Generaties in organisaties

Generaties in organisaties

Het strategisch belang van samenwerken en duurzame inzetbaarheid


Ontdek tijdens deze collegereeks hoe u effectief kunt sturen op het succesvol inzetten van alle generaties in uw organisatie. Met als resultaat: betere prestaties, meer productiviteit, innovatie en rendement.

Evenementsoort:
Collegereeks
Prijs:
€ 2.195,00 (excl. BTW)
Datum:
14 nov. 2013 t/m 21 jan. 2014
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Direct aanmelden

Er zijn nog nooit zo veel generaties tegelijkertijd aan het werk geweest in onze organisaties. Maar liefst vier! 
- Protestgeneratie (babyboomers): 1940-1955
- Generatie X: 1955-1970
- Pragmatische generatie: 1970-1985
- Generatie Y: 1985-2000

Deze generaties op de werkvloer lopen qua verwachtingen, drijfveren en werkwijze behoorlijk uiteen:

• Terwijl de babyboomers idealistisch zijn en eenheid willen creëren (‘polderen’), is generatie X juist realistisch en gericht op de verscheidenheid stimuleren en benutten.

• Babyboomers zijn bovendien statusgevoelig. Daar tegenover staat dat generatie Y juist moeite heeft met hiërarchische werkstructuren en zoveel mogelijk zelf beslissingen wil nemen.

• In vergelijking met alle eerdere generaties moet het werkleven voor generatie Y vooral leuk zijn, ze wil zich thuis voelen en zichzelf kunnen zijn.

• En waar generatie X heel geduldig is, zaken van alle kanten bekijkt en weloverwogen beslissingen neemt (zonder teveel risico’s) is de pragmatische generatie juist ongeduldig, wil vlot tot besluiten komen.

Uitersten zoals deze leiden in de praktijk vaak tot onbegrip, tegenwerking, ongemotiveerde collega’s, slechte kennisoverdrachten verlies aan (jong) talent. Ontdek met deze reeks hoe u de generatieverschillen beter kunt benutten om uit de vier generaties het maximale potentieel te halen.

Direct aanmelden Bekijk de brochure

Met het aantreden van nieuwe generaties verandert de stijl van werken binnen en buiten organisaties. Bestaande organiseerprincipes, routines om zaken uit te voeren en de stijl van leiderschap stammen vooral uit de tijd van de babyboomers. Bovendien werken er in organisaties meer dan ooit hoogopgeleide mensen uit diverse culturen. Internationaal en multidisciplinair samenwerken nemen toe. Organisaties transformeren van homogeen werkvolk uit de begintijd van de babyboomers naar een zeer diverse populatie professionals in de huidige tijd van generatie X, de pragmatische generatie en Y’ers. Hoe gaat u productief om met generatieverschillen? Gaan organisaties narcistisch eigenbelang najaren of kunnen shared values ons helpen voorbereiden op ‘Het Nieuwe Wij’?

Spreker: Annemieke Roobeek
Tijd: 15.30-18.30  

De generatiediversiteit neemt toe en Nederland heeft te maken meteen generatiewisseling. Wat hebben generaties gemeen en waarin verschillen ze? Hoe verbindt u de verschillen zodanig dat vruchtbaar samenwerken het gevolg is? Dit college verkent waar de vitale kracht zit van nieuwe generaties senioren, leiders, medioren en junioren. Hoe benut u ieders (werk-)energie bij het sturen op een vitale, eigentijdse, innovatieve organisatie?

Aan de hand van de succesvolle 4-in-1 generatie-aanpak van Aart Bontekoning wordt tegelijkertijd gewerkt aan vier actuele thema’s:
1. medewerkerstevredenheid
2. productiviteit
3. duurzame inzetbaarheiden
4. vitaliteit.

Ook worden de eerste contouren van een nieuwe generatie kinderen geschetst.

Spreker: Aart Bontekoning
Tijd: 15.30-18.30  

De nieuwe generatie werkende junioren, generatie Y, zijn jonge professionals met andere behoeften, talenten en drijfveren als het gaat omwerk, imago en carrière dan eerdere generaties. Veel organisaties houden hier echter nog onvoldoende rekening mee. Wat vindt de jonge generatie belangrijk als ze kiest voor een werkplek en baan? Hoe motiveert en begeleidt u jong talent? Op welke manier benut én behoudt u de innovatieve kracht van generatie Y binnen een bestaande bedrijfscultuur (die veelal is opgebouwd door vorige generaties)? Kortom, hoe haalt u een hoger rendement uit deze jonge generatie voor uw organisatie?

Plus Y-scan!
Marieke Grondstra en haar Y-panel – aangedragen door Studelta – gaan in gesprek over thema’s die generatie Y belangrijk vindt.

Sprekers: Marieke Grondstra en Sander van Duijn
Tijd: 15.30-18.30  

Omdat de levenscyclus van een generatie steeds korter wordt, zijn er nog nooit zo veel generaties tegelijkertijd in onze organisaties aan het werk geweest. Vooral de twee jongste generaties kenniswerkers staan anders tegenover werk en management dan voorgaande generaties. Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat organisaties steeds meer beseffen dat het niet langer mogelijk is aan alle professionals op een zelfde manier leiding te geven. Elke generatie verdient een eigen aanpak, zodat de organisatie kan rekenen op gemotiveerde, capabele, goed presterende en vooral loyale medewerkers. Bovendien is de professional van vandaag een andere dan die van gisteren. Hoe gaat u hier als leidinggevende succesvol mee aan de slag? Hoe kunt u van binnenuit werken aan het vernieuwen en vitaliseren van samenwerking en leidinggeven?

Sprekers: Mathieu Weggeman & Kim Spinder
Tijd: 15.30-18.30  

Iedere generatie steekt anders in elkaar, heeft zijn eigen kenmerken en vindt op andere manieren informatie. De komst van social media speelt hierin tegenwoordig een belangrijke rol. Voor organisaties is het zinvol te weten op welke manieren de diverse generaties informatie en kennis verzamelen, toepassen en vervolgens (hopelijk) ook delen en overdragen. Op welke manier maken de diverse generaties gebruik van social media? Wat kunnen de generaties hierin van elkaar leren? En wat levert het uw organisatie op? Wat is de bijdrage van social media aan het ‘anders werken’? Waar zitten de kansen en risico’s? En wat is de impact van generaties en social media op uw merk en organisatie?

Sprekers: Sabina Meiling & Danny Mekic
Tijd: 15.30-18.30  

Nieuwe generaties zorgen voor de evolutie van sociale patronen. Dat is de kern van de generatietheorie van Aart Bontekoning. De hamvraag is: hoe ontsluit ú morgen daadwerkelijk de evolutionaire vernieuwingskracht van alle generaties? Onze (generatie)kennis stuurt in zeer beperkte mate ons handelen. U hanteert onbewust - en zelfs ongewild - aannames over medewerkers en collega’s, die oude sociale patronen en bedrijfscultuur in stand houden in plaats van vernieuwen. Onbewust vertonen veel managers en professionals zelfs gedrag waarmee zij de vitale kracht van collega’s ondermijnen. Hoe doorbreekt u deze niet-gewenste ‘cirkels’? En hoe ontwikkelt u via samenwerking eigentijdse patronen, die bij alle generaties werkenergie opwekken?

Sprekers: Aart Bontekoning en Arend Ardon
Tijd: 15.30-18.30 

1. Aan de slag: het instrumentarium
Kennis, ervaringen en inzichten uit de collegereeks worden samengebracht in een allesomvattende methodiek die Aart Bontekoning en Sjoerd Kueter hebben ontwikkeld op basis van generatie-projecten bij een grote retailer, hogescholen, politie, de bouwsector, financiële dienstverlening, gezondheidszorg en de overheid. Deze methodiek is gestoeld op de drie pijlers:
a) evolutionair veranderen, b) generatieonderzoek, c) vertaling naar HR interventies, beleid en leiderschap.

2. Effectieve procesinterventies
Aan de hand van praktijkvoorbeelden wordt verkend welke interventies het samenwerken tussen de verschillende generaties en de collectieve ontwikkeling bevorderen, en welke niet.

3. De Generatiewerk.nl principes
Welke werkprincipes bevorderen een gezonde interactietussen generaties? U leert hoe u real-time kunt zien of ze werken.

4. Verwerking naar uw eigen organisatie
Aanreiken van handvatten voor toepassing in uw eigen werkpraktijk.

NB. Alle deelnemers kunnen vooraf hun eigen vraagstukken inbrengen via www.generatiewerk.nl

Onder begeleiding van:
Aart Bontekoning & Sjoerd Kueter
Tijd: 13.30-18.30 

Direct aanmelden Bekijk de brochure

Aart Bontekoning

Functie:
Zelfstandig organisatiepsycholoog

Aart Bontekoning is dé generatie-expert van Nederland en heeft hier o.a. het boek 'Generaties in organisaties' over geschreven.

Annemieke Roobeek

Annemieke Roobeek

Functie:
Hoogleraar Strategy and Transformation Management
Bedrijf:
Universiteit Nyenrode

Prof. dr. Roobeek is directeur-eigenaar van MeetingMoreMinds, een netwerkorganisatie ter bevordering van professionele ontwikkeling en innovatieversnelling in een netwerk-setting.

Sander van Duijn

Functie:
Senior adviseur
Bedrijf:
Youngworks

Sander creërt leerevenementen voor professionals die met jongeren werken op basis van alle kennis die we over jongeren in huis hebben.

Marieke Grondstra

Functie:
Organisatie ontwikkelaar en coach

Marieke is tevens de oprichter van Generatie STORM, een bureau die organisaties wakker schudt, zodat de talenten van alle medewerkers worden ingezet om te innoveren.

Mathieu Weggeman

Functie:
Hoogleraar Organisatiekunde
Bedrijf:
I.h.b. Innovatie Management aan de TU Eindhoven

Mathieu Weggeman focust met name op innovatieprocessen in kennisintensieve organisaties.

Kim Spinder

Functie:
‘Muiter’ namens generatie Y

Kim zet zich in voor het digitaliseren en innoveren van de overheid. Ze vindt e-mail een verouderd concept.

Sabina Meiling

Functie:
Docent & Onderzoeksmedewerker
Bedrijf:
Fontys Academy for Creative Industries

Sabina Meiling is tevens coach en communicatieadviseur bij Smeiling at Smeiling.

Danny Mekić

Functie:
Oprichter
Bedrijf:
Strategisch adviesbureau NewTeam

Danny Mekić richtte op 15-jarige leeftijd zijn eerste internetbedrijf op In 2009 uitgeroepen tot meest succesvolle jonge ondernemer.

Arend Ardon

Functie:
Vennoot
Bedrijf:
Holland Consulting Group

Dr. Arend Ardon staat bekend om zijn rol bij het op gang helpen van moeizaam verlopende veranderingsprocessen.

Sjoerd Kueter

Functie:
Oprichter
Bedrijf:
People Dialogue

Sjoerd Kueter heeft uitgebreide ervaring opgedaan in het ondersteunen van grote organisaties bij het ontwikkelen van een HR visie, strategie en van verandertrajecten.

Lees het blogartikel van Aart Bontekoning: 
Kloof of klik tussen Y en babyboomers

Een waardevolle aanvulling van uw bibliotheek
Diverse sprekers in deze reeks schreven of gebruiken een boek dat relevant is voor het college dat u bijwoont. Wanneer u besluit de boeken aan te schaffen, krijgt u de hele set van boeken uitgereikt bij het 1e college. De investering voor de volgende 5 uitgaven (tevens winkelwaarde) bedraagt: € 109,45 (exclusief 6% BTW). Eventuele prijsstijgingen onder voorbehoud.

Generaties! Werk in uitvoering

Aart Bontekoning

In dit boek beschrijft generatie-expert Aart Bontekoning op toegankelijke wijze de kenmerken van alle nu levende en werkende generaties. Bovendien maakt 'Generaties! Werk in uitvoering' helder hoe het collectieve talent van alle generaties veel beter kan worden benut.

Ygenwijs

Aart Bontekoning, Marieke Grondstra

Aart Bontekoning verschaft in dit boek het theoretische kader, gebaseerd op zijn onderzoek, Marieke Grondstra en haar Y-genoten zorgen voor de verfrissende blik. Dat levert boeiende inzichten en praktische handvatten op, waarmee (HR-)managers en leiders de generatieverschillen in hun eigen organisatie kunnen opsporen, bespreekbaar maken en benutten.

Puberbrein binnenstebuiten

Huub Nelis & Yvonne Stark

Dit boek maakt inzichtelijk hoe jongeren zich ontwikkelen en waarom jongeren vanaf de tienerleeftijd vragen om duidelijke grenzen, structuur en goede begeleiding. De auteurs vertalen deze inzichten naar terreinen als opvoeding, onderwijs, arbeidsmarkt en marketing en geven veel praktijkvoorbeelden en praktische adviezen hoe volwassenen beter met jongeren kunnen omgaan.

Over de top: haal het allerbeste uit jongeren

Huub Nelis, Yvonne van der Sark

In dit boek laat Huub Nelis zien dat jongeren in de leeftijdscategorie van 10 tot 25 jaar juist gelukkiger worden als ze meer oog krijgen voor wat hun hart sneller doet kloppen, hun passie, hun talent. Boordevol met tips.

Doorbreek de cirkel!

Arend Ardon

Dit ideeënrijke, praktische en wetenschappelijk onderbouwde boek laat haarfijn zien wat er echt gebeurt terwijl we praten over verandering. Het is de ontbrekende schakel in de veranderliteratuur en verplichte kost voor elke manager, adviseur en student die wil begrijpen waarom het soms zo moeizaam gaat.

TechKnow

Editie: Jongeren op de werkvloer

TechKnow is een eigentijdse publicatie van TechniekTalent.nu voor iedereen die jongeren enthousiast wil maken om in de techniek te gaan werken. TechKnow geeft inzicht in de belevingswereld van jongeren: wat houdt jongeren bezig? U krijgt tips om jongeren te vinden, met hen in contact te komen, te werven en te behouden voor de techniek.

Tip: voorproefje boek Aart Bontekoning
Download gratis een preview van het boek 'Generaties! Werk in uitvoering'

Er worden continu nieuwe blogs, artikelen en onderzoeken over het thema 'Generaties op de werkvloer' gepubliceerd. Dit bewijst maar weer dat dit thema zeer actueel is en in veel organisaties speelt.
We hebben voor u een selectie gemaakt van de belangrijkste publicaties:

  • Artikel Management & Consulting (PDF): Aart Bontekoning over generatiedynamiek benutten in organisaties
  • Artikel ManagersonlineSociaal samenwerken vormt brug generatie Y
  • Artikel BNR.nl: 'Grijs en groen moeten het samen doen'
  • Podcast BNR: met spreker Aart Bontekoning
  • Blog: 'Leidinggeven aan de nieuwe generaties' 
  • Artikel HR-praktijk: HNW en de generaties
  • Artikel Harvard Business Review: Are you ready to manage 5 generations of workers?

Tijd en locatie
Behalve het openingscollege (op donderdag 14 november 2013) vinden alle colleges plaats op de dinsdag, beginnen om 15.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur. De afsluitende masterclass (op dinsdag 21 januari 2014) duurt van 13.30 uur tot 18.30 uur. Zowel de reeks als de masterclass vinden plaats in een collegezaal van Nyenrode Business Universiteit, Straatweg 25 te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks en masterclass, gaat u akkoord met de hier vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving. Aanmelden voor één of enkele colleges is in principe niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen.

Investering
De investering voor deelname aan de cyclus van 6 colleges plus masterclass, inclusief documentatie, deelnamecertificaat, koffie/thee en lichte maaltijden, bedraagt € 2195,- (exclusief BTW) per persoon.

Bedrijfsabonnement
Door een bedrijfsabonnement te nemen op deze collegereeks hebben u en uw collega’s de gelegenheid afwisselend een college bij te wonen. Enige tijd voor aanvang van de reeks nemen wij contact met u op in verband met de precieze namen en functies van uw deelnemende collega’s en de data waarop u en zij een college zullen bijwonen.

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is helaas niet mogelijk.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die de gehele reeks en masterclass bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leontine Born, Programma Manager ([email protected] of 020-3059163) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020-3059171).

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-3059156).

Voor wie bestemd?
Deze reeks is bedoeld voor iedereen die in zijn of haar werkmet verschillende generaties te maken heeft en betrokken is bij actuele thema’s als medewerkerstevredenheid, productiviteit, duurzame inzetbaarheid, organisatie ontwikkeling, cultuurverandering, vitaliteit en innovatie. 

PE-punten

Deze collegereeks en masterclass leveren u 19 PE-punten op.

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer
Van Utrecht Centraal Station neemt u bus 120 naar Maarsen/Breukelen/Amsterdam. De bus vertrekt iedere 30 minuten (ieder heel uur en ieder half uur) en bus stopt recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-291 211.

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

Stephen M.R. Covey over leiderschap en vertrouwen

Vertrouwen als doorslaggevende factor voor het succes van organisaties en hun leiders

Exclusief seminar op 11 september 2013

Meer informatie

Psychologie voor managers

Een unieke en karaktervolle reeks over menselijk gedrag

10 colleges en 1 seminar: 19 september t/m 10 december 2013

Meer informatie

De 9+ organisatie

Word een excellente organisatie in de beleving van uw klanten

Dinsdag 24 september 2013

Meer informatie
"Goed! Leuke dynamiek, veel geleerd" Daphne Kooman - Boot, Projectmanager, KPN