Business Modellen: Strategie, Innovatie & Disruptie

Business Modellen: Strategie, Innovatie & Disruptie

Nieuwe tools, skills en mindset!

Hoe future-proof is uw organisatie? Bestaat uw bedrijf over tien jaar nog en klopt uw business model dan nog wel? Klopt het nu? Kent u wérkelijk uw klant en al zijn behoeften? Of u nu eigenaar bent van een startup of als manager voor een grote organisatie werkt, u dient uw business model continu te vernieuwen.

Type:
Masterclass
Prijs:
€ 1.595,00 (excl. BTW)
Datum:
5 & 6 april 2017
Locatie:
Erasmus Universiteit Rotterdam, Rotterdam
Houd mij op de hoogte Bekijk de brochure

Design thinking: praktisch en leerzaam

U gaat aan de slag met design thinking, oftewel ontwerpdenken. Dat klinkt creatief, en dat is het ook. Door het Business Model Canvas toe te passen op uw organisatie, krijgt u een helder beeld van waar u en uw bedrijf staan.

Hoe nu verder? Door te denken als een designer gaat u andere visuele tools gebruiken om de toekomst van uw bedrijf uit te stippelen, zoals het inzetten van het Waarde Propositie Canvas en het ontwerpen van experimenten. Zo kunt u zich altijd aanpassen aan de veranderende context. Vooral succesvolle startups zijn hier heel erg goed in en daarom kunnen we veel van ze leren.

De magie van startups

Anders dan grote, complexe organisaties maken startups geen plannen. In plaats daarvan spenderen zij hun kostbare tijd aan het onderzoeken van klantbehoeften en verdienmodellen door middel van experimenten en prototypes. Experimenteren klinkt leuk, maar waar moet u beginnen? Samen kijken we hoe startups te werk gaan. Met minimale middelen kunt u ontzettend veel te weten komen over uw bedrijf en uw klant. Na de masterclass beschikt u over de skills om met die visuele tools naar uw volgende business model toe te werken.

Business Models Inc.

Business Models Inc. heeft al zo’n 300 organisaties (o.a. Microsoft en ING) en startups (o.a. via Startup Bootcamp en Yes!Delft) geholpen met het ontwerpen en innoveren van hun business model. Vanuit een innovatieve methodiek, gebaseerd op co-creatie, visuele tools en design thinking, krijgen organisaties nieuwe inzichten en ondersteuning bij het bouwen aan hun toekomst.

* Alex Osterwalder ontwikkelde het Business Model Canvas, een systematische en praktische methode om business modellen te ontwerpen die nieuwe markten openen, een andere doelgroep bereiken of een hele markt op zijn kop zet.

  • Business Model Innovatie 7
  • Business Model Innovatie 8
  • Business Model Innovatie 9
  • Business Model Innovatie 10
  • Business Model Innovatie 11
  • Business Model Innovatie 12
  • Business Model Innovatie 13
  • Business Model Innovatie 14
  • Business Model Innovatie 15
  • Business Model Innovatie 16
  • Leerzaam en een fijn tempo. Energie opwekkende aanpak, mooie afwisseling tussen theorie, casuïstiek en zelf werken.

    - G. van Dooren, Argos Zorggroep
  • Nuttige masterclass, voldoet aan mijn verwachtingen. Omdat ik uit het onderwijs kom kijk ik vooral naar de aanpak; die is goed!

    - T. van Gerwen, Haagse Hogeschool
  • Actief, informatief, goed interactief deel. Simpele taal (ook voor leken), duidelijke visualisatie.

    - A. di Carlo, Dynamo Amsterdam
Houd me op de hoogteBekijk de brochure


09:00 START

Blok 1: Design Denken voor Strategie en Innovatie

Hoe gaat u om met onzekerheid?
Werken en denken als een designer!
Nieuwe tools, skills en mindset

Blok 2: Het Business Model Canvas
Wat is het Business Model Canvas?
Voorbeelden als AirBnB, Gillette vs. Boldking, Coolblue.
Hoe ziet uw business model eruit?

Blok 3: Wie is uw klant? Wat is de job to be done?
Wie is uw klant? B2B vs B2C
Waarde Propositie Canvas, observeren, wat zijn pains, gains, job-to-be-done.
Klanten liegen!

Blok 4: Innoveer uw business model!
Innovatie technieken: fresh watching, denken in patronen,
epicenter
Ontwerp een Blue Ocean Business Model
Business modellen van de toekomst

17:00 Afsluiting dag 1


09.00 START

Blok 5: Ontwerp van de waarde propositie
Waarde Propositie Canvas, ontwerp
Ontwerpen van de waarde propositie: products & services, pain relievers and gain creators

Blok 6: Valideer uw Business Model 1
Introductie in valideren; Customer Development
Hoe maakt u uw aannames duidelijk?
Wat is uw meest risicovolle aanname?

Blok 7: Valideer uw Business Model 2
Introductie LEAN start-up denken
Hoe maakt u een prototype?
Wat is het Investment Readiness Level?
Hoe zet u een experiment op?

Blok 8: Rapid Knowledge Sharing
Hoe faciliteert u een business model sessie?
Hoe werkt u visueel? Hoe werkt u met draaiboeken?
Leren van elkaars business model!

17.00 Afsluiting masterclass

calendar Zet dit programma in uw agenda!

• Deze masterclass wordt gemiddeld beoordeeld met een 8,4. 
• Max. 30 deelnemers

Houd me op de hoogteBekijk de brochure
Patrick van der Pijl

Patrick van der Pijl

Functie:
CEO en Strategy Designer
Bedrijf:
Business Models Inc.

Patrick helpt organisaties met het ontwikkelen van een nieuwe strategie door het analyseren en innoveren van hun business model.

Roland Wijnen

Roland Wijnen

Functie:
Strategy Designer
Bedrijf:
Business Models Inc.

Dr. ir. Roland Wijnen maakt strategie en business model innovatie begrijpelijk, concreet en actiegericht.

Eline Reeser

Eline Reeser

Functie:
Strategy Designer
Bedrijf:
Business Models Inc.

Helpt organisaties met het innoveren van hun business model.

Voor elke deelnemer 
Deelnemers aan de masterclass ontvangen gratis de Nederlandse edities van Business Model Generatie en Waarde Propositie Ontwerp. Ook het gloednieuwe Design Better Business van Patrick van der Pijl, Justin Lokitz en Lisa Kay Solomon krijgen de deelnemers mee naar huis.

Tip: download hier gratis de boekpreview van het nieuwe boek van Patrick van der Pijl: 'Ontwerp Betere Business'.

Alex Osterwalder

Business Model Generatie

Alex Osterwalder

Hoe kunt u gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen - of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

Alexander Osterwalder, Yves Pigneur

Waarde Propositie Ontwerp

Alexander Osterwalder, Yves Pigneur

Het ontwikkelen van producten en diensten die klanten ook echt willen begint met het ontwerpen van krachtige waardeproposities. De belangrijkste tool hiervoor is het Waardepropositie Canvas. Dit canvas maakt waardeproposities zichtbaar en tastbaar, waardoor het gemakkelijker wordt ze te bespreken, te managen én door te ontwikkelen. 

Patrick van der Pijl, Justin Lokitz, Lisa Kay Solomon

Ontwerp betere business

Patrick van der Pijl, Justin Lokitz, Lisa Kay Solomon

In 'Ontwerp Betere Business' vind je de tools, zoals het Businessmodel Canvas, het Context Canvas en het 5 Bold Steps Vision Canvas, die nodig zijn om de strategie en innovatie van de business van vandaag te ontwerpen. Het leert je de vaardigheden die teams tot snellere en betere inzichten brengen.

  • 8

    Prima masterclass! Lekker actief, balans tussen theorie, voorbeelden en zelf stoeien. Fijn om in separate groepjes zelfde oefeningen uit te voeren en deze vervolgens klassikaal te bespreken.

    Remco Verheijen , X-Equipment
  • 8.5

    Zeer informatief en direct bruikbaar. Veel voorbeelden die tot de verbeelding spreken.

    R.W.M. Witteveen , Reaal
  • 9

    Goede masterclass. Dag 1 heeft een zeer hoog tempo, dag 2 iets lager. Zeer veel praktijkvoorbeelden. Ik moet nu na deze masterclass nog wel zelf aan de slag.

    H. Rulkens , Philips Innovation Services
  • 9

    Hoog niveau, goede trainingsvaardigheden en de theorie en de praktijk wisselden elkaar mooi af. Ruimte voor eigen inbreng.

    Marieke Beentjes , SBO De Evenaar

Data en tijd 
De masterclass vindt plaats op woensdag 5 en donderdag 6 april 2017 van 9.00-17.00 uur op de Erasmus Universiteit te Rotterdam.

Adres locatie editie april 2017:
Erasmus Universiteit
Prinsenlandzaal
Burgemeester Oudlaan 50
3062 PA Rotterdam

In het najaar wordt een tweede editie van deze masterclass gehouden op woensdag 22 en donderdag 23 november 2017 van 9.00-17.00 uur in het EYE Filmmuseum te Amsterdam.

Aanmelden
U kunt zich op twee manieren aanmelden via: www.focusconferences.nl/bmi of per e-mail: aanmelden@focusconferences.nl. Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor dit programma gaat u akkoord met de annuleringsvoorwaarden. 

Investering
De investering voor deelname aan deze masterclass bedraagt € 1.595,- (exclusief BTW), inclusief documentatie, lunch, drankjes en de boeken. 

Met 2 of meer teamleden de masterclass volgen? 
Samen met collega’s deelnemen vergroot de effectiviteit van deze masterclass. Spijker uw team bij en ga gezamenlijk aan de slag om de geleerde inzichten toe te passen! Schrijf u met twee of meer collega’s in en ontvang € 250,- korting per persoon.

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich altijd laten vervangen door een collega, mits tijdig aan ons doorgegeven. Annulering is uitsluitend via e-mail mogelijk tot en met 7 maart 2017. Hiervoor wordt een bedrag van €125,- (exclusief BTW) annuleringskosten in rekening gebracht. Vanaf 8 maart 2017 bent u het volledige deelnamebedrag verschuldigd.

PE-uren
Deze masterclass levert u 12 PE-uren op.

Schoolleidersregister PO
Dit programma is aangemerkt als bron voor informeel leren door het Schoolleidersregister PO. Dit houdt in dat dit programma gedeeltelijk aansluit bij één of meerdere professionaliseringsthema’s en onderdeel kan uitmaken van uw ontwikkeling via informeel leren.

Contact
Heeft u vragen? Wij zijn bereikbaar per telefoon en mail.
Telefoon: Ria van der Holst op 020 - 3059171.
E-mail: vanderholst@focusconferences.nl

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

  • Succesvol samenwerken in allianties en netwerken

    Samen bouwen aan kansrijke ketens en partnerships

    Collegereeks van 26 september t/m 12 december 2017 (9 colleges)

    Meer informatie
"Change comes from feeling. Put feeling first." Dan Heath (Amerikaanse verander-goeroe)