Organisatie 3.0

Organisatie 3.0

Leidinggeven en organiseren in de 21e eeuw


Bomvol met nieuwe inzichten, waaronder:
•  Veranderen en vernieuwen zonder dat het geld kost
•  Businessmodellen 3.0
•  Social media als motor voor innovatie
•  De kracht van zelforganisatie  

Evenementsoort:
Collegereeks, Workshop
Prijs:
€ 1.995,00 (excl. BTW)
Datum:
24 jan. 2013 t/m 14 mrt. 2013
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Direct aanmelden

-IS UW ORGANISATIE KLAAR VOOR DE 21E EEUW?-

De dagelijkse praktijk is minder voorspelbaar. Markten verschuiven, klanten zijn mondig, medewerkers hebben andere verwachtingen van werk, management is uit en kennis een collectief goed. Daarmee is één ding zeker: wanneer je als organisatie niet wendbaar en flexibel bent, is je bestaansrecht onzeker. Het moet dynamischer, minder formeel, transparanter. Maar hoe dan?

Met dit programma gaat u twee maanden aan de slag met een keur aan topsprekers (waaronder Jaap Peters, Thijs Homan en Nol Groot). Bovendien bevat deze reeks een interactieve workshop waarin u de principes van Organisatie 3.0 toepast op uw eigen praktijk. Centraal in dit programma staan:

1. Anders organiseren
Inmiddels zijn er steeds meer voorbeelden van organisaties die met succes het nieuwe werken of zelforganisatie invoeren. Er ontstaan samenwerkingsverbanden van mensen en bedrijven die elkaar vinden in een gezamenlijk doel, vaak zonder dat er sprake is van een officiële organisatie. Toch denken we vaak nog vanuit bestaande structuren, organisaties, processen en procedures.

2. Anders leidinggeven
Deze tijd vraagt dus om een andere manier van organiseren en leidinggeven; ruimte geven aan medewerkers, durven delegeren en loslaten. Maar ook: duidelijk zijn over de resultaten die bereikt moeten worden, het stellen van kaders en het monitoren van output. Maar de praktijk is weerbarstig; veel leidinggevenden vinden het lastig om hun wijze van sturing te veranderen.

Omdat wij begrijpen dat u naast leren en ontwikkelen ook gewoon moet werken, en omdat niemand zit te wachten op files, zijn de colleges en de workshop aan het eind van de dag gepland.

Minimaal tijdverlies en maximaal effect!

Tijdens dit college gaat prof. Wim de Ridder in op trends en ontwikkelingen die daadwerkelijk impact hebben op de handelswijze en het bestaansrecht van organisaties. Organisatie 3.0 is in zijn optiek een kameleon die zich volledig aanpast aan de omgeving. De organisatie is ondergeschikt aan de waarden van de klant, de werknemer en de aandeelhouder. De stakeholders delen gezamenlijke doelen in hun persoonlijk leven en zien het bedrijf als middel om deze te realiseren. Het resultaat: de beste garantie om voorop te lopen in een snel veranderende wereld.

Docent: Wim de Ridder

Nieuw organiseren is hiërarchieloos, milieubewust, minimaal gemanaged, eerst de mensen dan de systemen, web 2.0 als backbone, professionals in de frontoffice, een backoffice die ondersteunt, eerst tevreden medewerkers, dan tevreden klanten en tenslotte tevreden aandeelhouders. Jaap Peters schetst u de blauwdruk van de nieuwe tijd langs de lijnen van Regie, Verbinding, Vakmanschap en Vertrouwen. Of in het kort: managen wordt weer organiseren dankzij het verbinden van vakmensen.

Docent: Jaap Peters

Managers hebben weinig tot geen invloed op het gedrag van hun medewerkers. Dagelijks doen duizenden managers hun uiterste best om de resultaten van de organisatie te verbeteren. Zij slagen daar vaak niet in. Volgens Nol Groot is het een illusie te denken dat je de organisatie kunt sturen of modelleren. Zelforganisatie biedt een uitweg; door de verbinding te zoeken met de werkvloer, door de dialoog en de uitwisseling van ervaringen en opvattingen tussen de medewerkers te stimuleren en door in die dialoog het organisatiebelang in te brengen. Een betoog met praktische handvatten.

Docent: Prof. dr. Nol Groot

Converseer met je klanten. Breng ze in de boardroom en gebruik hun feedback. Groei uit tot Conversation Company. Een ‘conversation company’ is zijn metafoor voor een zeer klantgericht bedrijf dat gebruik maakt van tevreden klanten en medewerkers als ambassadeurs. Sociale media zijn daarbij een dankbare partner. Niet alleen om meer mensen te bereiken, maar ook om structureel medewerkers en klanten te laten samenwerken én om klanten te integreren in de besluitvorming van je bedrijf. De bedrijfscultuur moet dan wel open en klantgericht zijn. 

Docent: Steven van Belleghem 

Nieuwe ontwikkelingen vragen om nieuwe businessmodellen. Hoe kunt u oude, gedateerde businessmodellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot speelveldveranderende businessmodellen die het establishment uitdagen? Tijdens dit college neemt Patrick van der Pijl u mee door het ‘Business Model Canvas’. Aan de hand van de 9 bouwstenen van dit canvas kan een busissmodel nauwkeurig worden beschreven. Met behulp van verschillende patronen kunt u vervolgens uw businessmodel vernieuwen, waardoor u adequaat kunt inspelen op ontwikkelingen in de markt. Met speciale focus op gloednieuwe 3.0 businessmodellen.

Docent: Patrick van der Pijl

Hoe creëert u een omgeving waarin nieuwe ideeën zich makkelijker doorzetten en vermenigvuldigen?? Jef Staes geeft een beklijvend en uitdagend inzicht in de werking van organisaties waarbij passie en talent de drijvende kracht zijn. Deze kracht komt alleen los wanneer managers professionaliseren en competente leiders worden. De manager van vandaag slaagt erin om het originele talent van mensen te ontdekken, te ontwikkelen en flexibel in te zetten rond een gemeenschappelijke visie. Voor wie echt werk wil maken van een organisatie die de snel veranderende wereld ziet als een unieke kans.

Docent: Jef Staes

Het succes van een gekozen strategie is voor een groot deel afhankelijk van het draagvlak dat u hiervoor weet te creëren. Thijs Homan biedt u een nieuw perspectief op organisatieverandering: de ‘binnenkant’ van verandering. Daarbij staat de vraag hoe verandering wèrkelijk gaat, centraal. Wat gebeurt er precies als organisaties veranderen? Hoe beleven de betrokkenen dat? En onder welke condities komen zij in beweging? Kortom: hoe ziet het organisatielandschap er uit van al diegenen die samen de organisatie creëren, stabiel houden of juist bewegen? Een grondige analyse van dynamieken in dat organisatielandschap, leidt tot nieuwe inzichten over wat organisatieverandering nu echt is.

Docent: Prof. dr. Thijs Homan

Tijdens een intensieve workshop past u de principes van Organisatie 3.0 toe op uw eigen praktijk.

In de workshop staan twee vragen centraal:
•  Wat is het bestaansrecht van mijn organisatie en de
   diensten/producten die wij leveren?
•  Als ik het opnieuw zou organiseren, hoe zou het er
   dan uitzien?

Samen met de trainer, collega-deelnemers en inspirerende ervaringsdeskundigen ontwikkelt u contouren voor vernieuwing. De sleutelbegrippen hierbij zijn Vertrouwen, Vrijheid en Verantwoordelijkheid.

Blok 1: Kick off; wat als het gereedschap niet meer werkt; Edwin de Bree

Blok 2: Inspiratie-sessies; door de wol geverfde 3.0-ondernemers delen hun ervaringen

Blok 3: Het nieuwe instrumentarium; Edwin de Bree

Blok 4: Nieuw organiseren; tijdens verschillende werkvormen en inspiratiesessies bouwt u aan de contouren van uw organisatie

Blok 5: Hemd van het lijf sessies; durf te vragen, een interactieve setting waarin u de experts en uw collega-deelnemers alles kunt vragen wat u van hen wilt weten. Onder het motto: kennis is er om te delen en haal er uit wat er in zit.

Het volgen van de reeks en de workshop màg een oriëntatie zijn, maar het kan ook een ommekeer betekenen. U bepaalt hoe ver u daarin gaat. Wij bieden de context, de kennis, de inspiratie en het netwerk en u haalt er uit waar u behoefte aan heeft.

Docent: Edwin de Bree

PRIJS
Deze workshop is optioneel. De kosten voor de:
•  workshop bedraagt € 995,-.
•  collegereeks bedraagt € 1.995,-.
Indien u de collegereeks en de workshop wilt volgen, betaalt u € 2.500,-. Dit is een voordeel van bijna € 500,-! 

Meer informatie over deze workshop vindt u op: www.focusconferences.nl/organiseren3punt0

LOCATIE
Context geeft gedrag. Dat geldt voor uw organisatie, en dus ook voor deze workshop. De workshop vindt dan ook plaats in de vernieuwende omgeving van Nederzandt in Noordwijk. Een sfeervolle, transparante en toch zakelijke omgeving die ruimte biedt voor intensief leren, eigenzinnig ontwikkelen en ontspanning.

Direct aanmelden Bekijk de brochure

Ben Kuiken

Functie:
Initiatiefnemer
Bedrijf:
Nieuworganiseren.nu

Ben is ondermeer auteur van ‘De laatste manager’ en initiatiefnemervan het online magazine Nieuworganiseren.nu

Wim de Ridder

Functie:
Hoogleraar Toekomstverkenning en Toekomstonderzoek
Bedrijf:
Universiteit Twente

Prof. dr. Wim de Ridder is tevens directeur van Futures Studies & Management Consultancy; bureau voor lange termijnverkenning en strategisch advies.

Jef Staes

Functie:
Architect op het gebied van lerende en innovatieve organisaties.

Met een uitgebreid pallet aan nieuwe en confronterende inzichten maakt hij niet alleen duidelijk waar managers en beleidsmakers in de fout gaan, maar biedt hij eveneens oplossingen aan om organisaties te transformeren naar innovatieve netwerkorganisaties.

Steven Van Belleghem

Functie:
Managing partner
Bedrijf:
InSites Consulting

Van Belleghem is de auteur van 'de Conversation Company' en 'de Conversation Manager' (winnaar PIM-literatuurprijs 2010 en meer dan 23.000 exemplaren verkocht).

Jaap Peters

Functie:
Partner
Bedrijf:
DeLimes organisatie-ontwikkeling

Drs. Jaap Peters is initiatiefnemer en medeoprichter van het kwartaalmagazine Slow Management.

Nol Groot

Functie:
Bijzonder hoogleraar Managementwetenschappen
Bedrijf:
Open Universiteit

Volgens Nol Groot bepaalt de betrokkenheid van de manager bij de ontwikkeling van lokale, zelforganiserende interactiepatronen van medewerkers in belangrijke mate zijn/haar succes en daarmee dat van de organisatie.

Patrick van der Pijl

Functie:
Oprichter en CEO
Bedrijf:
Business Models Inc.

Patrick is producer van de bestseller “Business Model Generation”, die geschreven is door Alex Osterwalder.

Thijs Homan

Thijs Homan

Functie:
Universitair hoofddocent
Bedrijf:
Nyenrode Business universiteit

Prof. dr. Thijs Homan doet onder meer onderzoek op het terrein van het leren van teams en het leren en veranderen van groepen mensen in organisaties.

Edwin de Bree

Functie:
Partner
Bedrijf:
GROEI-Coöperatie

Edwin de Bree is trainer, ondernemer en expert op het gebied aan organisatie 3.0. Zijn trainingen zijn gericht op het bouwen van ondernemende, duurzame en toekomstige organisaties.

Bij de collegereeks bieden wij een boekenpakket aan. Bestellen van het boekenpakket is optioneel. Wanneer u besluit het boekenpakket aan te schaffen reiken wij u de boeken uit bij het eerste college. De kosten voor de volgende 7 boeken (tevens winkelwaarde) bedragen in totaal
€ 194,20. De prijs is exclusief 6% BTW en onder voorbehoud van wijzigingen door de uitgever.

Business Model Generatie (NL'se editie)

Alex Osterwalder

Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen - of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

Het Rijnland Praktijkboekje

Mathieu Weggeman

Deze uitgave is het logische vervolg op het succesvolle 'Rijnlandboekje'. In dit praktijkboekje wordt beschreven hoe u uw eigen organisatie Rijnlands kunt inrichten. U krijgt bovendien mooie voorbeelden uit onder meer onderwijs, bedrijfsleven en zorg.

Zelforganisatie en leiderschap

Nol Groot

In 'Zelforganisatie en leiderschap' stelt Nol Groot dat standaard managementoplossingen voor vraagstukken die op verbetering van de organisatie zijn gericht, niet bestaan. Wel andere ervaringen en inzichten. In dit boek illustreert hij dit aan de hand van drie casussen vanuit zijn praktijk als directielid van diverse bedrijfsonderdelen van de Nederlandse Spoorwegen.

The conversation company

Steven van Belleghem

In dit Engelse boek laat Steven van Belleghem zien waar het om draait: de bedrijfscultuur, het herverbinden van medewerkers met klanten en hoe sociale media daarbij kunnen helpen.

Thijs Homan

Organisatiedynamica

Thijs Homan

Bij deze bestseller staat de vraag hoe verandering wérkelijk gaat centraal. In 'Organisatiedynamica' wordt theorievorming over sociale zingevingsprocessen gecombineerd met de chaos- en complexiteitstheorie. Expliciet komen ook inzichten over de psychologische kanten van veranderen en de machtsprocessen die aan veranderen ten grondslag liggen aan bod.

De laatste manager

Ben Kuiken

Stelt u eens een wereld voor zonder managers. Een wereld waarin u uw werk doet zoals u denkt dat het goed is - zonder zich voortdurend te moeten verantwoorden. Managers zijn een uitstervend ras. Lees in dit inspirerende boek hoe steeds meer organisaties vertrouwen op ondernemende, zelfsturende professionals. 

De strategische revolutie

Wim de Ridder

Dit boek stelt de kwaliteit van strategieontwikkeling, scenariobouw en toekomstonderzoek aan de orde en nodigt u uit aan te sluiten bij de collectieve zoektocht naar een nieuw instrumentarium waar bedrijven en instellingen in hun planvorming baat bij hebben.

Tijd en locatie
De colleges vinden plaats op Business Universiteit Nyenrode, op de donderdag, beginnen om 16.00 uur en duren tot 19.00 uur. De workshop duurt van 13.30 – 20.00 uur en is bij Nederzandt in Noordwijk. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks gaat u akkoord met de aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.

Investering
De investering voor deelname aan de cyclus van 7 colleges is € 1.995,-. De deelnameprijs voor de workshop bedraagt los € 995,-. Wanneer u deelneemt aan zowel de collegereeks als aan de workshop ontvangt u een korting op het totale programma en betaalt u € 2.500,-. Dat is een voordeel van bijna € 500,-! De deelnameprijs is inclusief documentatie, koffie/thee en maaltijden, en is exclusief 21% BTW. Aanmelden voor één of enkele colleges is niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die de gehele reeks bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-3059156).

Bedrijfsabonnement
Door een bedrijfsabonnement te nemen op deze collegereeks hebben u en uw collega’s de gelegenheid afwisselend een college bij te wonen. Enige tijd voor aanvang van de reeks nemen wij contact met u op in verband met de precieze namen en functies van uw deelnemende collega’s en de data waarop u en zij een college zullen bijwonen.

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is niet mogelijk.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Programma Manager Karen Bergisch ([email protected] of 020-3059161) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020-3059171).

INVESTERING

De kosten voor de:

•  collegereeks bedraagt € 1.995,-.

•  workshop bedraagt € 995,-.

Indien u de collegereeks en de workshop wilt volgen, betaalt u
€ 2.500,-. Dit is een voordeel van bijna € 500,-! 

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer
Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

Management by speech

Zo motiveert u uw medewerkers!

Training op 14 maart 2013

Meer informatie

Organiseren 3.0; Het Nieuwe Werken

Als ik mijn werk opnieuw zou organiseren, hoe zou het er dan uitzien?

Workshop op 14 maart 2013

Meer informatie

Management van processen

Procesmanagement: de smeerolie voor iedere organisatie

9 colleges van 19 maart t/m 21 mei 2013

Meer informatie
"Van kwalitatief hoog niveau, sluit goed aan bij mijn (vrouwelijke) behoeften" Myriam Sluiter, manager zorgverzekeraar Azivo