Michael Porter over het creëren van Shared Value

Michael Porter over het creƫren van Shared Value

Hoe ondernemingssucces en maatschappelijke vooruitgang samen gaan

De wereldwijd meest gevraagde managementspreker komt op 20 mei naar Nederland voor een unieke masterclass over het ontwikkelen van shared values.
(Click here for the English version of this seminar)

Type:
Masterclass
Prijs:
€ 995,00 (excl. BTW)
Datum:
20 mei 2016
Locatie:
Van Nelle Ontwerpfabriek, Rotterdam
Groepsarrangement:
Meer informatie aanvragen
Direct aanmelden Bekijk de brochure

"Michael Porter is the most famous and influential business professor who has ever lived." - Fortune

Concurrentievoordeel. De waardeketen. Vijf krachten. Clusters. Differentiatie. Relatieve kosten. Wanneer u wilt begrijpen hoe bedrijven duurzaam succes behalen, kunt u niet om de concepten van Michael Porter heen.

Shared value: win-win voor bedrijf en maatschappij

Michael Porter voegt een nieuw, revolutionair concept toe aan zijn bestaande oeuvre: Shared Value. Het vertrouwen in bedrijven is sterk afgenomen. Alles draait om het optimaliseren van korte termijn financiële performance, terwijl vitale natuurlijke bronnen uitgeput raken en belangrijke consumentenbehoeften over het hoofd worden gezien. Bedrijven zitten vast in een verouderde benadering van waardecreatie.

Duurzaamheid biedt groei

Het antwoord van Michael Porter in dit seminar is duidelijk: Bedrijven dienen economische waarde te creëren en tegelijkertijd waarde te creëren voor de maatschappij. Bedrijven dienen in te spelen op maatschappelijke behoeften en problemen zoals gezondheid, huisvesting, voeding, ouderenzorg, financiële zekerheid en milieuschade. Het resultaat is een positieve cyclus van bedrijfs- en maatschappelijke welvaart, wat leidt tot duurzame winsten. Dit gaat veel verder dan liefdadigheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Shared Value: een strategie voor betere zorg

Daarnaast pleit Michael Porter voor verandering in de gezondheidszorg. Om gezondheidszorg te veranderen, moet de manier van concurreren veranderd worden. Hoe kunnen alle spelers (ziekenhuizen, werknemers, leveranciers, consumenten en overheden) hun strategieën, uitvoerende taken en organisatiestructuren opnieuw definiëren om grote verbeteringen in de gezondheidszorg te realiseren?

Doelgroep

Dit seminar is bedoeld voor managers die verantwoordelijk zijn voor de strategie en de resultaten van zijn/ haar organisatie. Het is met name van belang voor managers die willen leren hoe daadwerkelijk shared values te creëren en strategisch voordeel te behalen.

Direct aanmeldenBekijk de brochure

-- PROGRAMMA --
Michael Porter spreekt van 09.40 uur tot 13.30 uur. Na de (late) lunch worden twee Nederlandse cases gepresenteerd (uit het bedrijfsleven en de gezondheidszorg) en de dag eindigt met een paneldiscussie. De voertaal van de masterclass is Engels.


08.45  Registration and coffee

09.30  Opening
Pursey Heugens, Professor of Organization Theory, Development and Change, Rotterdam School of Management, Erasmus University

09.40  Creating shared value - Business must compete to change the world
Michael Porter

For decades many companies ignored the social and environmental consequences of their activities. Companies are now aiming to create shared value by tackling social problems through a profitable business model. They see societal problems as opportunities for business innovation and competitive advantage and reveal important unmet needs that can be addressed through new or redesigned products. Some companies have already made a sizable impact on major global social or environmental problems as part of their competitive strategy. These companies pursue a profit-making strategy and compete. They will improve people’s conditions and show the power of capitalism.

11.30  Break

12.00  Health and value
Michael Porter 
Most health care organisations in developed countries aim to deliver ‘world-class patient care’. This means our health care system must become more businesslike with regard to providing consistent, efficient and high-quality care. When the volume of patients with a particular condition is concentrated, providers can build multidisciplinary teams that are completely focused on meeting the most common needs of patients with that condition over the full care cycle. When treating more patients with a particular condition, outcome and cost measurements improve, which can enable gains in quality and efficiency. This requires health care organisations to adopt a more entrepreneurial spirit, experiment with self-management and adopt a start-up mentality.

13:30   Lunch

14.30   Creating Shared Values at Nestlé (38 commitments)
Marc Aurel Boersch, CEO, Nestlé Netherlands
How Nestlé is helping millions of malnourished families in India and other countries by providing inexpensive micronutrient-reinforced spices, which are now a fast-growing, profitable business.

15.00  Shared Values at Erasmus Medical Centre
Jan Hazelzet, MD PdD, CMIO/Professor in Healthcare Quality & Outcome, Erasmus University
Healthy people and excellent care at Erasmus MC.

15.30  Panel discussion on shared values

  • Panel leader Rick Nieman (former RTL-anchorman). 
  • Marc Aurel Boersch, CEO, Nestlé Netherlands
  • Wilma van der Scheer, president Erasmus Centrum voor Zorgbestuur 
  • Jack Tabbers, General Manager, Mars Netherlands
  • Pursey Heugens, professor Organization Theory, Development & Change, Rotterdam School of Management, Erasmus University

16.15  Closing & drinks

Michael Porter

Functie:
Bishop William Lawrence University Professor
Bedrijf:
Harvard Business School

Hij is wereldwijd een van de meest gevraagde managementgoeroes en autoriteit op het gebied van concurrentiestrategie.

Holland Management Review (extra editie)

Best for business

Speciaal voor dit seminar verschijnt een bijzondere, extra editie van de Holland Management Review. Een bundeling van de meest relevante artikelen van Michael Porter.

In samenwerking met RSM
Deze masterclass wordt georganiseerd in samenwerking met Rotterdam School of Management, Erasmus University. Erasmus University is in binnen- en buitenland al jarenlang erkend als de beste business school van Nederland. Volgens de meest toonaangevende internationale ranking staat RSM in de top 5 van beste Europese business schools.







Aanmelden

U kunt zich op twee manieren aanmelden: via de oranje button 'Direct aanmelden' hierboven of
per e-mail: [email protected].


Datum
Vrijdag 20 mei 2016. De masterclass begint om 9.30 uur en eindigt om ongeveer 16.00 uur.

Locatie
Van Nelle Ontwerpfabriek, Van Nelleweg 1
3044 BC Rotterdam (routebeschrijving)

Investering
De investering voor deelname aan deze masterclass bedraagt € 995,- (excl. BTW), inclusief documentatie, lunch en drankjes. Alumni en studenten van de RSM betalen € 795,- (excl. BTW). 

Uuniek aanbod voor groepsaanmelding
Deze masterclass leent zich uitstekend voor relatiemarketing. Het is een uitgelezen mogelijkheid uw relaties en/of collega’s uit te nodigen voor een belevenis van formaat. Wanneer u 5 deelnemers inschrijft, kunt u rekenen op de volgende privileges:
- een aantrekkelijke korting op de deelnameprijs
- een certificaat van aanwezigheid;
- snelregistratie bij aankomst;
- mooie, gereserveerde plaatsen in de zaal.

Voor meer informatie over groepsdeelname kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude. Telefoon: 020-3059156. Email: [email protected].

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annulering is uitsluitend aangetekend mogelijk tot en met 29 april 2016. Hiervoor wordt een bedrag van € 125,- (exclusief BTW) annuleringskosten in rekening gebracht. Vanaf 30 april 2016 bent u het volledige deelnamebedrag verschuldigd.

PE-uren
Deze masterclass levert u 6 PE-uren op.

Contact
Heeft u nog vragen? Wij worden graag gebeld of gemaild. Telefoon: 020-3059159, Ria van der Holst. Email: [email protected].

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

  • Michael Porter about creating Shared Value (live!)

    How shared value creation can create societal and economic progress

    Friday 20 May 2016

    Meer informatie
  • Visualizing Change met David Sibbet (gevorderden)

    Visual Leadership & Organization Change

    Masterclass op 24 mei 2016

    Meer informatie
  • De essentie van leiderschap

    Ruim 34 uur inspireren en leren met Remco Claassen

    Intensieve masterclass van 28 juni t/m 1 juli 2016

    Meer informatie
"We spend a lot of time teaching leaders what to do. We don’t spend enough time teaching leaders what to stop." Marshall Goldsmith