Toekomstverkenningen, scenario’s en trends

De toekomst als basis voor strategische besluitvorming en innovatie



Na afloop van het programma heeft u:

• een overzicht van wat toekomstvisies voor uw 
  organisatie kunnen betekenen
• inzicht in methoden en technieken voor 
  toekomstverkenning
• antwoord op de vraag hoe u uw organisatie kunt 
  voorbereiden op de toekomst.

Evenementsoort:
Collegereeks
Prijs:
€ 1995,00 (excl. BTW)
Datum:
8 mrt. 2012 t/m 12 apr. 2012
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Routebeschrijving
Direct aanmelden Bekijk de brochure Permalink

De toekomst als basis voor strategische besluitvorming

Verwacht wordt dat er de komende 20 jaar meer gaat veranderen dan in de volledige voorgaande eeuw. Organisaties moeten zich handhaven in hun veranderlijke speelveld. Inspelen op relevante trends en een gedegen beeld van de toekomst zijn hierin onontbeerlijk en scenarioplanning en toekomstverkenningen zijn voor iedere organisatie noodzakelijke hulpmiddelen geworden. Welke trends komen er op uw organisatie af en hoe kunt u hier mee omgaan?

Toekomstverkenningen en scenario’s

Om effectief om te gaan met toekomstige ontwikkelingen is het goed om na te denken over de verschillende toekomstscenario’s en hoe uw organisatie hierop zal reageren. Toekomstverkenningen zijn een krachtig instrument om een samenhangend beeld te ontwikkelen van trends en helpen om beter na te denken over de lange termijn. Hoe kunnen scenario’s en toekomstverkenningen u helpen bij het ontwikkelen van een strategie, een toekomstvisie en het toekomstig succes van uw organisatie?

Innovatie & nieuwe businessmodellen

Een visie op de toekomst is een belangrijke competentie geworden voor managers en beleidsmakers. Om te overleven moeten organisaties zien waar kansen voor de toekomst liggen en deze vervolgens ook vertalen naar levensvatbare businesscases. Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe producten, diensten en nieuwe businessmodellen. Hoe vormt u uw visionaire ideeën om tot innovatieve producten/diensten en nieuwe businessmodellen?

Dit programma is opgezet in samenwerking met:
- Second Sight
- Futureconsult

08/03 1e college: Over trends en trendwatching

Het hebben van een gedegen beeld van de toekomst en inzicht in maatschappelijke en technologische trends zijn voor organisaties noodzakelijk goed geworden. Succes in het verleden is geen garantie voor de toekomst. De wereld verandert en organisaties kunnen niet achterblijven. Tijdens dit college gaat Andrea Wiegman in op de snelheid van verandering en hoe je deze verandering onderdeel kunt laten uitmaken van de strategie van je organisatie. Daarvoor moet je wel weten wat trends zijn, hoe trends zich ontwikkelen en hoe het trendmechanisme werkt . Wanneer wordt een trend mainstream en hoe belangrijk is timing? En over welke skills moet je beschikken om goed met trends te kunnen werken?

15/03 2e college: Toekomstvisies en het innovatieproces

In onze hedendaagse samenleving, gekenmerkt door onrust, onzekerheid en verandering, is toekomstonderzoek (de wetenschap en de kunst van het kijken naar de toekomst) een zeer belangrijke competentie voor directeuren, managers, politici, wetenschappers en beleidsmakers. Een goed idee in het heden betekent niet automatisch een goed idee in de toekomst, wanneer markt, technologie en maatschappij zijn veranderd. Velen zien dan ook het toenemende belang van toekomstvisies, met name in innovatieprocessen. Tijdens dit college gaat Patrick van der Duin in op hoe je toekomstonderzoek effectief kunt toepassen in besluitvorming en innovatietrajecten.

22/03 3e college: Strategisch inspelen op de nieuwe tijd

Wim de Ridder geeft tijdens dit college inzicht in toekomstige ontwikkelingen, hoe je deze kunt gebruiken voor het ontwikkelen van een visie en een strategie voor je organisatie en hoe je winst kunt maken door beter gebruik te maken van de krachten in de samenleving. Om te overleven moeten organisaties zien waar kansen voor de toekomst liggen, maar ook het lef hebben om te kiezen voor nieuwe metaforen die mogelijk paradigmawisselingen in gang zetten. Hier is een ander soort leiderschap voor vereist, gebaseerd op een heldere toekomstvisie en mensen kunnen mobiliseren om deze toekomstvisie te verwezenlijken.

29/03 4e college: Scenarioplanning & toekomstverkenning

Om effectief om te gaan met toekomstige ontwikkelingen is het goed om na te denken over de verschillende toekomstscenario’s en hoe je organisatie hierop zal reageren. Het ontwikkelen van een aantal plausibele toekomstscenario’s stelt een organisatie in staat om de onzekere toekomst beheersbaar te maken, mogelijke schade te beperken en direct kansen te pakken. Tijdens dit college gaan Jan Nekkers en Wybren Meijer in op verschillende technieken die je helpen de toekomst beheersbaar te maken, waaronder scenarioplanning. Hoe pas je deze technieken toe en hoe ontwikkel je vervolgens een robuuste strategie die ‘verschillende toekomsten’ aan kan?

05/04 5e college: Businessmodellen van de toekomst

Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe businessmodellen. Hoe kun je oude, gedateerde businessmodellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kun je visionaire ideeën omvormen tot speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen? Tijdens dit college neemt Patrick van der Pijl je mee door het ‘Business Model Canvas’. Met dit canvas kan een businessmodel nauwkeurig worden beschreven aan de hand van negen bouwstenen. Met behulp van verschillende patronen kun je vervolgens je businessmodel vernieuwen, waardoor je adequaat kunt inspelen op ontwikkelingen in de markt.

12/04 6e college: Innoveren vanuit tijdgeest en merk-DNA

De samenleving zit in een overgang naar een nieuwe tijdgeest. We zien de terugkeer naar behoeften als welzijn boven welvaart, positiviteit boven somberte, emancipatie boven afhankelijkheid en idealen boven graaien. Wat betekent de nieuwe tijdgeest voor merk, strategie en innovatie? Hoe vertaal je trends naar succesvolle innovatie strategie? Peter Heshof gaat tijdens dit college in op verschillende facetten van de tijdgeest, hoe deze zich ontwikkelt en wat dit voor organisaties en merken betekent. Aan de hand van de door BLOOM ontwikkelde innovatiemethode leer je hoe je trends vanuit merk-DNA vertaalt naar nieuwe concepten.

6 colleges over hoe u uw organisatie voorbereidt op de toekomst.
Deze reeks vindt plaats op de donderdag op Nyenrode Business Universiteit. De colleges beginnen om 15.30 uur en eindigen om ongeveer 18.30 uur, inclusief een half uur pauze waarin u een maaltijd krijgt aangeboden.

Diverse experts op het gebied van toekomst, trends, visie, strategie en innovatie komen tijdens de verschillende colleges aan het woord.

Andrea Wiegman

Functie:
Trendwatcher, oprichter en hoofdredacteur
Bedrijf:
Trendplatform Second Sight

Andrea verzorgt regelmatig trendpresentaties en brainstormsessies bij bedrijven en opleidingen

Patrick van der Duin

Functie:
Universitair docent Toekomstonderzoek en Innovatiemanagement
Bedrijf:
TU Delft

Patrick van der Duin richt zich op toekomstonderzoek en innovatiemanagement en de relatie daar tussen.

Wim de Ridder

Functie:
Hoogleraar Toekomstverkenning en Toekomstonderzoek
Bedrijf:
Universiteit Twente

Prof. dr. Wim de Ridder is tevens directeur van Futures Studies & Management Consultancy; bureau voor lange termijnverkenning en strategisch advies.

Jan Nekkers

Functie:
Oprichter en directeur
Bedrijf:
Futureconsult

Drs. Jan Nekkers heeft jarenlange ervaring met het toepassen van scenario’s voor strategieontwikkeling.

Wybren Meijer

Functie:
Adviseur
Bedrijf:
Futureconsult

Drs. Wybren Meijer verzorgt scenarioplanningen en -trajecten voor bedrijfsleven en overheid.

Patrick van der Pijl

Functie:
Oprichter en CEO
Bedrijf:
Business Models Inc.

Patrick verzorgt veel workshops over dit onderwerp en was betrokken bij de productie van het boek van Alex Osterwalder.

Peter Heshof

Functie:
Tijdgeestwatcher, merkstrateeg, oprichter
Bedrijf:
Trend & marketingbureau BLOOM

Peter geeft veel tijdgeestpresentaties, is columnist en gastdocent.

Abonnement op Second Sight en begeleidende literatuur
Op basis van de colleges in dit programma is een boekenpakket voor u samengesteld. U kunt deze boeken optioneel bestellen voor een bedrag (winkelwaarde) van € 148,44 (ex. BTW). De boeken ontvangt u bij aanvang van het 1e college.

Abonnement op Second Sight

-

Alle deelnemers ontvangen een jaarabonnement op het magazine Second Sight, t.w.v. € 150,-, inclusief het Second Sight Yearbook ‘2012… and beyond"’ met toekomstvisies van trendwatchers en -professionals.

Innovatie uit de polder: hoe Nederland kan vernieuwen

Patrick van der Duin

'Innovatie uit de polder' is onmisbaar voor iedereen die innovatief wil ondernemen en de typische valkuilen voor het innovatieproces in Nederland - waaronder het gezellige poldermodel en de 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'-mentaliteit - wil omzeilen.

The Trend Forecaster's Handbook

Martin Raymond

Dit zeer visuele boek neemt ons mee in de wereld van de trendwatching, trends voorspellen en consumenten-inzichten. Dit doet Raymond stap-voor-stap, met citaten, interviews en case studies van de belangrijkste trendwatchers. Dit boek geeft aan hoe u  trends kunt volgen, interpreteren én hoe deze trends gebruikt kunnen worden.

De wereld breekt open

Wim de Ridder

In 'De wereld breekt open' leert u de chaotische beelden die ons elke dag bereiken te analyseren met behulp van eenvoudige regels. Deze regels volgen uit megatrends op het gebied van technologie, sociale netwerken, overheid en economie.

Wijzer in de toekomst

Jan Nekkers

'Wijzer in de toekomst: werken met toekomstscenario's' is het eerste boek dat u op een praktische eenvoudig toe te passen wijze laat zien waaraan u moet denken als u overweegt scenario's wilt gebruiken en zo ja, welke.

Business Model Generatie (NL'se editie)

Alex Osterwalder

Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen - of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

Tijd en locatie
Deze collegereeks vindt plaats op de donderdagen van 8 maart t/m 12 april 2012 van 15.30-18.30 uur in een collegezaal op Nyenrode Business Universiteit te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging. 

Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor dit programma gaat u akkoord met de hier vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.

Investering
De investering voor deelname aan deze collegereeks bedraagt € 1995,-p.p., inclusief documentatie, consumpties en exclusief 19% BTW en het boekenpakket (deze kunt u optioneel bestellen). Relaties van Second Sight en Futureconsult ontvangen € 100,- korting.   

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent voor het programma, kunt u zich altijd laten vervangen door een collega, mits tijdig aan ons doorgegeven. Annuleren is uitsluitend aangetekend mogelijk tot 3 weken voorafgaand aan het programma. Hiervoor wordt een bedrag van €125,- annuleringskosten in rekening gebracht. Na die datum bent u het volledige deelnamebedrag verschuldigd.

Certificaat
Deelnemers aan dit programma ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Informatie
Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Project Manager Kristel Veerman ([email protected] of 020 305 91 55) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020 305 91 71).

Incompany en groepsarrangementen
Bent u geïnteresseerd in een incompany programma over dit onderwerp of wilt u met een groep deelnemen aan dit programma? Neem dan contact op met Jeroen van der Woude: 020 305 91 56 of [email protected].

PE-punten
Deelnemers aan dit programma ontvangen 15 PE-punten.

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Gerelateerde evenementen

"Leaders establish the vision for the future and set the strategy for getting there." John Kotter