Michael Porter


“Strategie betekent dat je kiest wat je niet doet, welke diensten je niet verleent. Daarom is strategie moeilijk”.

Michael Porter

Op 24 januari 2003 verzorgde Michael Porter voor het eerst op uitnodiging van Focus Conferences een eendaags seminar. De bedoeling was dat dit seminar eenmalig zou zijn. De gemiddelde beoordeling van de deelnemers was ongekend hoog. Sinds die tijd worden wij regelmatig benaderd door managers met het verzoek nogmaals een seminar met Michael Porter te organiseren. Op veler verzoek haalden wij Michel Porter in 2004, 2005, 2007 en 2009 naar Nederland. Aan deze seminars namen meer dan 1.200 directeuren en manager uit het bedrijfsleven en de overheid deel.

Hij is een icoon op vlak van concurrentiestrategieën. Vooral zijn vijfkrachtenmodel ('Competitive Forces Model'), waardeketenmodel ('Value Chain Model') en de door hem ontwikkelde typologie behoren tot de basiskennis van iedere manager.

Waarom staat strategie weer op de management agenda?
De afgelopen jaren is het verlies aan strategische focus gemaskeerd. Michael Porter was een van de eersten die waarschuwde voor dit gevaar. Strategieën waren vaak gebaseerd op ‘me-too’ en er werd niet gestuurd op toegevoegde waarde. Blijvend concurrentie-voordeel was ver te zoeken. Het is de hoogste tijd dat managers weer stilstaan bij de strategie van hun organisatie.

Nederlandse ondernemingen hebben geen strategie!
Volgens Michael Porter is het droevig gesteld met onze concurrentiepositie. Nederlandse ondernemingen hebben nog steeds geen strategie. Veel organisaties denken dat ze een strategie hebben, maar hebben er geen. Strategie wordt verward met aspiratie. Keuzes worden niet gemaakt. Veel organisaties lopen achter de muziek aan. Het is de hoogste tijd dat managers stilstaan bij de strategie van hun organisatie.


Een korte impressie uit de pers:
De problemen waarin veel bedrijven zich momenteel bevinden zijn niet het gevolg van de economische neergang, maar van hun eigen slechte strategieën.Telegraaf

Michael Porter, goeroe der goeroes, was eind januari de hoofdattractie op een seminar over concurrentie en strategie. In de sporthal van Nyenrode kregen topmannen er flink van langs. ‘Concurreren op efficiency is dom’.
Intermediair

Een bedrijf heeft volgens Porter pas een strategie als het een andere waardepropositie doet dan zijn concurrent, die op een andere manier gemaakt en gedistribueerd wordt dan bij de concurrent
Financieele Dagblad

Werk aan de winkel dus, zeker voor het Nederlands bedrijfsleven. Want Porter schilderde een verontrustend beeld van het trage tempo waarin dit landje aan de Noordzee erin slaagt vernieuwingen door te voeren.
Reformatorisch Dagblad

"Philip Kotler over marketing, een marketing opfris cursus met sprekende voorbeelden" R.J. Emmen, CFO, Eurocross International