Business modeling in de praktijk

Strategische vernieuwing met 'Business Model Innovation'




• Op zoek naar innovatieve manieren van zaken doen?
• Bezig met ‘new business’ en waardecreatie?
• Uw organisatie verbeteren of transformeren?
Dan is dit programma interessant voor u!

Evenementsoort:
Workshop
Prijs:
€ 995,00 (excl. BTW)
Datum:
6 oktober
Beschikbare plekken:
Max. 30 deelnemers
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Routebeschrijving
Direct aanmelden Bekijk de brochure Permalink

Nieuwe businessmodellen nodig
Veel organisaties hadden jarenlang een duidelijk business model en een werkend verdienmodel. Bedrijven in veel sectoren komen er echter achter dat hun huidige businessmodel niet meer werkt als gevolg van veranderingen in hun omgeving. De kredietcrisis, veranderend consumentengedrag, het internet en de toegang tot kennis en informatie hebben er voor gezorgd dat traditionele business modellen aan betekenis verliezen en nieuwe modellen nodig zijn. Nieuwe tijden vragen om nieuwe antwoorden. Hoe kunt u uw businessmodel vernieuwen zodat u morgen nog steeds winstgevend bent?

Zoektocht naar nieuwe businessmodellen
Hoe kunt u als bestaande organisatie uw huidige business model evalueren? Hoe komt u tot het ontwerp van een nieuw business model? Hoe vindt u een business model dat bij uw organisatie past? Aan de hand het Business Model Canvas* en talrijke voorbeelden van vernieuwende business modellen inspireren Patrick en Camilla u tot het opzetten van nieuwe en succesvolle businessmodellen voor uw organisatie.

*Business Model Canvas
Tijdens deze praktische workshop maken Patrick en Camilla gebruik van de theorie van Alex Osterwalder. Alex ontwikkelde het Business Model Canvas, een systematische en praktische methode om over strategie na te denken en business modellen te innoveren. Door te werken met dit canvas doorbreekt u bestaande modellen in uw organisatie en ontwerpt u nieuwe business modellen die nieuwe markten kunnen openen, een andere doelgroep kunnen bereiken of een hele markt op zijn kop kunnen zetten. Het visueel denken komt uitgebreid aan bod tijdens deze workshop.

Deze workshop vindt ook plaats op
1 december 2011.

Patrick en Camilla doorlopen tijdens deze workshop (max. 30 deelnemers) met u het proces van het bedenken, ontwerpen en implementeren van nieuwe business modellen. Aan de hand van verschillende ontwerp- en innovatietechnieken laten Patrick en Camilla zien hoe u met business model innovatie aan de slag kunt gaan in uw eigen organisatie.      

09.00 Ontvangst

09.30 ‘Business Modeling’ – Waar gaat het over?
 •  Wat is een business model? Waarom is business modeling zo populair?
 •  Het ‘Business Model Canvas’: een nieuwe manier om over strategie te
    praten
 •  De 9 bouwstenen van het business model canvas
 •  Analyse van business modellen uit de muziekindustrie ter inspiratie

Business Model Assessment
 •  Analyse van het bestaande model: hoe creëert uw organisatie op dit
    moment waarde? Voor wie?
 •  Evaluatie: Wat zijn de sterktes en zwaktes van het huidige business model?
 •  Omgevingsanalyse: antwoord vinden op trends en ontwikkelingen in de
    markt
 •  Visie en ambitie: relatie visie en ambitieniveau met het business model

11.00 Pauze

11.30  Business Model Design
•  Het gebruik van designtechnieken in business: “denken als een designer”
•  Begin bij de klant: customer-centric business model design
•  Het ontwerpen van de waardepropositie: aansluiten bij de behoeften van de
   klant
•  Nieuwe marketing: welke kanalen ga je inzetten om de klant te bereiken?

13.00 Lunch

13.45 Met uw eigen business model aan de slag…
U leert het business model canvas te gebruiken aan de hand van voorbeelden zoals Nespresso, Skype, Easyjet en Google. Hoe kunt u het canvas nu voor uw eigen organisatie toepassen?

Business Model Innovatie
•  Welke technieken kunt u gebruiken om uw business model te innoveren?
•  Freshwatching: analyse van andere businessmodellen en hun leerpunten
•  Business Model Patronen: Multi-Sided Platforms, Freemium, Bait & Hook en
    Longtail
•  Ontwerptechnieken voor business model innovatie: de kracht van ‘What if...?’

Nieuw gereedschap voor de strategische discussie
Het Business Model Canvas is een tool dat u in staat stelt een gemeenschappelijke eenvoudige taal te hanteren voor ingewikkelde strategische vraagstukken. Hoe zet u dit in? O.a. door business model visualisatie en de iPad applicatie.

15.15 Pauze

15.45 Business Model Toetsing
•  De waarde van business model prototypes: “werken als designer”
•  Het proces van toetsing: hoe toetst u de business model opties in de markt?
•  Het Risk Reduction Proces en het Customer Development Proces
•  Omgaan met meerdere business modellen in de organisatie

Business Model Implementatie
•  Aan de slag met het gekozen business model: wat is de impact van het model op de organisatie?
•  Het business model canvas als management- en stuurinstrument: de navigatiekaart in de cockpit van elke afdeling
•  De implementatie van een nieuw business model vraagt nieuwe kwaliteiten van een organisatie. Welke?
•  Business model management: het model aanpassen aan de ontwikkelingen in de markt en intern

17.00 Afsluiting



Aantekeningen Patrick van der Pijl tijdens de workshop (klik op één van de foto's)

Wanneer u zich inschrijft met 2 personen of meer ontvangen beide/alle personen € 100,- korting, u betaalt dan € 895,- p.p. 

Patrick van der Pijl

Functie:
Oprichter en CEO
Bedrijf:
Business Models Inc.

Hij verzorgt veel workshops over dit onderwerp en was betrokken bij de productie van het boek van Alex Osterwalder.

Camilla van den Boom

Functie:
Oprichter en COO
Bedrijf:
Business Models Inc.

Camilla faciliteert (inter)nationale organisaties in het verbeteren en formuleren van hun business model en bijbehorende strategie om zo voor een solide performance en succes in de markt te zorgen.

Voor elke deelnemer: ‘Business Model Generatie’
Dit programma is gebaseerd op het boek van Alex Osterwalder ‘Business Model Generatie’ dat in het najaar van 2009 verscheen. Voor het boek werd gebruik gemaakt van een innovatief businessmodel: een co-creatie met 470 schrijvers uit meer dan 45 landen. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 120.000 exemplaren verkocht. Als deelnemer ontvangt u het boek t.w.v. € 39,50 gratis (NLse editie).

Business Model Generatie

Alex Osterwalder

Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen - of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

De workshop Business modeling in de praktijk vindt plaats op 6 oktober en 1 december.

Tijd en locatie
De 1-daagse workshop vindt plaats op 6 oktober of 1 december 2011 van 9.00-17.00 uur in een collegezaal op Nyenrode Business Universiteit te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Inschrijven
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor dit programma gaat u akkoord met de in deze brochure vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.

Investering
De investering voor deelname aan de 1-daagse workshop bedraagt € 995,-. Wanneer u zich inschrijft met 2 personen of meer ontvangen beide/alle personen € 100,- korting, u betaalt dan € 895,- p.p. Alle bedragen zijn per persoon, inclusief boek, documentatie, consumpties en exclusief 19% BTW.

Voor de workshop zijn maximaal 30 plaatsen beschikbaar. 

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent voor het programma, kunt u zich altijd laten vervangen door een collega, mits tijdig aan ons doorgegeven. Annuleren is uitsluitend aangetekend mogelijk tot 3 weken voorafgaand aan het programma. Hiervoor wordt een bedrag van €125,- annuleringskosten in rekening gebracht. Na die datum bent u het volledige deelnamebedrag verschuldigd.

Groepsarrangementen & Incompany
Bent u geïnteresseerd in een incompany workshop over businessmodellenof wilt u met een groep deelnemen aan dit programma?Neem dan contact op met Jeroen van der Woude: 020 305 91 56 of [email protected].

Meer informatie
Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Project Manager Kristel Veerman ([email protected] of 020 305 91 55) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020 305 91 71).

Samenwerkingspartners

Dit programma wordt georganiseerd in samenwerking met Business Models Inc.

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Gerelateerde evenementen

"“People often say that motivation doesn't last. Well, neither does bathing - that's why we recommend it daily.” " Zig Zaglar