Business Model Generation

Business Model Innovatie voor strategische vernieuwing



• Op zoek naar innovatieve manieren van zaken doen?
• Bezig met ‘new business’ en waardecreatie?
• Uw organisatie verbeteren of transformeren?
Dan is dit programma interessant voor u! 

Evenementsoort:
Workshop
Prijs:
€ 1.595,00 (excl. BTW)
Datum:
3 apr. 2013 t/m 4 apr. 2013
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Direct aanmelden

Max. 25 deelnemers

Veel organisaties hadden jarenlang een duidelijk business model en een werkend verdienmodel. Nu komen bedrijven in veel sectoren er achter dat hun huidige business model niet meer werkt als gevolg van veranderingen in hun omgeving. Omzet loopt terug, marges staan onder druk en inkomstenstromen drogen op. Hoe kunt u uw business model vernieuwen zodat u morgen nog steeds winstgevend bent? 

Zoektocht naar nieuwe business modellen
Hoe kunt u als organisatie uw huidige business model evalueren? Hoe komt u tot het ontwerp of innovatie van een nieuw business model? Hoe vindt u een business model dat bij uw organisatie past?

Aan de hand het Business Model Canvas* en talrijke cases van vernieuwende business modellen zoals Groupon, Amazon, Google, Nespresso, Spotify, Hilti, etc. inspireren Patrick en Camilla u tot het opzetten van nieuwe en succesvolle business modellen voor uw organisatie. 

Aan de slag met uw eigen business model
Patrick van der Pijl en Camilla van den Boom doorlopen met u, aan de hand van verschillende ontwerp- en innovatietechnieken, het proces van het bedenken, ontwerpen en implementeren van nieuwe business modellen. Zij beginnen met de analyse van het huidige business model. Vervolgens wordt bekeken hoe u binnen het bestaande business model kunt innoveren en wordt de vertaalslag naar implementatie en executie gemaakt.

* BUSINESS MODEL CANVAS

Alex Osterwalder ontwikkelde het Business Model Canvas, een systematische en praktische methode om over strategie na te denken en business modellen te innoveren. Door te werken met dit canvas doorbreekt u bestaande modellen in uw organisatie en ontwerpt u nieuwe business modellen die nieuwe markten kunnen openen, een andere doelgroep kunnen bereiken of een hele markt op zijn kop kunnen zetten.

09.00 Ontvangst

09.30 Business modeling als onderdeel van je strategie
             •   Wat is een business model?
             •   Waarom is business modeling nu zo relevant?
             •   Waarom businessplannen niet meer werken
             •   De 9 bouwstenen van het Business Model Canvas

11.00 Pauze

11.30 Begrijp je eigen business model
             •   Hoe creëert je organisatie op dit moment waarde?
             •   Hoe vertaal je omgeving en visie naar je  business model?
             •   Het gebruik van designtechnieken in business:  ‘denken als een designer’
             •   Ken je je klanten echt? Gebruik technieken als de ‘empathy map’ om de klant beter te begrijpen!

13.00 Lunch

13.45  Technieken voor business model innovatie
             •   Dè technieken voor business model innovatie
             •   Begrijpen en toepassen van business model patronen, zoals Multi-Sided Platforms, Freemium,
                 Bait & Hook, Longtail en Blue Ocean
             •   Freshwatching: analyse van andere business modellen en hun leerpunten
             •   De kracht van ‘What if...?’ vragen

15.15 Pauze

15.45 Het toetsen van je business model
             •   De waarde van business model prototypes en de verzameling van aannames
             •   Hoe toets je de business model opties in de markt?
             •   Customer validation: in gesprek gaan met je klant
             •   Aan de slag met het gekozen business model: wat is de impact van het model op de organisatie:
                 welke nieuwe kwaliteiten zijn nodig?

17.00 Afsluiting

09.00 Ontvangst

09.30 Business model inspiratie
             •   Nieuwe tijden vragen om nieuwe business modellen: wat zijn de trends?
             •   Inspirerende voorbeelden van vernieuwende business modellen – wereldwijd
             •   Wat kun je leren van Amazon.com en Hilti, en van Car2Go, Inshared en LEGO? Welke
                 business model patronen kun je hierin ontdekken?
             •   Hoe evolueren business modellen in tijd?

11:00 Pauze

11.30 Business modeling in de praktijk
             •   Real-life klantcase
             •   Het proces
             •   De mensen
             •   Het vervolg

13:00 Lunch

13.45 Het visualiseren van je business model
             •   Wat is the X-factor van je business model?
             •   De kracht van visualisatie en storytelling
             •   Teken je eigen business model: een paar eenvoudige technieken
             •   The product you sell, is the story you tell: storytelling als succesfactor

15.45 Business model knowledge fair
             •   Aan de slag met je eigen business model
             •   Evalueren van je eigen business model
             •   Wat leren we van de andere modellen? Kennisdelen met deelnemers!
             •   Wat zijn jouw business model opties? Hoe ga je die toetsen?

17:00 Afsluiting

Hoge beoordeling
Deze workshop wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,5. 

Extra datum
Deze tweedaagse workshop vindt ook plaats op 2 & 3 oktober 2013

Direct aanmelden Bekijk de brochure

Patrick van der Pijl

Functie:
Oprichter en CEO
Bedrijf:
Business Models Inc.

Patrick is producer van de bestseller “Business Model Generation”, die geschreven is door Alex Osterwalder.

Camilla van den Boom

Functie:
COO
Bedrijf:
Business Models Inc.

Camilla faciliteert (inter)nationale organisaties in het verbeteren en formuleren van hun business model en bijbehorende strategie om zo voor een solide performance en succes in de markt te zorgen.

Voor elke deelnemer: ‘Business Model Generatie’
Dit programma is gebaseerd op het boek van Alex Osterwalder ‘Business Model Generation’ dat in het najaar van 2009 verscheen. Voor het boek werd gebruik gemaakt van een innovatief business model: een co-creatie met 470 co-creators uit meer dan 45 landen. Inmiddels zijn er wereldwijd meer dan 250.000 exemplaren verkocht en is het in 23 talen vertaald. Als deelnemer ontvangt u het boek (Nederlandse editie), t.w.v.
€ 41,50 gratis.

Business Model Generatie

Alex Osterwalder

Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen - of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

Business modeling in de praktijk

Extra datum
De tweedaagse workshop vindt ook plaats op 2 en 3 oktober 2013.

Data en tijd 
De tweedaagse workshop vindt plaats op 3 en 4 april en 2 en 3 oktober 2013 van 9.00 - 17.00 uur op Nyenrode Business Universiteit te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Inschrijven
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor dit programma gaat u akkoord met de in deze brochure vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.

PE-punten
Deze workshops leveren u 12 PE-punten op.

Investering
De investering voor deelname aan de tweedaagse workshop bedraagt
€ 1595,-. Voor de workshop zijn maximaal 25 plaatsen beschikbaar. Alle bedragen zijn per persoon, inclusief boek, documentatie, consumpties en exclusief BTW. Wilt u overnachten op Nyenrode? Stuur dan een mail naar [email protected]. Een andere overnachtingsmogelijkheid in de buurt is Hotel Breukelen.

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent voor het programma, kunt u zich altijd laten vervangen door een collega, mits tijdig aan ons doorgegeven. Annuleren is uitsluitend aangetekend mogelijk tot 3 weken voorafgaand aan het programma. Hiervoor wordt een bedrag van €125,- annuleringskosten in rekening gebracht. Na die datum bent u het volledige deelnamebedrag verschuldigd.

Informatie
Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Project Manager Karen Bergisch ([email protected] of 020 305 91 61) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020 305 91 71).

Incompany en groepsarrangementen
Bent u geïnteresseerd in een incompany workshop over businessmodellen of wilt u met een groep deelnemen aan dit programma? Neem dan contact op met Jeroen van der Woude: 020 305 91 56 of [email protected].  

Samenwerkingspartner

Dit programma wordt georganiseerd in samenwerking met Business Models Inc.

PE-PUNTEN NIVRA
Deelnemers aan dit programma ontvangen 12 PE-punten. 

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

Strategie 3.0

Sterk naar de toekomst

8 colleges van donderdag 21 maart t/m donderdag 16 mei 2013

Meer informatie

Toekomst van de Gemeente

Werken aan een strategisch toekomstvisie voor uw gemeentelijke organisatie

Masterclass 27 & 28 maart 2013

Meer informatie

Supply Chain Management

Succesvol samenwerken in ketens en netwerken

Collegereeks: 8 colleges van 2 april t/m 28 mei 2013

Meer informatie
"“Effective leadership is putting first things first. Effective management is discipline, carrying it out.”" Stephen Covey