Filosofie voor managers

De noodzakelijke onderhoudsbeurt voor uw mentale bagage



Nuttige inzichten uit onverwachte hoek
Filosofie is het verlangen naar wijsheid. En wijsheid is niets anders dan kennis waar u iets mee kunt. Deze collegereeks brengt u noodzakelijke kennis over fundamentele en actuele managementvraagstukken.

Evenementsoort:
Collegereeks
Prijs:
€ 2495,00 (excl. BTW)
Datum:
17 mei. 2011 t/m 12 jul. 2011
Duur:
9 dinsdagen
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Routebeschrijving
Direct aanmelden Bekijk de brochure Permalink

De filosofie mag zich verheugen in een groeiende belangstelling’ - Elsevier

De lat ligt hoog
Als manager vertegenwoordigt u de ‘denkkracht’ van uw organisatie. Uw medewerkers verwachten dat u hen inspireert, een steekhoudende visie uitdraagt én de complexe dilemma’s oplost. Daar wordt u immers voor betaald, nietwaar?

En uzelf dan?
En waar haalt u zèlf dan eigenlijk de inspiratie vandaan? Hoe zorgt u ervoor dat u doortastend, daadkrachtig en scherp blijft? Wat doet u om uw belangrijkste productiemiddel – uw mentale bagage – in conditie te houden? In deze collegereeks geven negen sprekers u de mogelijkheid om weer ‘bij te tanken’. Want: in hoeverre maakt u nog altijd de goede keuzes? En hoe kunt u als manager uw handelen constructief verbeteren?

Filosofie in bedrijf
Deze serie biedt u nuttige inzichten uit onverwachte hoek. Filosofeer mee over actuele managementonderwerpen uit uw dagelijkse praktijk zoals: motivatie, leiderschap, identiteit, toeval, ethiek, duurzaamheid, technologie en procesdenken.

Vooraanstaande denkers aan het woord
In deze filosofiereeks ontmoet u een rijke keur aan sprekers, die allen wetenschappelijk onderlegd zijn. Bovendien weten zij de vertaalslag te maken naar actuele managementvraagstukken. Vanuit een filosofische, beschouwende invalshoek laten ze u stilstaan bij fundamentele vragen, waar u in uw werk mee te maken heeft.

Gun uzelf deze negen colleges met stof tot nadenken, wijsheid, kennis en inspiratie. Zo krijgen uw gedachten vorm en uw mening een fundament.

Gratis exemplaar Filosofie magazine
We hebben het allemaal druk. En misschien wel juist daarom hebben we behoefte aan verdieping. Dat is nu precies wat het vernieuwde Filosofie Magazine biedt: een gesprek met de grote denkers. Vraag nu een gratis exemplaar aan.

17/05 1e college: Telt toeval?

Managers maken SWOT-analyses, systeembouwers inventariseren risico’s, adviseurs gebruiken creativiteitstechnieken. Veel van hun methoden en technieken zoals de bovenstaande zijn gebaseerd op een conceptualisatie van het toevallige.  Soms omarmen professionals het onverwachte omdat dit hen mogelijkheden biedt. Vaker bestrijden zij het echter omdat het een verstoring voor de business is.

In dit college behandelt Joep Schrijvers vijf verschillende concepten van toeval die onze cultuur heeft voortgebracht én in de management- en professionele praktijken een bepalende rol spelen. Achtereenvolgens komen voorbij: ‘Kairos’, ‘Fortuna’, ‘kansberekening’, ‘magisch toeval’ en ‘serendipiteit’.

Het oud-griekse Kairos betekent het goede tijdstip: je moment pakken. Dit wordt vooral gezien als dé eigenschap van ondernemers. Fortuna is het blinde toeval van gokkers en speculanten. De zogenaamde schothagelmarketing is erop gebaseerd. Het rekenkundige toevalsbegrip is van recente datum. Het is in de 17e eeuw als bijproduct ontstaan uit een … gokpelletje. In de business en in overheidsbeleid wordt dit het meest gebruikt. Nogal wat topmensen zijn er niet vies van de I Ching te raadplegen of de sterren wanneer een belangrijke investering moet worden gedaan. Zij baseren zich op het magische toevalsbegrip. Ten slotte is er het verschijnsel van de toevallige vondst: serendipiteit. Heel wat innovaties in de techniek komen hier uit voort.

Het college eindigt met een filosofisch-pragmatische reflectie over de vijf toevalsbegrippen. Zij worden gewikt en gewogen voor de professionele praktijk. Telt toeval?

Spreker: dr. Joep Schrijvers

24/05 2e college: Database delirium. Lessen in culturele verwarring

Abraham Maslow heeft ooit opgemerkt dat voor iemand die alleen een hamer heeft, alles eruitziet als een spijker. In een cultuur waarin de computer het belangrijkste instrument is, wordt de gehele wereld getransformeerd tot een database, waarvan de elementen naar believen en zonder einde kunnen worden gerecombineerd. In dit college fileert Jos de Mul met een scherp mes en de nodige humor de gevolgen van de alomtegenwoordige ‘cut & paste’ cultuur. Hij maakt de samenhang duidelijk van op het eerste gezicht los van elkaar staande verschijnselen zoals de multiculturele samenleving, genetische manipulatie, fortuynisme, de teloorgang van het historisch besef, schaatsende moslima’s, digitale beeldbewerking, de Taliban op klompen, glokalisering, artistiek terrorisme, extreme make-overs, ludieke oorlogsvoering, retro-avantgarde, mobiele intimiteit, hiphop sampling, postmodern fundamentalisme, Chinees cynisme, bijeengesurfte scripties, de fusion keuken, zen computers en de Matrix trilogie.

Daarbij gaat hij in het bijzonder in op de implicaties van de ‘database ontologie’ voor organisaties en het bedrijfsleven. Waar een onderneming ooit een historisch verschijnsel was met een in de tijd lokaliseerbaar begin en eind, daar is de hedendaagse organisatie een tijdelijke configuratie in de economische database geworden, waarvan de bedrijfsonderdelen – door strategische acquisities en  afstoting – voortdurend gerecombineerd dienen te worden met het oog op winstmaximalisatie.

Heen en weer zappend tussen de hoogtepunten van enkele millennia wereldwijsheid – van Plato tot Pirsig en van Zen tot  Zizek – baant Jos de Mul een lichtend pad door de posthistorische sensaties van de hedendaagse cultuur. Met een open oog voor de pathologische trekjes van het culturele database delirium, maar niet gehinderd door cultuurpessimisme, toont hij de zin van de verwarring.

Spreker: prof. dr. Jos de Mul

31/05 3e college: ...dus ik ben. Filosoferen over identiteit

Geen woord is tegenwoordig zo beladen als ‘identiteit’. Waar bestaat die uit? We willen allemaal een individu zijn, maar ook niet buiten de groep vallen. Waarom denken we, dat mensen oprechter zijn als ze hun gevoelens uiten? Zijn vijandbeelden nodig voor een sterke identiteit? Werken wij harder dan ooit? Hoe wordt ons zelfbeeld beïnvloed door de stortvloed van beelden om ons heen? Dit college gaat in op hoe wij onszelf definiëren in tijden van Facebook, WikiLeaks en Twitter, met aandacht voor de rol van werken en reflecteren voor onze identiteitsvorming.

Spreker: dr. Stine Jensen

07/06 4e college: Media, mediators en managers

.. Van radicale middel-matigheid naar inter-esse
Media verbinden mensen met elkaar. Als ze stilvallen, blijkt pas wat een medium is: een relationeel verband. De mediasamenleving als een open weefsel van gelaagde netwerken raakt door loops en feedback in zichzelf verknoopt. Zo geven middelen en media de maat aan en zijn we radicaal middelmatig. Deze ‘condition humaine’ vereist nieuwe concepten. In zijn relationele filosofie toont Henk Oosterling de keerzijde van radicale middelmatigheid: inter-esse als een bestaan (esse) in het tussen (inter). Wat is de concrete betekenis van leiderschap, vakmanschap, integraliteit en duurzaamheid in deze context?

Spreker: dr. Henk Oosterling

14/06 5e college: Sterke kanten en grenzen van ....

... een utopisch perspectief
Hans Achterhuis introduceert het Objectivisme, de in de VS uiterst invloedrijke filosofie van Ayn Rand en analyseert daarbij haar boek ‘Atlas Shrugged’. Daarbij vergelijkt hij deze kapitalistische marktutopie met de socialistische en technische utopieën, waar wij in Europa meer vertrouwd mee zijn. Naast inspirerende en sterke kanten kent de marktutopie ook grenzen en gevaren. Niet elke menselijke relatie of activiteit kan op de markt verhandeld worden. In dit college worden de grenzen van het marktdenken zichtbaar gemaakt.

Docent: prof. dr. Hans Achterhuis

21/06 6e college: Het procesdenken van de manager

Ad Verbrugge gaat tijdens dit college onder andere in op de controledrang van managers. Er gaat een zekere mate van druk uit van het management. Hij bespreekt uiteenlopende problemen, die zich mede hierdoor voordoen in organisaties en op macro-niveau. Van daaruit werpt hij zijn licht op het ontstaan van de kredietcrisis. Algemeen bezien treedt er een vorm van vervreemding op, is er een kloof zichtbaar in organisaties. Hieraan ligt volgens Ad Verbrugge één gemeenschappelijk kenmerk ten grondslag: een gebrek aan ‘bezieling’ in de samenleving. De noodzaak bestaat tot het ontwikkelen van een gemeenschappelijke taal.

Spreker: dr. Ad Verbrugge

28/06 7e college: De motivatietheorie van Spinoza

In dit college laat Miriam van Reijen zien dat Benedictus de Spinoza een radicale en effectieve motivatietheorie heeft, omdat hij handelen vanuit passie (lijden) en vanuit leiden (actief) strikt onderscheidt. De vraag is dan: hoe word je van een lijder een leider? Want ‘geen enkele handeling die vanuit een passie wordt verricht, zou niet even goed en zelfs beter vanuit de rede kunnen gebeuren’ stelt hij in zijn Ethica. Deze opvatting komt overeen met ideeën en methoden uit de recente literatuur over rationeel-emotief management en de rationele effectiviteitstraining.

Spreker: dr. Miriam van Reijen

05/07 8e college: Leiderschap in filosofisch perspectief

‘Leiderschap’ houdt filosofen al sinds de Oudheid bezig. De leider moet zowel een gemeenschap weven als normen doorbreken. Dat betekent ook dat leiders van meet af aan als moreel ambivalent zijn gezien. René ten Bos belicht deze ambivalentie aan de hand van de 'gestische' dimensie van leiderschap. Tussen de knieval van Willy Brandt en het excuus van corporate leiders zit een wereld van verschil, maar toch gaat het steeds om een geste. Betoogd wordt dat de geste voor een gemeenschap een transformatorisch element in zich bergt.

Spreker: prof. dr. René ten Bos

12/07 9e college: De nieuwe grens van de mens

Over techniek, ethiek en de menselijke natuur
Technologische ontwikkelingen maken de mens steeds meer maakbaar. Hersenimplantaten en medicijnen beïnvloeden onze stemmingen, via embryoselectie kweken we het nageslacht dat we graag willen en met gentherapie passen we ons erfelijk materiaal aan. In dit college bespreekt filosoof Peter-Paul Verbeek de toekomstige implicaties van deze grensvervaging tussen mens en techniek. Hij zoekt niet alleen naar een nieuw begrip van de mens, maar ook naar een nieuwe ethiek, die technische ontwikkelingen ethisch begeleidt en niet als buitenstaander beoordeelt.

Spreker: prof. dr. ir. Peter-Paul Verbeek

09/06 Unieke kans! Eendaags seminar: Alain de Botton

‘Ik droom van een wereld waarin filosofen en managers een dialoog aangaan en inzien hoeveel ze van elkaar op kunnen steken.Alain de Botton

 

De filosofie van succes
Alain de Botton wordt door velen gezien als de grootste hedendaagse filosoof van het dagelijks leven. Hij is een excellent spreker en succesvol auteur en tevens oprichter van ‘The school of life’ in Londen.

Op 9 juni treedt hij op  – samen met andere prominente sprekers – tijdens een uniek seminar over een nieuw perspectief op de alledaagse werkelijkheid van werk, leiderschap, succes en geluk. Onderwerpen die de revue passeren, zijn:

  • De organisatie van de toekomst
  • Strategische wendbaarheid
  • Nieuw leiderschap
  • Eigenzinnig excelleren
  • De filosofie van succes!

Deze colleges vinden plaats op de dinsdag, beginnen om 15.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur.

Joep Schrijvers

Functie:
Auteur van o.a. ‘Hoe word ik een rat’? en ‘Het maandagmorgengevoel’

Dr. Joep Schrijvers is auteur van kritische boeken over management, mens en maatschappij. Zijn sprekersstijl is ironisch en toegankelijk.

Jos de Mul

Functie:
Hoogleraar Wijsgerige Antropologie
Bedrijf:
Erasmus Universiteit Rotterdam

Zijn onderzoek ligt op het raakvlak van de wijsgerige antropologie, techniekfilosofie en cultuurfilosofie.

Stine Jensen

Functie:
Journalist, docent literatuurwetenschap
Bedrijf:
Vrije Universiteit Amsterdam

Centrale thema's in Stine Jensen’s werk zijn: cultuur, moraal en politiek; liegen; liefde en seksualiteit. Zij opinieert daarover met regelmaat in NRC Handelsblad en het tv-programma Altijd wat.

Henk Oosterling

Functie:
Universitair hoofddocent Faculteit der Wijsbegeerte
Bedrijf:
Erasmus Universiteit Rotterdam

In de managementtoepassingen van zijn werk wordt vooral de nadruk gelegd op de relatie tussen media, mediators en management.

René ten Bos

René ten Bos

Functie:
Hoogleraar filosofie en organisatiekunde
Bedrijf:
Radboud Universiteit

Prof. dr. René ten Bos heeft tal van (vaak tegendraadse) publicaties over strategie, ethiek, bestuur en politiek op zijn naam staan. Zijn werk wordt in verband gebracht met Critical Management Studies.

Ad Verbrugge

Functie:
Universitair hoofddocent Sociaal/Culturele Wijsbegeerte
Bedrijf:
Vrije Universiteit Amsterdam

Zijn werk, dat zich weliswaar in de traditie van o.a. Aristoteles nestelt, richt zich nadrukkelijk op de actualiteit. Hij maakte naam met kritiek tegen de managerscultuur en de teloorgang van het onderwijs.

Hans Achterhuis

Functie:
Emeritus hoogleraar Wijsbegeerte
Bedrijf:
Universiteit Twente

Prof. dr. Hans Achterhuis is vooral bekend geworden als een filosoof die niet aarzelt om zich buiten zijn vakgebied als publiek intellectueel over maatschappelijke en politieke vraagstukken te buigen.

Peter-Paul Verbeek

Functie:
Hoogleraar Filosofie van Mens en Techniek
Bedrijf:
Universiteit Twente

Peter-Paul Verbeek publiceerde recent het essay 'De grens van de mens: over techniek, ethiek en de menselijke natuur'. Hij is vaste commentator in het televisieprogramma ‘Altijd Wat’.

Alain de Botton

Functie:
Filosoof

Zijn ‘filosofie van het dagelijks leven’, waarin hij teksten en thema’s van grote denkers een ‘alledaagse’ toepassing schenkt, maakte hem wereldberoemd.

Geschiedenis van de filosofie
Gratis cd-box voor iedere deelnemer ter waarde van € 49,95. Deze box bestaat uit 5 luister-cd’s – inclusief het boek ‘Een kleine geschiedenis van de filosofie’ – onder redactie van René Gude. De audioreeks brengt alle bekende en minder bekende denkers bijeen en vormt een bron van inspiratie.

Een waardevolle aanvulling van uw bibliotheek
Diverse sprekers in deze reeks schreven of gebruiken een boek dat relevant is voor het college dat u bijwoont. Op het aanmeldingsformulier kunt u aangeven of u de boeken wilt bestellen. Wanneer u besluit de boeken aan te schaffen, krijgt u de hele set van boeken uitgereikt bij het eerste college. De investering voor de volgende 7 uitgaven (tevens winkelwaarde) bedraagt € 145,65 (exclusief 6% BTW).*

Cyberspace Odyssee

Jos de Mul

'Cyberspace Odyssee' laat zien hoe onze wereld door de ontdekking van cyberspace verandert en wat de gevolgen zijn voor onze biologische en culturele identiteit.

Dus ik ben. Een zoektocht naar identiteit

Stine Jensen

Onze identiteit lijkt te bestaan, maar vervluchtigt in een wereld waarin iedereen op internet een nickname heeft, een jobhopper is of een wereldburger wil zijn. We ontlenen ons ‘ik’ aan allerlei heel concrete dingen: onze liefdes, ons verleden, onze behoefte aan erkenning en de groep waartoe we behoren. Jensen en Wijnberg blikken terug op de geschiedenis en voegen er hun eigentijdse visie aan toe.

Stilte, geste, stem

René ten Bos


Dieren praten in gebaren. in dit boek gaat René ten Bos in op deze oude filosofische gedachte. Hij laat zien dat het gebaar een dimensie opent die vooraf gaat aan de taal. Juist daarom wordt het verbonden met een morele oprechtheid die talige wezens kwijt lijken te zijn. Door taal kunnen mensen hun gevoelens immers verborgen houden.

Tijd van onbehagen

Ad Verbrugge

In een vijftal nauw met elkaar samenhangende essays maakt de filosoof Ad Verbrugge inzichtelijk dat de problemen waarmee de postmoderne westerse samenleving kampt, kunnen worden begrepen als uitingen van een cultuur op drift. Steunend op filosofen uit de westerse traditie - onder wie Aristoteles en Hegel - kritiseert hij het discours dat de laatste decennia in maatschappelijke discussies de overhand heeft.

Spinoza. De geest in gewillig, maar het vlees is sterk

Miriam van Reijen

Er is vandaag de dag sprake van een opmerkelijke heropleving van de belangstelling voor de zeventiende-eeuwse Nederlandse filosoof Benedictus de Spinoza. Miriam van Reijen schetst Spinoza in dit boek als een realist, voor wie het gaat om de feitelijke, zowel fysieke als psychische gesteldheid van de mens, die uiteindelijk niet anders zijn dan één en dezelfde zaak.

De utopie van de vrije markt

Hans Achterhuis

Veel mensen denken dat de vrije markt een objectief proces is dat niemand heeft bedacht en uitgevoerd. Niemand lijkt verantwoordelijk te zijn voor de ideologie en de utopie erachter. Er zou geen ‘kapitalistisch manifest’ bestaan. Hans Achterhuis laat zien dat een dergelijk manifest wel degelijk bestaat.

De grens van de mens

Peter-Paul Verbeek

Nog niet verschenen.

Drie sprekers uit deze reeks geven u graag hun 'food for thought' om vast in de stemming te komen:


1. Stine Jensen:
        ‘Durf te twijfelen, think again.
         Denken is durven veranderen van mening.

2. René ten Bos:
        ‘Wees minder resultaatgericht.

3. Joep Schrijvers:
        ‘Het verschil tussen ondernemers en managers is hun appreciatie van
         het toeval.
’ De eerste ziet het als vriend, de tweede als vijand.

        ‘Wie serendipiteit niet eert, managet altijd verkeerd.

        ‘Alleen in totalitaire organisaties bestaat geen toeval.
         Daarbuiten trouwens ook niet.

____________________________________________________________


Interview met Hans Achterhuis (5e college) vanuit Mangement & Literatuur.

Hans Achterhuis: ‘Markteconomie is alles behalve natuurlijk’

Annegreet van Bergen (M&L)

De opkomst van de markteconomie was allesbehalve een natuurlijk proces. Vaak waren er overheids-maatregelen nodig, soms zelfs met geweld, om de vrije markt te creëren. Het huidige marktdenken heeft alle kenmerken van een utopie, meent filosoof Hans Achterhuis. Inclusief de kwalijke gevolgen in de praktijk.

Document downloaden (621 Kb .pdf bestand)

Tijd en locatie
Deze colleges vinden plaats op de dinsdag, beginnen om 15.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur. De reeks vindt plaats in een collegezaal van Nyenrode Business Universiteit, Straatweg 25 te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging. Nadere informatie over het eendaagse seminar met Alain de Botton volgt op korte termijn op deze website.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks, gaat u akkoord met de hier vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving. Aanmelden voor één of enkele colleges is in principe niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen.

Investering
De investering voor deelname aan de cyclus van 9 colleges, inclusief documentatie, deelnamecertificaat, koffie/thee en lichte maaltijd, bedraagt
€ 2495,- per persoon. De eendaagse bijeenkomst met Alain de Botton in de hoofdrol bedraagt € 995,- per persoon. Schrijft u zich in voor beide programma’s dan ontvangt u een korting van € 290,- en betaalt u slechts
€ 3200,- (prijzen zijn exclusief 19% BTW).

Bedrijfsabonnement
Door een bedrijfsabonnement te nemen op deze collegereeks hebben u en uw collega’s de gelegenheid afwisselend een college bij te wonen. Enige tijd voor aanvang van de reeks nemen wij contact met u op in verband met de precieze namen en functies van uw deelnemende collega’s en de data waarop u en zij een college zullen bijwonen.

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is helaas niet mogelijk.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die de gehele reeks bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leontine Born, Programma Manager ([email protected] of 020-3059163) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020-3059171).

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-3059156).

PE-punten
De collegereeks levert u 23 PE-punten op.

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Gerelateerde evenementen

"Philip Kotler over marketing, een marketing opfris cursus met sprekende voorbeelden" R.J. Emmen, CFO, Eurocross International