Edward de Bono over creativiteit en innovatie

Hoe langdurig succes behaalt door de creativiteit in uw organisatie optimaal te benutten


De belangrijkste autoriteit wereldwijd op het gebied van creatief en conceptueel denken komt naar Nederland. Ervaar de kracht van creatief denken en vergroot het innovatieve vermogen van uw organisatie.

Evenementsoort:
Seminar
Prijs:
€ 1295,00 (excl. BTW)
Datum:
26 juni
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Routebeschrijving
Direct aanmelden Bekijk de brochure Permalink

Creativiteit is de belangrijkste leiderschapskwaliteit voor deze tijd. Creativiteit en creatief denken worden beschouwd als een kernvaardigheid voor iedere manager (bron: Global CEO Study 2010, uitgevoerd door IBM). Veranderingen vinden immers plaats in een tempo en op een schaal die ongekend zijn. Creativiteit is noodzakelijk in het omgaan met deze veranderingen.

Nederlandse bedrijven kunnen zich slechts onderscheiden door te innoveren. Concurreren op basis van prijs kan allang niet meer. Lonen zijn elders veel lager, kostenbeheersing is lastig. Economische groei moet dus ontstaan doordat bedrijven sturen op toegevoegde waarde en zich onderscheiden door nieuwe producten, diensten of processen. Die bij voorkeur niet, of moeilijk, te kopiëren zijn.

Zonder creativiteit geen nieuwe producten, diensten, processen of strategieën.
Zonder creativiteit geen innovatie, innovatie zorgt voor economische groei.

• Waarom verdient creativiteit prioriteit?
• Hoe ontstaan goede ideeën?
• Hoe creëert u draagkracht voor goede ideeën?
• Hoe gaat u optimaal om met creativiteit in uw organisatie?
• Hoe loodst u uw organisatie naar topprestaties?
• Hoe ontwikkelt u concepten?
Gedurende dit seminar krijgt u antwoord op al deze vragen.

Vier intermezzo’s van ieder 20 minuten zetten de woorden van Edward de Bono kracht bij. Drie hoogleraren (die ook actief zijn in de praktijk!) geven hun visie op business creativiteit en een rasondernemer geeft aan hoe hij zijn briljante idee heeft omgezet in zakelijk succes. 

In een notendop
Creativiteit kunt u leren. Edward de Bono leert u de vaardigheden om zakelijke mogelijkheden te creëren en uw kansen te grijpen. Hij laat u zien dat er andere manieren zijn om te denken. En hoe u zakelijke problemen creatief kunt oplossen.

09.00 Registration & coffee 

09.30 Think! Before it is too late!
• Why are we completely complacent about the quality of our human thinking?
• Why is human thinking so poor? And what can we do about it?
• Think grey, not green
• Why have we not done more about software for human thinking?
• Why the future needs better thinking – better thinking demands creativity

11.00 Break

11.30 Why there is an absolute need for creative thinking in business today
• Without creativity no progress
• It is not longer enough to do the same thing better
• The urgent need for new concepts
• Why the analysis of information can never release these new concepts
• Creativity is based on the same process of humour
• Creative thinking is unnatural

13.00 Lunch 

14.00 Practical thinking tools and lateral thinking techniques
• Serious creativity as the key to success
• Learning the systematic and deliberate tools which lead to creativity
• Anyone can enter the field of creativity – no logic or experience required
• Creativity also means insight and new perceptions
• Using lateral thinking to generate new ideas

15.15 Break 

15.45 Corporate experiences – what’s working and what’s not?

• 10 simple, focused strategies for directing your thinking
• Directing your thinking in a more comprehensive, effective and efficient way
• Creating a framework for defining your priorities (Creative Hit List) and for
  making your thinking serve your values
• Why we often confuse action with accomplishment and frequently jump to
  action without thinking
• Benefits of this seminar – the take-away values

17.00 Conclusion and drinks

De 'goeroe-reeks'
Dit seminar is de tweede in een reeks van vier seminars in de periode mei - november 2012. De andere goeroe-seminars worden verzorgd door: Robert Kaplan, Tom Peters en Philip Kotler

Voor wie is dit seminar bedoeld?
Dit seminar is bedoeld voor alle managers die verantwoordelijk zijn voor de strategie en de resultaten van de organisatie. Met name is deze bijeenkomst bedoeld voor managers die de creatieve denkkracht in de organisatie willen mobiliseren om daarmee haar resultaten te verbeteren.

De vier korte (20 minuten) en creatieve intermezzo's worden verzorgd door Jeff Gaspersz, Emile Aarts, Paul Iske en Fred Boot.

Edward de Bono

Edward de Bono wordt beschouwd als de belangrijkste autoriteit wereldwijd op het gebied van creatief en conceptueel denken. Hij bedacht de term ‘lateraal denken’ en het uiterst populaire concept van de ‘zes denkhoeden’.

Jeff Gaspersz

Functie:
Hoogleraar Innovatie
Bedrijf:
Nyenrode Business Universiteit

Jeff is adviseur en auteur over de innovatieve en creatieve organisatie. Hij schreef hierover 28 boeken en 68 artikelen.

Emile Aarts

Functie:
Chief Scientific Officer
Bedrijf:
Philip Research Laboratories

Hij is daarnaast deeltijdhoogleraar aan de faculteit Industrieel Design van de TU Eindhoven en directeur van het Intelligent Lighting Institute van de TU Eindhoven.

Paul Iske

Functie:
Hoogleraar Open Innovatie en Business Venturing
Bedrijf:
Maastricht University

Het is zijn missie om organisaties slimmer, innovatiever en ondernemender te maken.

Fred Boot

Functie:
Theaterproducent 'Soldaat van Oranje'

Fred Boot vertelt in dit seminar over tegenslagen en succes van het opzetten van deze musical en de rol van creativiteit.

Edward de Bono:
As competition intensifies, so does the need for creative thinking. It is no longer enough to be efficient and solve problems. Far more is needed. Business needs creativity both on the strategic level and on the frontline to make the shift that competitive business demands…
from administration to true entrepreneurship.
” 

Iedere deelnemer aan dit seminar ontvangt het boek Creatief denken - slimme technieken om problemen op te lossen (oorspronkelijke titel: Think! Before it is too late) van Edward de Bono. Hij beschouwt dit boek als zijn alles overkoepelende magnum opus. Met dit boek wil hij ons aanzetten ons denken te vernieuwen.

Creatief denken

Edward de Bono

Iedereen die aan het seminar van Edward de Bono deelneemt ontvangt een exemplaar.
Edward de Bono beschrijft in 'Creatief denken' de ontwikkeling van ons denken, legt uit hoe ons brein werkt en reikt ons vervolgens simpele, praktische en effectieve technieken aan om creatief te denken.

Gratis miniboekje
Download hier het miniboekje (2 MB)
Dit boekje staat vol met interviews, columns en CV's over Robert Kaplan, Tom Peters en Philip Kotler:
de vier managementautoriteiten die Focus Conferences dit jaar naar Nederland haalt. 

Wilt u meer informatie over deze vier unieke seminars? Ga dan naar www.focusconferences.nl/viergoeroes.

Aanmelden
Door u aan te melden voor deze bijeenkomst gaat u akkoord met deze inschrijvingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.

Investering
Deze bijzondere dag vraagt uiteraard een investering in tijd, energie en geld
(€ 1.295 excl. BTW). In dit bedrag zijn lunch, koffie/thee, drankjes, documentatie, parkeergelden en het boek inbegrepen.

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annulering is uitsluitend aangetekend mogelijk tot en met 5 juni 2012. Hiervoor wordt een bedrag van € 125 annuleringskosten in rekening gebracht. Vanaf 6 juni 2012 bent u het volledige deelnamebedrag verschuldigd (prijzen zijn exclusief BTW).

Incompany & groepsarrangementen
Wilt u met een groep deelnemen aan dit programma? Neem dan contact op met Jeroen van der Woude: 020-3059156 of [email protected].

Dit seminar leent zich uitstekend voor relatiemarketing. Het is een uitgelezen mogelijkheid uw relaties en/of collega’s te trakteren op een belevenis van formaat. Informeer bij Jeroen van der Woude naar de privileges wanneer u zich inschrijft met 5 of meer deelnemers!

Informatie
Wanneer u vragen heeft over deze seminars, kunt u contact opnemen met Ria van der Holst, 020-3059171 of [email protected]. Zij verschaft u graag de gewenste informatie.

Voordeel
Dit seminar maakt deel uit van een reeks van 4 seminars met de belangrijkste management-autoriteiten van de wereld. De andere seminars worden verzorgd door Robert Kaplan, Tom Peters en Philip Kotler. Wanneer u zich inschrijft voor alle vier de seminars, betaalt u er slechts drie. Zie: www.focusconferences.nl/viergoeroes.

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Gerelateerde evenementen

" "It isn’t enough to think outside the box. Thinking is passive. Get used to acting outside the box."" Tim Ferriss