Management van processen

Procesmanagement: de smeerolie voor iedere organisatie


Identificeer, beheers en verbeter uw processen! U leert tijdens de colleges o.a. meer over:
  •  Managementprocessen besturen en veranderen
  •  Procesgericht denken in dienstverlening
  •  Innovatieprocessen
  •  Lean Six Sigma
  •  Leidinggeven aan LEAN organisaties

Evenementsoort:
Collegereeks
Prijs:
€ 2.495,00 (excl. BTW)
Datum:
19 mrt. 2013 t/m 21 mei. 2013
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Direct aanmelden

Processen identificeren

Welke organisatie kan het zich permitteren om niet bezig te zijn met verbeteren? Processen vormen de schakel tussen de resultaten in uw organisatie en zijn een belangrijke sleutel op weg naar verbeteringen.
Of u nu: 
 •   uw productiviteit wilt verhogen,
 •   flexibeler wilt opereren of
 •   initiatieven succesvoller wilt aanpakken:
verbeteren begint bij het vermogen om de juiste processen te identificeren en aan te sturen.

Processen beheersen

Hamvragen tijdens deze collegereeks zijn o.a.:
   •   Wat zijn de vitale processen in uw organisatie?
   •   Welke factoren dragen bij aan het succes van uw organisatie?
   •   Hoe maakt u deze processen flexibel, zodat uw organisatie kan inspelen op een dynamische omgeving?
   •   Welke technieken en hulpmiddelen helpen u processen te structureren en optimaliseren?
   •   Welke rol spelen de klant en medewerkers bij het managen van uw processen? 

Processen vernieuwen

Als u beter zicht heeft op de processen die voor uw doeleinden essentieel zijn, kunt u deze verder in kaart brengen. Ontdek tijdens de 9 colleges waar de knelpunten in uw organisatie zitten en met welke methodieken u de knelpunten weer stroomlijnt. Op lange termijn bent u in staat om processen te beheersen, te vernieuwen en daadwerkelijk de toegevoegde waarde van veranderingen aan te tonen.

Bekijk hieronder een video van Renco Bakker (spreker 3e college) over Business Process Management.

"Als gegevensmanager heb ik inzichten gekregen die toepasbaar zijn in een enhancement proces."

- R. Wens (KPN)

"Een goed niveau met belichting van het vakgebied vanuit verschillende invalshoeken."

- R. Tjoonk (Ziggo)

"Mooie balans van onderwerpen om
processen met elkaar te bespreken."

- C. Eijck (Capgemini)
Direct aanmelden Bekijk de brochure

Processen vormen de schakel tussen resultaten en inrichting en zijn het belangrijkste aangrijpingsgebied voor een organisatie die zoekt naar verbeteringen. Het denken over processen is de laatste jaren ingrijpend veranderd. De dagelijkse praktijk is minder voorspelbaar. Markten verschuiven, klanten zijn mondig, medewerkers hebben andere verwachtingen van werk en management is uit. Teun Hardjono roept u op eens anders te kijken naar uw organisatieprocessen in het licht van deze ontwikkelingen. Want, zijn de bestaande werkwijzen en processen nog wel geschikt om daadwerkelijk verbeteringen te realiseren?

Nadat in de Verenigde Staten het Six Sigma programma furore heeft gemaakt, voeren steeds meer Europese bedrijven dit programma in. Met name de laatste tijd wordt dit ook gedaan in combinatie met de theorie van Lean Thinking.

Een organisatie die Lean Six Sigma invoert, kiest ervoor om systematisch mogelijkheden te onderzoeken voor kwaliteitsverbetering, kostenbesparing en doorlooptijdreductie. Om dit efficiënt na te streven, biedt Lean Six Sigma doortimmerde statistische onderzoeks- en experimenteermethodieken. Lean Six Sigma projecten worden uitgevoerd door Black of Green Belts en worden intern gecoacht door Champions.

In dit college gaat Ronald Does in op de volgende issues:
 •  De historie van Lean Six Sigma
 •  De impact van het programma in het bedrijfsleven
 •  De methodologie en de selectie van Lean Six Sigma  projecten
 •  Ervaringen met het implementeren van het programma bij diverse bedrijven (industrie, dienstverlening en  
    gezondheidszorg)

Steeds meer managers beseffen, dat het potentieel van procesgericht werken groter is dan het werken met kwaliteitssystemen en audits. Voor managers die werk willen maken van prestatieverbetering is horizontaal organiseren het devies; het tegelijkertijd en in samenhang vormgeven van procesgericht denken, construeren, besturen en samenwerken in de organisatie. Horizontaal organiseren beperkt zich niet tot datgene wat er binnende organisatie gebeurt. De processen zijn onderdeel van ontwikkelingen, processen en waardeketens die over organisaties heen lopen.

Renco Bakker brengt de volgende issues aan bod:
• Welke mindset is nodig om goede procesprestaties te  bereiken?
• Wat moet u doen om samenwerking anno 2013 te  bevorderen? 
• Hoe creëert u snelheid in procesketens?
• Hoe herkent u verticaal denken?

Bij lean organisaties draait het om denken vanuit toegevoegde waarde voor de klant, het elimineren van verspilling – van tijd, geld, talenten van medewerkers – en het bouwen van een cultuur van continu verbeteren. Het slagen van lean management staat of valt met de kwaliteit en continuïteit van lean leiderschap. Huub Torremans gaat in op onderliggende principes, onderzoeksresultaten en casuïstiek uit dienstverlening en productie. Hij verzorgt dit college met Martin Schenkel (mede-eigenaar van CRAFT Lean management), een zeer ervaren manager die bij meerdere bedrijven lean management met blijvend succes heeft ingevoerd. 

De kern van organiseren bestaat uit het herkennen en vormgeven van structuur. Zo is het ook met het organiseren van werk: heel veel operationele bedrijfsprocessen zijn gestructureerd, als je er maar goed genoeg naar kijkt. Workflow Management systemen vormen de technologie om de structuur achter die processen te ondersteunen, waardoor processen sneller, efficiënter en beter verlopen. In dit college maakt u kennis met technieken om de structuren binnen bedrijfsprocessen vast te leggen en de technologieën om die processen vervolgens uit te voeren.

Docent: Hajo Reijers

Steeds meer bedrijven ‘verpakken’ hun fysieke produkten in services. De service industrie bedraagt ongeveer 80 % van ons BNP. Dienstverlenende bedrijven scoren helaas laag qua klantoriëntatie. Kwaliteit is beneden peil en foutkosten verzuipen in de torenhoge marges. Plus: de concurrentie neemt toe, klanten worden mondiger en hebben meer keuze. Waardoor ontstaat vaak slechte dienstverlening? Belabberd procesmanagement!! De onderliggende gedachte is het best samengevat in de lijfspreuk van docent Willem van Oppen: ‘Focus on Cost: Quality goes down. Focus on Quality: Cost goes down’.

Goed procesmanagement is essentieel om services effectief en efficiënt aan de man te brengen. Waar Youp van ‘t Hek Call Centers aan de kaak stelde door het symptoom te accentueren, duikt u met Willem van Oppen in de grondoorzaken van de belabberde dienstverlening. Aan de hand van praktijkvoorbeelden reikt hij u effectieve oplossingen aan.  

Customer excellence met de 9+ organisatie
‘De klant centraal’ is al jaren het eerste gebod bij het stroomlijnen en innoveren van bedrijfsprocessen. Dan gaat het om zowel interne als externe klanten. Organisaties weten helaas vaak onvoldoende wat hun klanten werkelijk beweegt. Alleen organisaties die leren begrijpen wat de (vooral onbewuste) belevingswereld van hun klanten is en hier effectief op inspelen door hun producten, diensten en processen hier op aan te passen, hebben in de toekomst bestaansrecht. De 9+ (proces)organisatie biedt uitkomst: de onderneming die volledig is gebouwd op het fundament van klantbeleving.

Docent: Stephan van Slooten

Procesmanagers worden geconfronteerd met de vraag om broze samenwerkingsprocessen aan te sturen. Dit vraagt om handelen om verschillen hanteerbaar te maken. Hoe balanceert u macht en communicatie, ratio en emotie? Hoe behoudt u uw integriteit bij strijdige doelstellingen en de verleiding van macht en prestige? Hoe kunt u als procesmanager patronen van denken en handelen doorbreken om inspiratie en energie vrij te maken?

Dit college gaat over de toegevoegde waarde van procesmanagers bij het onderkennen van en interveniëren in de complexe psychologische processen van organiseren en samenwerken. Tijdens dit college krijgt u van prof. dr. André Wierdsma onder meer antwoord op de volgende vragen:
  • Hoe kunt u het ‘Calimero-gevoel’ bij mensen ombuigen naar ‘actorschap’?
  • Hoe werken processen van in- en uitsluiting?
  • Welke defensiemechanismes en irrationaliteit zien we op individueel, groeps- en organisatieniveau als
    er beslissingen moeten worden genomen?

In dit college zet Wouter ten Have het veranderen en besturen van organisaties centraal. De plaats en betekenis van processen in het (be)sturen op toegevoegde waarde wordt toegelicht en verbonden met het doel van de organisatie. Vanuit het begrijpen van de organisatie - met als startpunt de processen - kijkt hij hoe managers succesvol kunnen zijn in het veranderen, maar vooral besturen, van hun organisatie. Hij maakt daarbij een verbinding tussen theorie en praktijk alsmede tussen onderzoek en ervaring.

 •  Aan welke voorwaarden moet worden voldaan om een strategie goed te implementeren?
 •  Wat onderscheidt organisaties die goed bestuurd worden van niet-goedbestuurde organisaties?
 •  Wat levert het goed managen en besturen een  organisatie op?
 •  Hoe kan op praktische wijze invulling worden gegeven aan het managementproces?
 •  Wat is de zin en onzin van modellen om de organisatie te besturen?
 •  Wat is de zin en onzin van performance management?

Tijden
Deze colleges vinden plaats op de dinsdag, beginnen om 15.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur. 

Direct aanmelden Bekijk de brochure

Teun Hardjono

Functie:
Hoogleraar Kwaliteitsmanagement en Certificatie
Bedrijf:
RSM Erasmus Universiteit

Hardjono werd als eerste Nederlander gevraagd voor de prestigieuze International Academy of Quality en hij adviseerde de minister van Economische Zaken over de manier waarop in Nederland meer aandacht kon worden gecreëerd voor kwaliteit.

Renco Bakker

Functie:
Managing Director
Bedrijf:
BPMConsult

Ing. Renco Bakker is bedrijfskundige, met een achtergrond in de Werktuigbouwkunde. In oktober 2005 richtte hij BPMConsult op.

Huub Torremans

Functie:
Partner
Bedrijf:
Rijnconsult

Centrale thema’s in zijn werk zijn: procesverbetering, procesgericht organiseren en strategie-implementatie - veelal met toepassing van de principes van lean management.

Martin Schenkel

Functie:
Operations Director
Bedrijf:
Hero

Met een aanstekelijk enthousiasme en relativerende humor weet Martin unieke teams en individuen te verbinden en een gezamenlijke focus en continue verbeterdrang teweeg te brengen.

Hajo Reijers

Functie:
Hoogleraar 'Business Process Technologies'
Bedrijf:
TU Eindhoven/Perceptive Software

Hajo Reijers is bijzonder hoogleraar aan de TU Eindhoven en hoofd BPM-onderzoek bij Perceptive Software. Hij publiceert over workflow technologie, process mining en het verbeteren van bedrijfsprocesen.

Willem van Oppen

Functie:
Zelfstandig adviseur
Bedrijf:
Provoque Consulting

De expertises van Van Oppen omvatten onder andere: Operational Excellence, Services Operations Management, Business Process Management, Supply Chain Management, Procurement & Systeem Dynamica.

Stephan van Slooten

Functie:
Partner
Bedrijf:
Altuïtion

Drs. Stephan van Slooten is co-auteur van de bestseller ‘De 9+ organisatie: van marketshare naar mindshare’. Stephan is bovendien docent aan de AOG School of Management (RUG).

Wouter ten Have

Functie:
Partner
Bedrijf:
Ten Have change management

Drs. Wouter ten Have is tevens werkzaam aan de Vrije Universiteit Amsterdam, post graduate opleiding Verandermanagement.

Ronald Does

Functie:
Hoogleraar Industriële Statistiek
Bedrijf:
Universiteit van Amsterdam

Ronald Does schreef diverse boeken, publiceerde meer dan 100 artikelen en is lid van the International Academy for Quality

André Wierdsma

Functie:
Hoogleraar
Bedrijf:
Nyenrode Business Universiteit

Wierdsma publiceert op het gebied van leiderschap, verandermanagement, complexe besluitvorming en organisatiedynamiek.

Een waardevolle aanvulling van uw bibliotheek
Diverse sprekers in deze reeks schreven of gebruiken een boek dat relevant is voor het college dat u bijwoont. Wanneer u besluit de boeken aan te schaffen, krijgt u de hele set van boeken uitgereikt bij het eerste college. De investering voor de volgende 8 boeken (tevens winkelwaarde) bedraagt in totaal: € 353,04 excl.% BTW (eventuele prijswijzigingen onder voorbehoud).

Horizontaal organiseren

Renco Bakker en Teun Hardjono

Voor managers die werk willen maken van prestatieverbetering is horizontaal organiseren het devies; het tegelijkertijd en in samenhang vormgeven van procesgericht denken, construeren, besturen en samenwerken in de organisatie. 

Management van processen

Teun Hardjono, Renco Bakker

'Management van processen' is een nuttig en praktisch boek voor iedereen die zich in het fenomeen van processen wil verdiepen. Bijvoorbeeld om algemene bedrijfskundige kennis te vergaren, om zich kwaliteitsmanagement eigen te maken of om beter te begrijpen wat procesmanagement inhoudt.

Lean Six Sigma - stap voor stap

Ronald Does en Jeroen de Mast

Six Sigma... Een tamelijk nieuw programma voor kwaliteitsmanagement dat alle bedrijfsprocessen naar een hoger niveau tilt. De auteurs van deze uitgave hebben zowel internationaal als nationaal uitgebreid ervaring opgedaan met Six Sigma in de praktijk. In deze uitgave geven zij in begrijpelijke taal weer welke fasen een organisatie heeft te doorlopen en welke stappen in elk van die fasen gezet dienen te worden.

Het Procesmanagement Modellenboek

Renco Bakker

Dit boek biedt de lezer concrete hulp bij het modelleren van processen. Beschreven worden de verschillende modellen waarin processen inzichtelijk worden gemaakt. Daarbij worden panklare voorbeelden aangereikt. Ook wordt inzicht geboden in de raakvlakken die procesmanagement heeft met andere managementperspectieven, zoals logistiek management, interfacemanagement en spelersmanagement.

Fundamentals of Business Process Management

Hajo Reijers e.a.

This textbook encompasses the entire BPM lifecycle, from process identification to process monitoring, covering along the way process modelling, analysis, redesign and automation. Concepts, methods and tools from business management, computer science and industrial engineering are blended into one comprehensive and inter-disciplinary approach.

De 9+ organisatie

Berry Veldhoen en Stephan van Slooten

Een 9+ onderneming is volledig gebouwd op het fundament van klantbeleving. De auteurs leggen in dit boek uit hoe organisaties in alle commerciële processen veel relevanter kunnen worden in de belevingswereld van de klant. Het resultaat? Volledig tevreden en daardoor loyale klanten!

Lerend organiseren en veranderen

André Wierdsma en Joop Swieringa

Hoe leren organisaties en wat maakt een organisatie lerend? Deze bestseller biedt een samenhangend, lerend perspectief op organiseren en leidinggeven. Een nieuw paradigma, dat haaks staat op de klassieke manier van kijken, waarin het gaat om ordening, beheersing en controle; op 'meer en beter van hetzelfde'.

Het veranderboek

Wouter ten Have, Steven ten Have

'Het veranderboek' is het resultaat van de vragen en inzichten van honderden managers en wetenschappers. Door de werkwijze op het snijvlak van wetenschap en praktijk wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en toepassing van kennis op het gebied van change management.

Maak kennis met tijdschrift Sigma

Sigma is een kritisch vaktijdschrift over kwaliteitsmanagement. Met interviews, achtergrondinformatie, praktische modellen en samenvattingen uit de internationale pers.  U ontvangt een gratis proefnummer met een aanbod van 50% korting op het eerste abonnementsjaar.

Bedrijfsabonnement
Door een abonnement te nemen op de reeks van 9 colleges heeft u de unieke mogelijkheid kennis te maken met de originele en innovatieve visies van verschillende hoogleraren, managers alsook adviseurs.

U kunt zich alleen inschrijven voor de gehele collegereeks. Een selectie maken is niet mogelijk. Het is wel mogelijk verschillende collega’s (of relaties) deel te laten nemen. Op die manier neemt u een bedrijfsabonnement en stelt u ook uw collega’s in de gelegenheid kennis te nemen van de boeiende theorieën en praktische toepassingen van deze inspirerende sprekers. 

Tijd en locatie

Deze colleges vinden plaats op de dinsdag, beginnen om 15.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur. De reeks vindt plaats in een collegezaal van Nyenrode Business Universiteit, Straatweg 25 te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks, gaat u akkoord met hier vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving. Aanmelden voor één of enkele colleges is in principe niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen.

Investering
De investering voor deelname aan de cyclus van 9 colleges, inclusief documentatie, deelnamecertificaat, koffie/thee en lichte maaltijden, bedraagt € 2495,- (exclusief 19% BTW) per persoon.

Verhindering

Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is helaas niet mogelijk.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die de gehele reeks bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leontine Born, Programma Manager ([email protected] of 020-3059163) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020-3059171).

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-3059156).

PE-punten (accountants)
Deze bijeenkomst levert u 23 PE-punten op.

Wilt u twitteren over dit thema?
Gebruik dan #procesmanagement

Tijden
Deze colleges vinden plaats op de dinsdag, beginnen om 15.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur. 

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

Supply Chain Management

Succesvol samenwerken in ketens en netwerken

Collegereeks: 8 colleges van 2 april t/m 28 mei 2013

Meer informatie

Breinkunde

Essentiële kennis voor iedereen die meer uit zichzelf en anderen wil halen

5 colleges van 16 mei t/m 13 juni 2013

Meer informatie

Vier van de belangrijkste managementautoriteiten ter wereld

Marshall Goldsmith, Stephen M.R. Covey, Robert Quinn en Dan Heath

Vier eendaagse seminars

Meer informatie
""Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden." #leiderschap" Stephen Covey