zelf denken, klantgericht, creatief of zelfs ondernemend zijn. We spreken nu van kenniswerkers of professionals, en regeltjes, bemoeizucht en betutteling zijn uit den boze. Maar wat moet u dan wel, als hedendaags manager? Jeroen Busscher laat in 'Turbomanagement' helder zien wat u niet moet doen, en plaatst daartegenover wat u juist wél moet doen. Zo introduceert hij nieuwe, hyperconcrete do’s and don’ts.

Mensen veranderen: waarom, wanneer en hoe mensen (niet) veranderen

Léon de Caluwé

Veel veranderingsprocessen in organisaties lopen vast omdat er onvoldoende rekening wordt gehouden met individuele verschillen. Een individueel veranderingstraject kan immers pas succesvol zijn als er een juiste mix is tussen situatie, persoon, de interventie en eigenschappen en competenties van een eventuele begeleider. De kernvraag van het boek luidt daarom: Wat valt er te zeggen over de effectiviteit van een door een interventionist uitgevoerde interventie in een bepaalde context gericht op verandering van een persoon die onder meer emoties heeft?

Authentiek Leiderschap: ontdek en leef je missie

Bas Blekkingh

De basis van deze uitgave is een in de praktijk getoetst model, het zeven-schillenmodel, waarbij elke schil de lezer dichterbij de kern van zichzelf brengt. Het model werkt als een zelfcoachingsconcept; u wordt persoonlijk aangesproken. 'Authentiek leiderschap' is een soms confronterend boek dat iedere leider zal inspireren tot het creëren van een omgeving waarin prestaties en geluk de ruimte krijgen en elkaar positief beïnvloeden.

Iedereen CEO: netwerkleiderschap en de nieuwe organisatie

Menno Lanting

Sociale netwerken en nieuwe technologieën stellen de kenniswerker in staat om zelf zijn werk te organiseren en zijn professionele ontwikkeling vorm te geven. Daar is lang niet altijd meer een organisatie of een manager voor nodig. Wat betekenen de nieuwe organisatievormen voor de rol van de manager? Hoe kunnen kenniswerkers social media gebruiken om hun kennis en kunde beter voor het voetlicht te brengen? Al deze (en andere) vragen worden beantwoord in dit boek.

Tijd en locatie
Deze collegereeks vindt plaats op de donderdagen van 3 oktober t/m 21 november 2012 van 15.30-18.30 uur in een collegezaal op Nyenrode Business Universiteit te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u voor aanvang van het programma.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor dit programma gaat u akkoord met de aanmeldingsvoorwaarden.

Investering
De investering voor deelname aan deze collegereeks bedraagt € 1995,- p.p., inclusief documentatie, consumpties en exclusief 19% BTW. Het boekenpakket is optioneel en kunt u separaat bestellen.

Bedrijfsabonnement
De colleges in deze collegereeks zijn in principe niet los te volgen. Wel kunt u met verschillende collega’s deelnemen via een bedrijfsabonnement. Dit kunt u bij aanmelding vermelden. Voor aanvang van de reeks nemen wij dan contact met u op voor de namen, functies en data.

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent voor het programma, kunt u zich altijd laten vervangen door een collega, mits tijdig aan ons doorgegeven. Annuleren is uitsluitend aangetekend mogelijk tot 3 weken voorafgaand aan het programma. Hiervoor wordt een bedrag van €125,- annuleringskosten in rekening gebracht. Na die datum bent u het volledige deelnamebedrag verschuldigd.

Certificaat
Deelnemers aan dit programma ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

PE-punten
Deelnemers aan dit programma ontvangen 15 PE-punten.

Voor wie?

Deze collegereeks is bedoeld voor managers en leidinggevenden die bijgesproken willen worden over het management & leiderschap van de 21ste eeuw.

Informatie
Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Project Manager Kristel Veerman ([email protected] of 020 305 91 55) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020 305 91 71).

Incompany & groepsarrangementen
Bent u geïnteresseerd in een incompany programma over dit onderwerp of wilt u met een groep deelnemen aan dit programma? Neem dan contact op met Jeroen van der Woude: 020 305 91 56 of [email protected].

PE-punten
Deelnemers aan dit programma ontvangen 15 PE-punten.

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Gerelateerde evenementen

"Philip Kotler over marketing, een marketing opfris cursus met sprekende voorbeelden" R.J. Emmen, CFO, Eurocross International