09.00 Registratie en koffie
09.30 Opening door de dagvoorzitter
Veranderen is bloed, zweet en tranen
- Hoezo succes stories? Hoezo rozengeur en maneschijn? Geloof niet alles!
- 70% mislukt – maar volgens wie?
- Praktijkvoorbeelden van moeilijke momenten in verandertrajecten
- Praktijkvoorbeelden van succesvolle momenten in verandertrajecten
- Succesvolle verandering verloopt vaak non-lineair
- De juiste balans tussen ‘Driving change’ en ‘Releasing change’
Wim van Hennekeler, Partner, PA Consulting
10.00 Stilstaan bij verandering
- Slow management, slow change
- Veranderkunde 2.0: Veranderen als feestje
- Het Rijnlands model als inspiratiebron
- De menselijke maat centraal
- Goed organiseren is anders dan goed managen
- Veranderervaringen uit de praktijk
Drs. Jaap Peters, Partner, DeLimes organisatieontwikkeling
10.40 Vragen
10.50 Ochtendpauze
11.10 Keynote speech
De ondergang van ABN AMRO - Lessen voor een verandermanager
- Verwikkelingen met een hoog GTST-gehalte
- Eindeloze conflicten in de Raad van Bestuur deden DE Bank de das om
- Hoe winstcijfers het gebrek aan efficiency en focus maskeerden
- Hoe hebzucht niet gemanaged werd
- Omgaan met schaamte, woede en verdriet
- Hoe de ABN AMRO de regie over zijn toekomst volledig kwijt raakte
- Is het een schande dat de bank in drie stukken werd gescheurd?
- Valkuilen die de verandermanager vermijden moet!
Jeroen Smit, Auteur van het Drama Ahold en De Prooi, Publicist en presentator
12.10 Vragen
12.20 Case study
Organisatieverandering bij KPN – Maak ik het verschil?
- Van kopzorg naar kracht – medewerkers betrokkenheid bij KPN
- Hoe dit organisatie- en cultuurprobleem op de directie-agenda te krijgen?
- Hoe krijgt u de tevredenheid van medewerkers omhoog?
- Hoe verantwoordelijkheid te creëren bij 320 managers?
- Hoe gaat u om met weerstand?
- De kracht van positieve feedback
- Wat zijn de (klinkende) resultaten tot nu toe?
Hein Knaapen, Directeur HR, KPN
13.00 Vragen
13.10 Lunch
14.00 Case study
Verander-ervaringen bij Van Bommel – een van de oudste schoenfabrieken van Europa
- Hoe de negende generatie een ander bedrijf gemaakt heeft van Van Bommel
- De voordelen van een familiebedrijf boven een structuur met aandeelhouders
- De effecten van een campagne met fotograaf
- Anton Corbijn en acteur Rutger Hauer
- Hoe de omzet verdubbelde – wat was de rol van de hippe Floris van Bommel-lijn?
- Hoe het bedrijf continu in ontwikkeling blijft – waar ligt de blauwe oceaan?
Reinier van Bommel, Directeur, Schoenfabriek Wed. J.P. van Bommel
14.40 Vragen
14.50 Case study
Kwaliteit in crisistijd bij Olijslager Verf – ‘Wij zijn altijd nabij’
- Waarom de marges verkleinen geen optie was
- Olijslager groeide zelfs tijdens de crisis en nam 5 concurrenten over!
- Het winnende concept: innovatief, betrouwbaar en eigentijds
- Meer dan verf alleen
-Voorbeeld uit college Jaap Boonstra
Hans van den Berg, Algemeen directeur, Olijslager Verf
15.30 Vragen
15.40 Middagpauze
16.00 Case study
Betekenis geven aan verandering bij de KLM
- Waarom KLM-ers niet opkijken van een crisis meer of minder
- Zwaartekracht overwinnen als kerncompetentie
- Waarom tegen de stroom veranderen zinloos is
- Verhalen vertellen werkt – de kracht van de techniek van de ironie
- Geen gedwongen ontslagen – afspiegelen als kracht
- Kunnen vliegers wat anders gaan doen dan vliegen?
- Waarom veranderen by design niet werkt
Wim Kooijman, Executive VP HR, KLM
16.40 Vragen
16.50 Afronding door Wim van Hennekeler
17.00 Borrel