Organisatie 3.0

Leidinggeven en organiseren in de 21e eeuw




•  Veranderen en vernieuwen zonder dat het geld kost
•  Businessmodellen 3.0
•  Social media als motor voor innovatie
•  De kracht van zelforganisatie  

Evenementsoort:
Collegereeks, Workshop
Prijs:
€ 1995,00 (excl. BTW)
Datum:
8 dec. 2011 t/m 9 feb. 2012
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Routebeschrijving
Hou me op de hoogte Bekijk de brochure Permalink

Is uw organisatie klaar voor de 21e eeuw?

De primaire processen van organisaties zijn de laatste jaren ingrijpend veranderd. De dagelijkse praktijk is minder voorspelbaar. Markten verschuiven, klanten zijn mondiger, medewerkers hebben andere verwachtingen van werk, management is uit en kennis is een collectief goed. Wat betekent dit voor de organisatie van de 21e eeuw? Welke vorm krijgt zij? En is er nog wel toekomst voor de grote hiërarchische bouwwerken van de 20e eeuw?

Eén ding is zeker: wanneer je als organisatie niet wendbaar en flexibel bent, is je bestaansrecht onzeker. Het moet dynamischer, minder formeel, transparanter. Maar hoe dan?

Anders organiseren
Inmiddels zijn er steeds meer voorbeelden van organisaties die met succes het nieuwe werken of zelforganisatie invoeren. Er ontstaan samenwerkingsverbanden van mensen die elkaar vinden in een gezamenlijk doel, vaak zonder dat er sprake is van een officiële organisatie. Ook de wetenschap ontwikkelt inzichten en instrumenten. Dit maakt organiseren en ontwikkelen mogelijk op een manier die recht doet aan de mogelijkheden van medewerkers en behoeften van klanten. Toch denken we vaak nog vanuit bestaande structuren, organisaties, processen en procedures.

Anders leidinggeven
Deze tijd vraagt om een andere manier van organiseren en leidinggeven; ruimte geven aan medewerkers, durven delegeren en loslaten. Maar ook: duidelijk zijn over de resultaten die bereikt moeten worden, het stellen van kaders en het monitoren van output. Maar de praktijk is weerbarstig; veel leidinggevenden vinden het lastig om hun wijze van sturing te veranderen. Zij blijven sterk gericht op beheersen en controleren. Oorzaken zijn bestuurlijke drukte, de taaie routines, reflexen van regelzucht & systeemdrift en de dynamiek van ‘het spel om prestige en poen’.

Omdat niets doen geen optie is
Deze reeks is voor managers, ondernemers en professionals die weten dat het anders kan en moet. Voor diegene daar mee aan de slag willen, maar nog niet weten hoe, is er nu een antwoord. Twee maanden aan de slag met de beste denkers en doeners, in een inspirerende setting met best practices en aandacht voor uw eigen situatie!

Organisatie 3.0; omdat niets doen geen optie is.

Omdat wij begrijpen dat u naast leren en ontwikkelen ook gewoon moet werken, en omdat niemand zit te wachten op files, zijn de colleges en de workshop aan het eind van de dag gepland.

Minimaal tijdverlies en maximaal effect!

08/12 College 1: De toekomst van organiseren

Tijdens dit college gaat Tony Bosma in op trends en ontwikkelingen die daadwerkelijk impact hebben op de handelswijze en het bestaansrecht van organisaties. Maar hoe onderscheidt u een hype van een trend? Welke ontwikkeling gaat echt grote impact hebben de komende jaren? Wat is The next big thing? Welke trends komen er op uw organisatie af en hoe kunt u hier als organisatie mee om gaan? Tony Bosma laat zien dat veranderen en vernieuwen geen geld hoeft te kosten. De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: doe ik de juiste dingen? Vervolgens leert u hoe u een Trenddashboard voor uw eigen organisatie kunt maken:

•  Wat zijn de trends?
•  Wat doe ik nu?
•  Is dat in overeenstemming met elkaar?
•  Wat zijn vijf dingen die ik morgen anders kan doen?

Docent: Tony Bosma  

15/12 College 2: Businessmodellen van de toekomst

Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe businessmodellen. Hoe kunt u oude, gedateerde businessmodellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot speelveldveranderende businessmodellen die het establishment uitdagen? Tijdens dit college neemt Patrick van der Pijl u mee door het ‘Business Model Canvas’. Aan de hand van de 9 bouwstenen van dit canvas kan een busissmodel nauwkeurig worden beschreven. Met behulp van verschillende patronen kunt u vervolgens uw businessmodel vernieuwen, waardoor u adequaat kunt inspelen op ontwikkelingen in de markt. Met speciale focus op gloednieuwe 3.0 businessmodellen.

Docent: Patrick van der Pijl

22/12 College 3: Strategische vernieuwing

Nieuw organiseren is hiërarchieloos, milieubewust, minimaal gemanaged, eerst de mensen dan de systemen, web 2.0 als backbone, professionals in de frontoffice, een backoffice die ondersteunt, eerst tevreden medewerkers, dan tevreden klanten en tenslotte tevreden aandeelhouders. Jaap Peters schetst u de blauwdruk van de nieuwe tijd langs de lijnen van Regie, Verbinding, Vakmanschap en Vertrouwen. Of in het kort: managen wordt weer organiseren dankzij het verbinden van vakmensen.

Docent: Jaap Peters

12/01 College 4: Iedereen CEO

Sociale netwerken en nieuwe technologieën stellen professionals in staat zelf zijn of haar werk te organiseren. Vaak is daar geen organisatie of manager voor nodig. Wat betekent dit voor de rol van de manager? Binnen organisaties moet een omslag gaan plaatsvinden van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden. Zo worden zij een ontmoetingsplek voor connecties en creativiteit. 

•  Welke stappen zijn nodig om die omslag te kunnen maken?
•  Hoe kunt u vorm geven aan netwerkleiderschap?
•  Hoe kunt u Social Media inzetten voor het delen van kennis en
    het stimuleren van innovatie?
•  En hoe houdt u aansluiting met de nieuwe generatie?

Docent: Menno Lanting

19/01 College 5: Zelforganisatie en leiderschap

Managers hebben weinig tot geen invloed op het gedrag van hun medewerkers. Dagelijks doen duizenden managers hun uiterste best om de resultaten van de organisatie te verbeteren. Zij slagen daar vaak niet in. Volgens Nol Groot is het een illusie te denken dat je de organisatie kunt sturen of modelleren. Zelforganisatie biedt een uitweg; door de verbinding te zoeken met de werkvloer, door de dialoog en de uitwisseling van ervaringen en opvattingen tussen de medewerkers te stimuleren en door in die dialoog het organisatiebelang in te brengen. Een betoog met praktische handvatten.

Docent: Prof. dr. Nol Groot

26/01 College 6: Een nieuw perspectief op organisatieverandering

Het succes van een gekozen strategie is voor een groot deel afhankelijk van het draagvlak dat u hiervoor weet te creëren. Thijs Homan biedt u een nieuw perspectief op organisatieverandering: de ‘binnenkant’ van verandering. Daarbij staat de vraag hoe verandering wèrkelijk gaat, centraal. Wat gebeurt er precies als organisaties veranderen? Hoe beleven de betrokkenen dat? En onder welke condities komen zij in beweging? Kortom: hoe ziet het organisatielandschap er uit van al diegenen die samen de organisatie creëren, stabiel houden of juist bewegen? Een grondige analyse van dynamieken in dat organisatielandschap, leidt tot nieuwe inzichten over wat organisatieverandering nu echt is.

Docent: Prof. dr. Thijs Homan

02/02 Extra college: Joris van Heukelom

Joris van Heukelom is partner bij MakerStreet en samen met Jim Stolze oprichter van het Founder institute, een onderneming die startups begeleidt. Sinds 1998 is hij werkzaam in media en telecom, waarvan 8 jaar bij MTV networks (MTV, TMF, Nickelodeon en the Box) als Vice President en 3,5 jaar SanomaMedia als directeur van de digitale tak; Sanoma Digital. Joris van Heukelom is doctorandus in de Communicatiewetenschappen en Master in marketing & advertising. Joris is expert ohgv digitale media en innovatie. Een enthousiast spreker die zowel de theorie als de praktijk van succesvol innoveren goed over het voetlicht brengt.

09/02 Workshop: Het nieuwe werken

Tijdens een intensieve workshop past u de principes van Organisatie 3.0 toe op uw eigen praktijk.

In de workshop staan twee vragen centraal:
•  Wat is het bestaansrecht van mijn organisatie en de
   diensten/producten die wij leveren?
•  Als ik het opnieuw zou organiseren, hoe zou het er
   dan uitzien?

Samen met de trainer, collega-deelnemers en inspirerende ervaringsdeskundigen ontwikkelt u contouren voor vernieuwing. De sleutelbegrippen hierbij zijn Vertrouwen, Vrijheid en Verantwoordelijkheid.

Blok 1: Kick off; wat als het gereedschap niet meer werkt; Edwin de Bree

Blok 2: Inspiratie-sessies; door de wol geverfde 3.0-ondernemers delen hun ervaringen

Blok 3: Het nieuwe instrumentarium; Edwin de Bree

Blok 4: Nieuw organiseren; tijdens verschillende werkvormen en inspiratiesessies bouwt u aan de contouren van uw organisatie

Blok 5: Hemd van het lijf sessies; durf te vragen, een interactieve setting waarin u de experts en uw collega-deelnemers alles kunt vragen wat u van hen wilt weten. Onder het motto: kennis is er om te delen en haal er uit wat er in zit.

Het volgen van de reeks en de workshop màg een oriëntatie zijn, maar het kan ook een ommekeer betekenen. U bepaalt hoe ver u daarin gaat. Wij bieden de context, de kennis, de inspiratie en het netwerk en u haalt er uit waar u behoefte aan heeft.

Context geeft gedrag. Dat geldt voor uw organisatie, en dus ook voor deze workshop. De workshop vindt dan ook plaats in de vernieuwende omgeving van YouMeet in Utrecht. Een sfeervolle, transparante en toch zakelijke omgeving die ruimte biedt voor intensief leren, eigenzinnig ontwikkelen en ontspanning.

Docent: Edwin de Bree

08/05 College 7: Welkom in de aandachtseconomie

We groeien toe naar een aandachtseconomie waarin de bedrijven die echte aandacht besteden aan klanten de winnaars worden. In plaats van sturen op Return on Investment moeten we sturen op Return on Attention. Aandacht heeft directe impact op je winstgevendheid en je klanttevredenheid. En het is met aandacht net als met vertrouwen: je krijgt wat je weggeeft. Jim Stolze geeft u zes strategieën om aandacht in uw businessmodel op te nemen.

Docent: Jim Stolze

Tussen de colleges door kunt u via de Online werkplaats aan de slag met uw eigen praktijk. Al uw brandende vragen, heikele kwesties, praktische of juist tactische zaken komen hier aan de orde. Op het moment dat het ù uitkomt. De werkplaats staat onder bezielende leiding van Ben Kuiken en wordt ingevuld in samenwerking met de sprekers van de reeks en uw collega-deelnemers. Op deze manier komt u voorbij de goede voornemens naar werkelijke verandering. 

Tony Bosma

Functie:
Partner futurologie
Bedrijf:
Ordina

Tony is partner futurologie bij Ordina, de oprichter van de weblog Extend Limits, schrijver van het boek '2020, een helse onderneming' en veelgevraagd spreker en adviseur op het gebied van trends.

Patrick van der Pijl

Functie:
Oprichter en CEO
Bedrijf:
Business Models Inc.

Patrick gaf samen met Alex Osterwalder de bestseller "Business Model Generation" uit.

Jaap Peters

Functie:
Partner
Bedrijf:
DeLimes organisatie-ontwikkeling

Drs. Jaap Peters is initiatiefnemer en medeoprichter van het kwartaalmagazine Slow Management.

Menno Lanting

Functie:
Freelance strateeg en innovator
Bedrijf:
My Own Company Inc

Menno Lanting is de auteur van de bestseller ‘Connect!’ (Managementboek van het jaar 2011) is gespecialiseerd in Social Media in combinatie met leiderschap, strategie en innovatie.

Nol Groot

Functie:
Bijzonder hoogleraar Managementwetenschappen
Bedrijf:
Open Universiteit

Volgens Nol Groot bepaalt de betrokkenheid van de manager bij de ontwikkeling van lokale, zelforganiserende interactiepatronen van medewerkers in belangrijke mate zijn/haar succes en daarmee dat van de organisatie.

Thijs Homan

Thijs Homan

Functie:
Universitair hoofddocent
Bedrijf:
Nyenrode Business universiteit

Prof. dr. Thijs Homan doet onder meer onderzoek op het terrein van het leren van teams en het leren en veranderen van groepen mensen in organisaties.

Jim Stolze

Functie:
Oprichter
Bedrijf:
TedX Amsterdam

Jim Stolze is ondernemer en adviseur. Tussen 1998 en 2008 was hij nauw betrokken bij de koers van websites als NU.nl en Startpagina. Hij is bovendien auteur van 'Hoe overleef ik mijn inbox?' en 'Uitverkocht!'.

Edwin de Bree

Functie:
Oprichter
Bedrijf:
CoachSelection

Edwin de Bree is trainer, ondernemer en expert op het gebied aan organisatie 3.0. Zijn trainingen zijn gericht op het bouwen van ondernemende, duurzame en toekomstige organisaties.

Bij de collegereeks bieden wij een boekenpakket aan. Bestellen van het boekenpakket is optioneel. Wanneer u besluit het boekenpakket aan te schaffen reiken wij u de boeken uit bij het eerste college. De kosten voor de volgende 7 boeken (tevens winkelwaarde) bedragen in totaal € 196,75. De prijs is exclusief 6% BTW en onder voorbehoud van wijzigingen door de uitgever.

Business Model Generatie (NL'se editie)

Alex Osterwalder

Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen - of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

Nieuw Europees Organiseren

Jaap Peters

In dit boek hebben zij hun krachten gebundeld en staat de vraag hoe Europese organisaties er nu precies uitzien centraal. Na een korte schets te hebben gegeven van de wereld waarin we op dit ogenblik leven, lopen ze de verschillende organisatiethema’s in samenhang langs. Telkens wordt vanuit een Europees perspectief naar de missie, visie en strategie van de organisatie en naar de inrichtingsvraagstukken op het terrein van structuren, systemen, mensen en cultuur gekeken.

Iedereen CEO: netwerkleiderschap en de nieuwe organisatie

Menno Lanting

Sociale netwerken en nieuwe technologieën stellen de kenniswerker in staat om zelf zijn werk te organiseren en zijn professionele ontwikkeling vorm te geven. Daar is lang niet altijd meer een organisatie of een manager voor nodig. Wat betekenen de nieuwe organisatievormen voor de rol van de manager? Hoe kunnen kenniswerkers social media gebruiken om hun kennis en kunde beter voor het voetlicht te brengen? Al deze (en andere) vragen worden beantwoord in dit boek.

Zelforganisatie en leiderschap

Nol Groot

In 'Zelforganisatie en leiderschap' stelt Nol Groot dat standaard managementoplossingen voor vraagstukken die op verbetering van de organisatie zijn gericht, niet bestaan. Wel andere ervaringen en inzichten. In dit boek illustreert hij dit aan de hand van drie casussen vanuit zijn praktijk als directielid van diverse bedrijfsonderdelen van de Nederlandse Spoorwegen.

Thijs Homan

Organisatiedynamica

Thijs Homan

Bij deze bestseller staat de vraag hoe verandering wérkelijk gaat centraal. In 'Organisatiedynamica' wordt theorievorming over sociale zingevingsprocessen gecombineerd met de chaos- en complexiteitstheorie. Expliciet komen ook inzichten over de psychologische kanten van veranderen en de machtsprocessen die aan veranderen ten grondslag liggen aan bod.

Uitverkocht!

Jim Stolze

In de zeven delen van dit boek beschrijft Stolze de nieuwe mogelijkheden van die aandachtseconomie. Na het introduceren van het businessmodel van aandacht, volgen aansprekende cases uit de praktijk en verdiepende interviews met experts. In sommige gevallen blijkt één pizza meer waard dan een reclamecampagne van een half miljoen euro.

De laatste manager

Ben Kuiken

Stelt u eens een wereld voor zonder managers. Een wereld waarin u uw werk doet zoals u denkt dat het goed is - zonder zich voortdurend te moeten verantwoorden. De achttienhonderd verpleegkundigen van Buurtzorg Nederland, een landelijke thuiszorgorganisatie, werken in teams en regelen alles zelf, van roosters tot huisvesting. De cliënten zijn zeer tevreden en de zorg is dertig procent goedkoper.
Toekomstmuziek? Nee, overal in het land worden managers ontslagen en als deze trend doorzet, zal over tien jaar de laatste manager vertrekken. Hij mag het licht aanlaten: zijn goed opgeleide en gemotiveerde medewerkers zijn prima in staat om hun werk zelf te organiseren. 

Tijd en locatie
De colleges vinden plaats op donderdag, op Nyenrode Business Universiteit. Aanvang is om 16.00 uur en de colleges duren tot 19.00 uur. De workshop wordt gegeven bij YouMeet in Utrecht en duurt van 13.30 - 20.00 uur. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks gaat u akkoord met de aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.

Investering
De investering voor deelname aan de reeks van 7 colleges is € 1.995,-. De deelnameprijs voor de workshop bedraagt los € 995,-. Wanneer u deelneemt aan zowel de collegereeks als aan de workshop ontvangt u een korting op het totale programma en betaalt u € 2.500,-. Dat is een voordeel van bijna € 500,-! De deelnameprijs is inclusief documentatie, koffie/thee en maaltijd, maar exclusief 19% BTW. Aanmelden voor één of enkele colleges is niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die de gehele reeks bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-3059156).

Bedrijfsabonnement
Door een bedrijfsabonnement te nemen op deze collegereeks hebben u en uw collega’s de gelegenheid afwisselend een college bij te wonen. Enige tijd voor aanvang van de reeks nemen wij contact met u op in verband met de precieze namen en functies van uw deelnemende collega’s en de data waarop u en zij een college zullen bijwonen.

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is niet mogelijk.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Programma Manager Karen Bergisch ([email protected] of 020-3059161) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020-3059171).

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer
Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Gerelateerde evenementen

""Learning is not doing; it is reflecting on doing." Henry Mintzberg" Henry Mintzberg