Business modeling in de praktijk

Business Model Innovatie voor strategische vernieuwing




• Op zoek naar innovatieve manieren van zaken doen?
• Bezig met ‘new business’ en waardecreatie?
• Uw organisatie verbeteren of transformeren?
Dan is dit programma interessant voor u!

Evenementsoort:
Workshop
Prijs:
€ 1595,00 (excl. BTW)
Datum:
9 mei. 2012 t/m 10 mei. 2012
Beschikbare plekken:
Max. 25 deelnemers
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Routebeschrijving
Direct aanmelden Bekijk de brochure Permalink

Veel organisaties hadden jarenlang een duidelijk business model en een werkend verdienmodel. Nu komen bedrijven in veel sectoren er achter dat hun huidige business model niet meer werkt als gevolg van veranderingen in hun omgeving. Omzet loopt terug, marges staan onder druk en inkomstenstromen drogen op. Hoe kunt u uw business model vernieuwen zodat u morgen nog steeds winstgevend bent? 

Zoektocht naar nieuwe business modellen
Hoe kunt u als bestaande organisatie uw huidige business model evalueren? Hoe komt u tot het ontwerp of innovatie van een nieuw business model? Hoe vindt u een business model dat bij uw organisatie past?

Aan de hand het Business Model Canvas* en talrijke cases van vernieuwende business modellen zoals Groupon, Amazon, Google, Nespresso Spotify, Hilti, etc. inspireren Patrick en Camilla u tot het opzetten van nieuwe en succesvolle business modellen voor uw organisatie. 

Aan de slag met uw eigen business model
Patrick en Camilla doorlopen met u, aan de hand van verschillende ontwerp- en innovatietechnieken, het proces van het bedenken, ontwerpen en implementeren van nieuwe business modellen. Zij beginnen met de analyse van het huidige business model. Vervolgens wordt bekeken hoe u binnen het bestaande business model kunt innoveren en wordt de vertaalslag naar implementatie en executie gemaakt. Erik zal u daarnaast inzicht geven in visueel denken, het visualiseren van business modellen en storytelling.

* BUSINESS MODEL CANVAS

Alex Osterwalder ontwikkelde het Business Model Canvas, een systematische en praktische methode om over strategie na te denken en business modellen te innoveren. Door te werken met dit canvas doorbreekt u bestaande modellen in uw organisatie en ontwerpt u nieuwe business modellen die nieuwe markten kunnen openen, een andere doelgroep kunnen bereiken of een hele markt op zijn kop kunnen zetten.

Deze workshop wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,5. 

09/05 Dag 1

09.00 Ontvangst

09.30  Business model denken als onderdeel van je strategie                •   Wat is een business model en waarom is dit denken
                 zo populair?
             •   Waarom businessplannen niet meer werken
             •   De 9 bouwstenen van het business model canvas
             •   Business modeling als onderdeel van je
                 strategie

11.00 Pauze

11.30   Hoe analyseer je een business model?
             •   Start met analyse: hoe creëert je organisatie op dit
                 moment waarde?
             •   Hoe vertaal je omgeving en visie naar je
                 business model?
             •   Het gebruik van designtechnieken in business:
                 ‘denken als een designer’
             •   Kennen wij onze klanten echt? Gebruik technieken als
                 de ‘empathy map’ en de ‘customer journey’
                 om de klant beter te begrijpen

13.00 Lunch

13.45   Hoe innoveer je je business model?
             •   Welke technieken kun je gebruiken om je business
                 model te innoveren?
             •   Freshwatching: analyse van andere business
                 modellen en hun leerpunten
             •   Begrijpen en toepassen van business model patronen
                 zoals Multi-Sided
             •   Platforms, Freemium, Bait & Hook, en Longtail
             •   De kracht van ‘What if...?’ vragen

15.15 Pauze

15.45 Hoe implementeer je je business model?
             •   Customer development als stap voor implementatie
             •   De waarde van business model prototypes en de
                 verzameling van aannames
             •   Het proces van toetsing: hoe toets je de
                 business model opties in de markt?
             •   Aan de slag met het gekozen business model:
                 wat is de impact van het model op de organisatie?
                 En welke nieuwe kwaliteiten zijn nodig?

17.00 Afsluiting

10/05 Dag 2

09.00 Ontvangst

09.30  Case study: ‘Online business modellen’ 
             •   Wat zijn succesvolle online business modellen?
                 Wat kun je leren van Groupon, Bol.com, Amazon.com
                 en Zalando?
             •   Welke business model patronen kun je hierin
                 ontdekken?
             •   Hoe evolueren online business modellen in tijd?
             •   Putting it all together: Praktijkvoorbeeld van een
                 real-life online klantcase

11:00  Pauze

11.30   Case study: ‘Business modellen in de zorg’
             •   Veranderingen in de sector vragen nieuwe
                 business modellen
             •   Verschillende business modellen in de
                 gezondheidssector
             •   Wat zijn belangrijke epicenters in de modellen
                 binnen de zorgsector? 
             •   Putting it all together: Praktijkvoorbeeld van een
                 real-life zorg klantcase

13:00  Lunch

13.45   Visualiseer je business model
             •   What’s the story van je business model?
                 Wat is de X-factor?
             •   De kracht van visualisatie en storytelling
             •   Teken je eigen business model: een paar
                 eenvoudige technieken
             •   The product you sell, is the story you tell: storytelling
                 als succesfactor

15.45   Business model knowledge fair
             •   Aan de slag met je eigen business model
             •   Evalueren van je eigen business model
             •   Wat leren we van de andere modellen? 
                 Kennisdelen met deelnemers!
             •   Wat zijn jouw business model opties?
                 Hoe ga je die toetsen?

17:00 Afsluiting

Deze tweedaagse workshop vindt dit jaar ook plaats op:
• 10 & 11 oktober
• 28 & 29 november

Patrick van der Pijl

Functie:
Oprichter en CEO
Bedrijf:
Business Models Inc.

Patrick gaf samen met Alex Osterwalder de bestseller "Business Model Generation" uit.

Camilla van den Boom

Functie:
Oprichter en COO
Bedrijf:
Business Models Inc.

Camilla faciliteert (inter)nationale organisaties in het verbeteren en formuleren van hun business model en bijbehorende strategie om zo voor een solide performance en succes in de markt te zorgen.

Erik van der Pluijm

Functie:
Creative director
Bedrijf:
Business Models Inc.

Hij helpt (inter)nationale organisaties met ontwerp en visualisatie van hun business model. Hij begeleidt het creatieve proces en zet visueel denken in om tot de gewenste inzichten te komen.

Voor elke deelnemer: ‘Business Model Generatie’
Dit programma is gebaseerd op het boek van Alex Osterwalder ‘Business Model Generation’ dat in het najaar van 2009 verscheen. Voor het boek werd gebruik gemaakt van een innovatief business model: een co-creatie met 470 co-creators uit meer dan 45 landen. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 250.000 exemplaren verkocht en is het in 23 talen vertaald. Als deelnemer ontvangt u het boek (NLse editie), t.w.v. € 41,50 gratis.

Business Model Generatie

Alex Osterwalder

Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen - of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

Business modeling in de praktijk

Data en tijd 
Op 9 & 10 mei, van 9:00 tot 17:00.
Deze tweedaagse workshop vindt dit jaar ook plaats op:
• 10 & 11 oktober
• 28 & 29 november  

Locatie
Nyenrode Business Universiteit te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging. 

Inschrijven
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor dit programma gaat u akkoord met de in deze brochure vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.

Investering
De investering voor deelname aan de tweedaagse workshop bedraagt
€ 1595,-. Voor de workshop zijn maximaal 25 plaatsen beschikbaar. Alle bedragen zijn per persoon, inclusief boek, documentatie, consumpties en exclusief 19% BTW. Wilt u overnachten op Nyenrode? Stuur dan een mail naar [email protected]. Een andere overnachtingsmogelijkheid in de buurt is Hotel Breukelen.

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent voor het programma, kunt u zich altijd laten vervangen door een collega, mits tijdig aan ons doorgegeven. Annuleren is uitsluitend aangetekend mogelijk tot 3 weken voorafgaand aan het programma. Hiervoor wordt een bedrag van €125,- annuleringskosten in rekening gebracht. Na die datum bent u het volledige deelnamebedrag verschuldigd.

Informatie
Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Project Manager Kristel Veerman ([email protected] of 020 305 91 55) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020 305 91 71).

Incompany en groepsarrangementen
Bent u geïnteresseerd in een incompany workshop over businessmodellen of wilt u met een groep deelnemen aan dit programma? Neem dan contact op met Jeroen van der Woude: 020 305 91 56 of [email protected].  

Samenwerkingspartners

Dit programma wordt georganiseerd in samenwerking met Business Models Inc.

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Gerelateerde evenementen

" "Ieder mens is in staat zelf zijn of haar leven vorm te geven." " Stephen Covey