Visieontwikkeling, trends en toekomstverkenningen

Visieontwikkeling, trends en toekomstverkenningen

Hoe gebruik je de toekomst als basis voor strategische besluitvorming en innovatie


De komende 20 jaar gaat er meer veranderen dan in de volledige voorgaande eeuw.
• Welke trends en ontwikkelingen komen er op uw

  branche af en wat betekenen deze voor uw organisatie?

• Hoe kunt u deze veranderingen onderdeel laten

  uitmaken van de strategie van uw organisatie?

Evenementsoort:
Collegereeks
Prijs:
€ 2.295,00 (excl. BTW)
Datum:
25 mrt. 2014 t/m 3 jun. 2014
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Direct aanmelden

Organisaties moeten zich handhaven én meebewegen in een veranderlijk speelveld. Trendwatching, scenarioplanning, visieontwikkeling en toekomstverkenningen zijn daarom voor iedere organisatie noodzakelijke hulpmiddelen geworden.

Waarom deze collegereeks?
Toekomstverkenningen zijn een krachtig instrument om een samenhangend beeld te ontwikkelen van trends. Ze helpen om beter na te denken over de langere termijn. Hoe kunnen trends, scenario’s en toekomstverkenningen u ondersteunen bij het ontwikkelen van een strategie, een toekomstvisie en het toekomstig succes van uw organisatie?

Belangrijke competentie
Een visie op de toekomst is een belangrijke competentie geworden voor managers en beleidsmakers. Om te overleven moeten organisaties zien waar kansen voor de toekomst liggen en deze vervolgens ook vertalen naar levensvatbare businesscases. Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe producten, diensten, markten en vernieuwende business modellen.

Tijdens deze reeks krijgt u van absolute topexperts het antwoord op vragen als:

  • Met welke trends en toekomstige ontwikkelingen krijgt uw organisatie te maken?
  • Hoe kunt u deze ontwikkelingen vertalen naar een heldere toekomstvisie, duurzame strategie, innovatieprojecten en levensvatbare nieuwe business modellen?
  • Welke methoden en technieken ondersteunen u bij het beheersbaar maken van de toekomst en het in kaart brengen van toekomstige onzekerheden, kansen en risico’s?

Het resultaat: een onderbouwde visie op de toekomst
Na afloop van het programma heeft u inzicht in ontwikkelingen die voor uw organisatie van belang zijn, een overzicht van wat toekomstvisies voor uw organisatie kunnen betekenen en inzicht in methoden en technieken voor toekomstverkenning en antwoord op de vraag hoe u uw organisatie vanaf nu kunt voorbereiden op veranderingen in de toekomst.

Dus wacht niet langer en schrijf u nu in!

Ga naar het programma

Direct aanmelden Bekijk de brochure

Om in deze wereld van informatie overload en onzekerheden tot gedegen beleid te komen, is het noodzakelijk een realistisch beeld van de toekomst te hebben en inzicht in economische, sociaal-maatschappelijke en technologische trends.

De wereld verandert en organisaties kunnen niet achterblijven. Andrea Wiegman gaat in op de snelheid van verandering en hoe je deze verandering onderdeel kunt laten uitmaken van de strategie van je organisatie.

Daarvoor moet je wel weten wat trends zijn, hoe deze zich ontwikkelen en hoe het trendmechanisme werkt. Wanneer wordt een trend mainstream en hoe belangrijk is timing? En welke skills helpen je om goed met trends te kunnen werken? 

Docent: Andrea Wiegman

Het effect van nieuwe technologieën op het beleid van organisaties
Disruptive innovation (‘ontwrichtende innovatie’) is innovatie die leidt tot het creëren van een geheel nieuwe markt en nieuw waardenetwerk waarbij een eerdere technologie wordt vervangen.

Weinig gevestigde bedrijven spelen met succes op deze innovaties in. Denk aan het fenomeen dat een nieuw business model een bedreiging vormt voor een bestaande bedrijfstak.

Hoe geef je disruptive innovation in de praktijk vorm? Hoe beoordeel je de potentiële impact van deze innovaties op jouw eigen business? Op welke manier voer je een strategische analyse uit waarin ook toekomstige trends en technologische ontwikkelingen (en de kans daarop) worden meegenomen?

Docent: Wim de Ridder

Om effectief om te gaan met toekomstige ontwikkelingen is het goed om na te denken over verschillende toekomstscenario’s en hoe je organisatie hierop zal reageren. Het ontwikkelen van een aantal plausibele toekomstscenario’s stelt een organisatie in staat om de onzekere toekomst beheersbaar te maken, mogelijke schade te beperken en direct kansen te pakken.

Tijdens dit college wordt ingegaan op verschillende technieken die je helpen de toekomst beheersbaar te maken, waaronder scenarioplanning. Hoe pas je deze technieken toe en hoe ontwikkel je vervolgens een robuuste strategie die ‘verschillende toekomsten’ aan kan?

Docenten: Jan Nekkers & Wybren Meijer

Strategisch inspelen op de nieuwe tijd
Een lange termijn visie op de toekomst is essentieel: een visie brengt een gezamenlijk doel, kader en motivatie om door te zetten.

Wie wil je als bedrijf zijn? Wat is je vertrekpunt, je identiteit? En waar wil je naartoe? Wat is de stip op de horizon? De essentie is vanuit een gewenst toekomstbeeld te denken en handelen. Hoe zet je toekomstverkenningen effectief in om je bedrijfsvisie te funderen? En minstens zo belangrijk: met welke tool maak je een visie ‘levend’ zodat implementatie door de gehele organisatie heen een succes wordt?

Docent: Hans van der Loo

Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe business modellen. Door veranderingen in de omgeving wordt de levenscyclus van organisaties steeds korter. Organisaties moeten hun business model continu blijven vernieuwen om in de toekomst winstgevend te zijn en te blijven.

Daar zijn een nieuwe mindset, vaardigheden en tools voor nodig. Managers zullen meer moeten gaan denken als designers, visuele tools inzetten, toekomstscenario’s maken, verschillende opties genereren, werken als een startup en prototypes maken en testen. Tijdens dit college neemt Maaike je mee in het business model innovatie proces om te komen tot business modellen voor de toekomst.

Docent: Maaike Doyer

De samenleving zit in een overgang naar een nieuwe tijdgeest. We zien de terugkeer naar behoeften als welzijn boven welvaart, positiviteit boven somberte, emancipatie boven afhankelijkheid en idealen boven graaien. Wat betekent de nieuwe tijdgeest voor merk en strategie? Hoe vertaal je trends naar succesvolle communicatie en innovatie strategie?

Peter Heshof geeft uitleg over de Tijdgeest-kaart, hoe de tijdgeest verandert en de trends aanstuurt. Daarnaast maakt hij de vertaalslag van de trends naar klant, organisatie en merk. Aan de hand van het door BLOOM ontwikkelde MerkDNA model leer je hoe je trends vertaalt naar  een communicatie en innovatie strategie.

Docent: Peter Heshof

The future we want ...
The coming years will see another two to three billion people on Earth. These arrivals are commonly seen in terms of doom and disaster.

What if it were possible to build a world of 9 billion capable citizens? Delivering such a world calls for Rejuvenative Enterprise: which prioritises stability, personal and societal wellbeing and focuses on the sustainable use of scarce materials, the preservation of vital ecosystem services & functions and the utilisation of abundant & renewable resources. To contribute to the sum total of life on this planet.

Docent: Joss Tantram

Let op! Deze bijdrage vindt in het Engels plaats.

De tijden zijn aangepast: start om 14.00 uur, eindtijd is 18.00 uur.

The Future of Work
Wat beweegt jongeren? Wat leeft er onder 15- tot 30-jarigen? Vaststaat dat jongeren, die nu of binnenkort op de werkvloer te vinden zijn, meebepalen hoe het er in de toekomst in onze bedrijven aan toe gaat.

Wat kunnen organisaties verwachten van de nieuwe generatie werknemers? Welke generatieverschillen staan ons te wachten? Wat zijn belangrijke evoluties voor de komende 5 tot 10 jaar? En hoe kunnen bedrijven hier op anticiperen?

Leer in dit college van de ‘Trendwatcher van het Jaar 2013’ wat je kunt verwachten van de jonge generaties en hoe je ze voor je organisatie kan winnen.

Docent: Tom Palmaerts

• De colleges duren van 15.00 uur tot 19.00 uur.
• De enige uitzondering hierop is het 7e college: deze duurt van 14.00 uur tot 18.00 uur!
• LET OP! Op 22 en 29 april plus 6 mei zijn er géén colleges vanwege de vakantieperiode!

Direct aanmelden Bekijk de brochure

Wim de Ridder

Functie:
Hoogleraar Toekomstverkenning en Toekomstonderzoek
Bedrijf:
Universiteit Twente

Prof. dr. Wim de Ridder is tevens directeur van Futures Studies & Management Consultancy; bureau voor lange termijnverkenning en strategisch advies.

Andrea Wiegman

Functie:
Oprichter en uitgever
Bedrijf:
Second sight

Drs. Andrea Wiegman geeft inzicht in het vak trendwatching, trend onderzoek en forecasting - hoe dat gaat en op welke manieren de tijdgeest te volgen is. Ook gaat ze dieper in op de opkomende netwerk economie en wat dat betekent voor trend onderzoek.

Jan Nekkers

Functie:
Oprichter en directeur
Bedrijf:
Futureconsult

Drs. Jan Nekkers heeft jarenlange ervaring met het toepassen van scenario’s voor strategieontwikkeling.

Wybren Meijer

Functie:
Senior-adviseur
Bedrijf:
Futureconsult

Drs. Wybren Meijer verzorgt scenarioplanningen en -trajecten voor bedrijfsleven en overheid.

Hans van der Loo

Hans van der Loo

Functie:
Zelfstandig adviseur
Bedrijf:
Adviesbureau Turner

Hans van der Loo adviseert en schrijft over visie, strategie en cultuurverandering. Hij heeft een passie voor organisaties waarin mensen excelleren.

Maaike Doyer

Functie:
Business Director
Bedrijf:
Business Models Inc.

Maaike ondersteunt (inter)nationale organisaties in het strategieproces en met het bedenken van nieuwe business modellen

Peter Heshof

Functie:
Tijdgeestwatcher, merkstrateeg, oprichter
Bedrijf:
Trend & marketingbureau BLOOM

Peter geeft veel tijdgeestpresentaties, is columnist en gastdocent.

Joss Tantram

Functie:
Partner
Bedrijf:
Terrafiniti LLP (UK)

Joss is a founding partner at Terrafiniti LLP, a pioneering sustainability and systems consultancy.

Tom Palmaerts

Functie:
Partner
Bedrijf:
Trendwolves

Trendwatcher of the Year 2013, expert in Europese jongerentrends

Begeleidende literatuur
Op basis van de colleges in dit programma hebben wij een boekenpakket voor u samengesteld. U kunt deze boeken optioneel bestellen voor een bedrag van € 189,03 (exclusief 6% BTW)*(tevens winkelwaarde). De boeken ontvangt u bij het openingscollege.

The Trend Forecaster's Handbook

Martin Raymond

'The Trend Forecasters Handbook' is wat de titel belooft: Een uiterst compleet naslagwerk over trendwatching en scenarioplanning.

2014 AND BEYOND BOOK – TRAVELING THROUGH TIMES

Diverse auteurs

The 2014 AND BEYOND book is about the real, the virtual and the imaginary. About dreamotion. There is so much changing now – fast and slow. A new blurring of reality is a fact, not always synchronic, also unchronological. 

De strategische revolutie

Wim de Ridder

Dit boek stelt de kwaliteit van strategieontwikkeling, scenariobouw en toekomstonderzoek aan de orde en nodigt u uit aan te sluiten bij de collectieve zoektocht naar een nieuw instrumentarium waar bedrijven en instellingen in hun planvorming baat bij hebben.

Kus de visie wakker

Hans van der Loo, Jeroen Geelhoed, Salem Samhoud

Organisaties energiek en effectief maken
Visie is hot. Na vele jaren van efficiencyverbetering, kostenreductie en sanering zijn managers en medewerkers eraan toe om de dieper liggende vragen te beantwoorden over de drijfveren van de organisatie, de principes die zij koesteren en het toekomstperspectief dat ze nastreven. 

Wijzer in de toekomst

Jan Nekkers

Dit is het eerste handboek dat je op een praktische eenvoudig toe te passen wijze laat zien waaraan je moet denken als je overweegt scenario's te gaan gebruiken.

Business Model Generatie

Alex Osterwalder

Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen - of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

Hans van der Loo

Energy-boost

Hans van der Loo

Gemiddeld lekt meer dan de helft van alle menselijke energie weg uit organisaties, zo blijkt uit onderzoek.Wat kunnen we daartegen ondernemen? Heel veel! In dit boek laat Hans van der Loo haarfijn zien wat u kunt doen om energielekken te dichten, bestaande energie beter te benutten en nieuwe energie te creëren. 

Artikeltip
Science of time: Dit zijn de 7 grootste businesstrends voor 2014

Abonnement op Second Sight

Alle deelnemers ontvangen een jaarabonnement op het magazine SecondSight (ter waarde van € 100,-): het vakblad over toekomstvisies van trendwatchers en trendprofessionals.

Second Sight is een platform voor trends en trendwatching. Met het magazine, de blog, database, events en Trend Academy geeft het inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen en biedt dit platform inspiratie om te innoveren.

Data, tijden en locatie
Deze colleges vinden plaats van dinsdag 25 maart tot en met 3 juni 2014. Ze beginnen om 15.00 uur en duren tot ongeveer 19.00 uur – met uitzondering van het 7e college op 27 mei 2014: dat duurt van 14.00 uur tot 18.00 uur! De reeks vindt plaats in een collegezaal van Nyenrode Business Universiteit, Straatweg 25 te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks, gaat u akkoord met de aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving. Aanmelden voor één of enkele colleges is in principe niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen.

Investering
Deelname aan de cyclus van 8 colleges, inclusief documentatie, deelnamecertificaat, koffie/thee en lichte maaltijden, bedraagt € 2.295,- (exclusief BTW) per persoon.
Relaties van Second Sight en Futureconsult ontvangen € 200,- korting.

Bedrijfsabonnement
Door een bedrijfsabonnement te nemen op deze collegereeks hebben u en uw collega’s de gelegenheid afwisselend een college bij te wonen. Enige tijd voor aanvang van de reeks nemen wij contact met u op in verband met de precieze namen en functies van uw deelnemende collega’s en de data waarop u en zij een college zullen bijwonen.

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-30 59 156).

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is helaas niet mogelijk.

PE-punten
Deze bijeenkomst levert u 28 PE-punten op.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die de gehele reeks bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leontine Born, ([email protected] of 020-305 91 62) of Ria van der Holst ([email protected] of 020-305 91 71).

PE-punten
Dit programma levert u 28 PE-punten op.

Relaties van Second Sight en Futureconsult ontvangen € 200,- korting.

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer
Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

Business Model Innovatie (VOLGEBOEKT)

Nieuw gereedschap voor strategie en innovatie

Workshop op 18 en 19 maart 2014

Meer informatie

Management van processen

Flexibel organiseren, samenwerken en innoveren in de netwerkeconomie

9 colleges, van 18 maart t/m 3 juni 2014

Meer informatie

Strategie 3.0

Sterk naar de toekomst

8 colleges van donderdag 27 maart t/m donderdag 22 mei 2014

Meer informatie
"“Company cultures are like country cultures. Never try to change one. Try, instead, to work with what you've got.”" Peter Drucker