Lean Management in dienstverlenende organisaties

Bewezen methode om aanzienlijke bezuinigingen te realiseren



Waarom Lean Management? 

- Significante kostenbesparingen
- Meer flexibiliteit en lerend vermogen
- Hogere efficiency
- Grotere tevredenheid bij klanten en medewerkers
- Kwaliteitsverbetering
- Hogere productiviteit
- Kortere doorloop- en levertijd

Evenementsoort:
Masterclass
Prijs:
€ 995,00 (excl. BTW)
Datum:
26 januari
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Routebeschrijving
Direct aanmelden Bekijk de brochure Permalink

Lean Management is populair en actueel!

Lean Management is er voor iedereen: voor zowel kleine als grote bedrijven, voor profit maar ook non-profit organisaties. De basisbeginselen van Lean zijn overal toepasbaar en actueler dan ooit. In deze masterclass ligt de nadruk op de toepassing van Lean Management in dienstverlenende organisaties, zowel publieke als private. Toepassing in productieomgevingen bestaat al lange tijd. In de dienstverlening – waar verspilling van tijd, geld of voorraad door de vele bewerkingsstappen evenzeer een probleem is – valt nog veel te winnen.

Lean Management als oplossing voor alledaagse probleemsituaties

Herkent u één of meer van de volgende voorbeelden?

• Onze klanten worden nog altijd ‘van het kastje naar de muur’ gestuurd.
• Iedereen is bezig met brandjes blussen, aan structureel verbeteren
  komen we niet toe.
• Onze dienstverlening moet beter en tegelijkertijd moeten we bezuinigen,
  hoe doen we dat?
• De problemen van 10 jaar terug hebben we nu nog, we leren niet.
• Het lijkt wel alsof managers en medewerkers een andere taal spreken.
• We werken aan grote complexe problemen, maar het laaghangende fruit
  blijft hangen.

Dan biedt deze masterclass de oplossing. 

De voordelen van Lean Management

Juist in deze tijden van bezuinigen en reorganiseren blijkt Lean Management de meest populaire en actuele oplossing tegen verspilling en inefficiency te zijn. Europees onderzoek wijst uit dat deze methode veel voordelen oplevert.

Organisaties die Lean hebben ingevoerd zijn efficiënter en flexibeler, hun klanten en medewerkers tevredener. In praktijk is gebleken, dat zij hun concurrentie voortdurend voor blijven op het gebied van kwaliteit, kosten en levertijden. Door een cultuur van continu verbeteren leren Lean organisaties veel sneller. Veranderingen krijgen hierdoor makkelijker vorm. Het is bovendien leuk om met de Lean methodiek te werken, u haalt zéker het beste uit medewerkers.

Wat is Lean Management 

Bij Lean Management draait het om denken vanuit toegevoegde waarde voor de klant, het elimineren van verspilling -van tijd, geld of voorraad- en bouwen van een cultuur van continu verbeteren. Lean is een wijze van denken en organiseren. Lean Management leidt op korte termijn al tot resultaatverbetering en levert vooral op langere termijn ongeëvenaarde kostenbesparingen op.

09.00 Ontvangst

09.30 PRINCIPES VAN LEAN MANAGEMENT

Theoretisch kader en achtergronden, door Huub Torremans
• Korte historie van Lean Management
• Lean leiderschap, Lean thinking en Lean instrumenten
• De kern-instrumenten toegelicht
• Resultaten Europees onderzoek

De kernelementen van Lean Management, door Martin Schenkel
• Van traditioneel naar Lean
• Borgen van (Lean) cultuurverandering
• De nieuwe manier van (Lean) managen

11.00 Ochtendpauze 

11.15 CONCRETE TOEPASSING VAN LEAN MANAGEMENT

Praktijktoepassingen – ‘Eerst zien dan geloven’
In deze parallelsessies gaat het er vooral om hoe organisaties concreet aan de slag gegaan zijn met Lean Management en wat ze er mee bereikt hebben. Per sessie kiest u één case om bij te wonen.

Sessie A
Case 1 KONINKLIJKE LUCHTMACHT
Door Erik Oliemans, Generaal-Majoor bd
Case 2 ASR VERZEKERINGEN
Door Olaf van der Elst, (Regio) Accountmanager Verkoop Intermediair

Sessie B
Case 3 GEMEENTE TILBURG
Door Marlie Bongaerts – Steendam, Teammanager bij Werk & Inkomen en Jeroen de Kuijer, Adviseur Kwaliteit & Bedrijfsprocessen
Case 4 AEGON
Door Wilco Visser, Programmamanager Lean Six Sigma en Coen Vermeulen, Master Black Belt

12.45 Lunchpauze

13.45 VERBETERINGSPOTENTIEEL VOOR UW EIGEN ORGANISATIE

Workshop – ‘Lean Management in mijn organisatie’
Deelnemers gaan tijdens deze sessie aan de slag met het bepalen van verbetermogelijkheden voor hun eigen organisatie. Aan de hand van een vooraf bepaalde dialoogstructuur gaat u in kleine groepjes aan de slag met het toepassen van de ideeën uit de Lean filosofie op uw eigen bedrijfssituatie. De resultaten uit de audit geven aan waar voor u verbeteringspotentieel zit. Doelstelling is vooral ook uitwisseling met en leren van elkaar.

15.15 Middagpauze

15.30 Op weg naar een Lean organisatie ...
Hoe pakt u het werken volgens Lean aan? Welke (eerste) stappen kunt u gaan zetten? In dezelfde groepssamenstelling bespreekt elke deelnemer een concreet actiepunt waarmee hij/zij ‘morgen’ aan de slag wil, want Lean Management is vooral ook ‘beginnen en doen’. U wisselt tips en trucs met elkaar uit, zodat u een doordachte start maakt.

16.30 Plenaire afsluiting
Iedere groep inventariseert de belangrijkste leerpunten om daarmee de breedte aan mogelijkheden binnen Lean Management goed in beeld te krijgen. Tijdens het gehele middagprogramma worden procesbegeleiders ingezet

17.00 Einde programma

Bewezen sterke punten van dit programma zijn volgens oud-deelnemers:

‘Duidelijke voorbeelden van toepassingen waarin Lean heeft gewerkt’

‘Praktijk gecombineerd met theorie’

‘De MENS staat centraal in de aanpak’

‘Herkenbaar, informatief, begrijpelijk en professioneel’

‘Goede en praktische handvatten’

Huub Torremans

Functie:
Partner
Bedrijf:
Rijnconsult

Centrale thema’s in zijn werk zijn procesgericht organiseren, performance management en tegenwoordig met name Lean Management.

Martin Schenkel

Functie:
Operations Director
Bedrijf:
Hero

Met een aanstekelijk enthousiasme en relativerende humor weet Schenkel unieke teams en individuen te verbinden en een gezamenlijke focus en continue verbeterdrang teweeg te brengen.

Beide sprekers zijn bestuurslid bij het Nederlands Lean Initiatief (NLI).

Vul vooraf de AUDIT in
Naast theorie en praktijk gaat u vooral aan de slag met de kansen en mogelijkheden in uw eigen organisatie. De basis hiervoor wordt gevormd door een compacte vragenlijst die u van tevoren invult. In een aantal rondes gaan de deelnemers – met inzet van procesbegeleiders – met elkaar aan het werk.


GRATIS voor alle deelnemers
U krijgt de resultaten uitgereikt van recent Europees onderzoek naar de implementatie van Lean Management bij dienstverlenende organisaties.

Investering
Inclusief lunch, consumpties, documentatie, audit en Europees onderzoeksrapport bedraagt de investering voor deze bijeenkomst € 995,- per persoon (exclusief 19% BTW). Wanneer u zich met twee of meer personen aanmeldt, ontvangen alle personen € 100,- korting.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze bijeenkomst gaat u akkoord met de hier vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij een herinnering en een routebeschrijving.

Deelnamecertificaat
Deelnemers aan dit programma ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-3059156).

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich altijd laten vervangen door een collega, mits tijdig aan ons doorgegeven. Annulering is uitsluitend aangetekend mogelijk tot en met woensdag 4 januari 2012. Hiervoor wordt een bedrag van € 125,- annuleringskosten in rekening gebracht. Na die datum bent u het volledige deelnamebedrag verschuldigd.

Informatie
Voor meer informatie over deze bijeenkomst kunt u contact opnemen met programma manager Leontine Born ([email protected] of
020-3059163) of office manager Ria van der Holst ([email protected]).

PE-punten
Deze bijeenkomst levert u
6 PE-punten op.

Wilt u twitteren over dit thema? 
Gebruik dan #leanmanagement

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Gerelateerde evenementen

"Goed! Leuke dynamiek, veel geleerd" Daphne Kooman - Boot, Projectmanager, KPN