Patrick en Camilla doorlopen tijdens deze workshop (max. 30 deelnemers) met u het proces van het bedenken, ontwerpen en implementeren van nieuwe business modellen. Aan de hand van verschillende ontwerp- en innovatietechnieken laten Patrick en Camilla zien hoe u met business model innovatie aan de slag kunt gaan in uw eigen organisatie.
09.00 Ontvangst
09.30 ‘Business Modeling’ – Waar gaat het over?
• Wat is een business model? Waarom is business modeling zo populair?
• Het ‘Business Model Canvas’: een nieuwe manier om over strategie te
praten
• De 9 bouwstenen van het business model canvas
• Analyse van business modellen uit de muziekindustrie ter inspiratie
Business Model Assessment
• Analyse van het bestaande model: hoe creëert uw organisatie op dit
moment waarde? Voor wie?
• Evaluatie: Wat zijn de sterktes en zwaktes van het huidige business model?
• Omgevingsanalyse: antwoord vinden op trends en ontwikkelingen in de
markt
• Visie en ambitie: relatie visie en ambitieniveau met het business model
11.00 Pauze
11.30 Business Model Design
• Het gebruik van designtechnieken in business: “denken als een designer”
• Begin bij de klant: customer-centric business model design
• Het ontwerpen van de waardepropositie: aansluiten bij de behoeften van de
klant
• Nieuwe marketing: welke kanalen ga je inzetten om de klant te bereiken?
13.00 Lunch
13.45 Met uw eigen business model aan de slag…
U leert het business model canvas te gebruiken aan de hand van voorbeelden zoals Nespresso, Skype, Easyjet en Google. Hoe kunt u het canvas nu voor uw eigen organisatie toepassen?
Business Model Innovatie
• Welke technieken kunt u gebruiken om uw business model te innoveren?
• Freshwatching: analyse van andere businessmodellen en hun leerpunten
• Business Model Patronen: Multi-Sided Platforms, Freemium, Bait & Hook en
Longtail
• Ontwerptechnieken voor business model innovatie: de kracht van ‘What if...?’
Nieuw gereedschap voor de strategische discussie
Het Business Model Canvas is een tool dat u in staat stelt een gemeenschappelijke eenvoudige taal te hanteren voor ingewikkelde strategische vraagstukken. Hoe zet u dit in? O.a. door business model visualisatie en de iPad applicatie.
15.15 Pauze
15.45 Business Model Toetsing
• De waarde van business model prototypes: “werken als designer”
• Het proces van toetsing: hoe toetst u de business model opties in de markt?
• Het Risk Reduction Proces en het Customer Development Proces
• Omgaan met meerdere business modellen in de organisatie
Business Model Implementatie
• Aan de slag met het gekozen business model: wat is de impact van het model op de organisatie?
• Het business model canvas als management- en stuurinstrument: de navigatiekaart in de cockpit van elke afdeling
• De implementatie van een nieuw business model vraagt nieuwe kwaliteiten van een organisatie. Welke?
• Business model management: het model aanpassen aan de ontwikkelingen in de markt en intern
17.00 Afsluiting
Aantekeningen Patrick van der Pijl tijdens de workshop (klik op één van de foto's)