Management in het onderwijs

Management in het onderwijs

Effectief omgaan met de uitdagingen van het onderwijs in de 21e eeuw



Topsprekers over cruciale managementthema’s:
• Strategische agenda van het onderwijs
• Social media & jongeren
• Politiek, media en praktijk
• Trends & scenario's in het onderwijs
• Leidinggeven aan professionals 

Evenementsoort:
Collegereeks
Prijs:
€ 2195,00 (excl. BTW)
Datum:
28 sep. 2011 t/m 30 nov. 2011
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Routebeschrijving
Direct aanmelden Bekijk de brochure Permalink

Uitdagingen in het onderwijs
Onderwijsorganisaties staan continu voor grote uitdagingen en zijn volop in beweging. De wereld verandert steeds sneller, ontwikkelingen op internet en met social media vereisen een andere communicatie met jongeren. De kwaliteit van het onderwijs wordt breed uitgemeten in de media en de regelgeving vanuit de overheid legt een grote druk op de sector. Jongeren moeten voorbereid worden op de wereld van morgen waar meer innovatie en creativiteit wordt verwacht. Ook onderwijsorganisaties moeten daarom blijven vernieuwen.

Andere managementvaardigheden
Het complexe krachtenveld tussen de organisatie, de politiek, de maatschappij, docenten en leerlingen/studenten vraagt om specifieke managementvaardigheden. Het onderwijsmanagement wordt verwacht een visie te hebben op de gewenste ontwikkeling van de organisatie en een strategische koers te bepalen. Daarnaast moeten zij leider en coach zijn voor hun personeel: medewerkers motiveren, talenten ontwikkelen, veranderingen optimaal doorvoeren en resultaatgericht managen. Daarbij is het noodzakelijk dat zij gevoel hebben voor de bijzondere eigenschappen van onderwijsorganisaties. Een onderwijsorganisatie is dan wel een bedrijf, het product blijft uniek. Een complexe taak!

Het beste uit twee werelden
De ideale onderwijsmanager weet de balans te vinden tussen twee werelden: hij of zij is de perfecte match van gevoel voor het eigene van de sector en heeft voldoende inzicht om een commerciële bedrijfsvoering op te zetten. Deze collegereeks integreert het beste van twee werelden. In 8 colleges (plus een exclusief seminar met Stephen Covey) spreken excellente sprekers uit de wetenschap, bedrijfsleven en het onderwijs over cruciale managementthema’s die van belang zijn voor het onderwijs van morgen.

Korting voor Stephen M.R. Covey
Dit jaar bieden wij de deelnemers aan deze collegereeks de mogelijkheid om deze reeks te combineren met het unieke seminar met Stephen M.R. Covey over leiderschap en vertrouwen. Wanneer u zich ook inschrijft voor dit seminar betaalt u € 3195,-. Losse deelname aan het seminar met Stephen M.R. Covey bedraagt € 1295,-. Dit betekent een korting van € 295,- (prijzen zijn ex BTW).

De colleges vinden plaats op de woensdag, beginnen om 16.00 uur en duren tot ongeveer 19.00 uur (behalve het 7e college: deze is van 16.30-19.30 uur).

28/09 1e college: Strategische agenda van het onderwijs

Onderwijsorganisaties staan voor grote strategische uitdagingen. In dit college gaat Theo Camps in op een aantal strategische vragen waarvoor bestuur en management van onderwijsorganisaties zich nu en in de nabije toekomst gesteld zullen zien. Onderwijsmanagers van nu moeten leidinggeven tegen een decor van grote maatschappelijke ontwikkelingen. Tijdens het college worden de belangrijkste actuele trends en ontwikkelingen behandeld. Schoolleiders krijgen een andere rol, die vereist dat zij de school positioneren in de maatschappelijke omgeving en een heldere visie uitdragen op de toekomst van de school.

Spreker: prof. dr. Theo Camps

05/10 2e college: Politiek, media en praktijk

Onderwijsorganisaties hebben behalve met maatschappelijke veranderingen ook te maken met regelgeving en het brede publieke debat over onderwijs. De percepties over de kwaliteit van het onderwijs zijn daarbij soms meer bepalend dan de feiten. Ook voor politici en beleidsmakers. In dit college behandelt Sietske Waslander een specifieke manier om te kijken naar de omgeving waarin onderwijsorganisaties opereren. Theorie en praktijk worden daarbij vervlochten. Het perspectief relativeert niet alleen, maar biedt ook aanknopingspunten om strategisch om te gaan met beleid, het publieke debat en de media.

Spreker: prof. dr. Sietske Waslander

12/10 3e college: Leidinggeven aan professionals

Om op een succesvolle manier leiding te geven aan professionals in het onderwijs moet u waardering hebben voor het vak en de uitvoering daarvan faciliteren. Dat betekent meer sturen op gedeelde waarden en collectieve ambitie en minder op basis van planning en control. En: durven functioneren als hitteschild voor de bureaucratische ruis van boven: schoolleider, management, bestuur of ministerie. Ook met het oog op Generatie Y, die nu de arbeidsmarkt betreedt, is dit van belang. Om hen te motiveren is een andere leiderschapstijl vereist.

Spreker: prof. dr. ir. Mathieu Weggeman

02/11 4e college: Social media & jongeren

Er komt steeds meer informatie op jongeren af, via internet en smartphones struinen zij social media, blogs en nieuwssites af en staan ze met elkaar in contact. Twitter, sms, Facebook, nu.nl en het liefst ook nog allemaal tegelijkertijd. Niets willen missen, erbij willen horen; het puberbrein is gevoelig door dit soort prikkels en nieuwe technologie maakt het mogelijk. Dit college van Huub Nelis gaat over het puberbrein en de moeite om online afleiding te weerstaan, infobesitas, online trends onder jongeren en de kansen en bedreigingen van Social Media in de klas.

Spreker: Huub Nelis

09/11 5e college - Internal Branding

Onderwijsinstellingen moeten antwoord geven op de vraag: waar staan wij voor, wat willen wij voor onze leerlingen betekenen en waarom moeten zij voor ons kiezen? Strategische marketing en merkpositionering zijn daarbij van belang. De onderwijsinstelling wordt een merk. Het marktgericht maken van een organisatie en het sturen van gedrag en attitude van medewerkers vanuit het merk wordt ‘Internal Branding’ genoemd. Marc van Eck gaat in op hoe u zorgt dat de houding en het gedrag van uw medewerkers aansluit bij de gewenste identiteit van de onderwijsinstelling en hoe dit uw externe marktpositie kan versterken.

Spreker: drs. Marc van Eck RM

16/11 6e college: Authentiek leiderschap

Tijdens dit college brengt Bas Blekkingh u naar de kern van uzelf. Want dat is waar het uiteindelijk om gaat, vragen als: wat wilt u bereiken in het leven, waar staat u voor, wat zijn uw drijfveren, wat is uw missie.Door authentiek te zijn als mens trekt u weer anderen aan. U maakt tijdens dit college een herkenbare verkenningstocht door de zeven schillen van uw bestaan, volgens het zevenschillen-model. Het resultaat is dat u door deze inzichten de mogelijkheid heeft om uw missie waar maken (zowel persoonlijk als binnen uw organisatie) en als authentiek leider anderen binnen uw onderwijs- organisatie kunt inspireren en kunt motiveren tot betere prestaties.

Spreker: Bas Blekkingh

23/11 7e college: Verandermanagement: mensen veranderen

Veel veranderingsprocessen lopen vast omdat er onvoldoende rekening wordt gehouden met individuele verschillen. Een individueel veranderingstraject kan pas succesvol zijn als er een juiste mix is tussen situatie, persoon, de interventie en eigenschappen en competenties van een eventuele begeleider. Mensen veranderen en ontwikkelen zich door wat ze meemaken, maar mensen veranderen ook andere mensen. Léon de Caluwé geeft een overzicht van theorieën, praktijkinzichten, interventies en mechanismen waaruit u als veranderaar kunt putten ter inspiratie bij een individuele verandervraag: waarom, wanneer en hoe mensen (niet) veranderen.

Spreker: prof. dr. Léon de Caluwé

30/11 8e college: Trends & scenario's in het onderwijs

Het onderwijs verkeert voortdurend in onzekere verandering. Met welke kansen en bedreigingen krijgt het onderwijs de komende jaren te maken? Om effectief in te spelen op toekomstige ontwikkelingen maken veel onderwijsinstellingen gebruik van scenarioplanning. Het ontwikkelen van een aantal plausibele toekomstscenario’s maakt trends werkbaar en structureert het gesprek over belangrijke keuzes voor de toekomst. Scenario-ontwikkeling stelt u in staat de onzekere toekomst beheersbaar te maken, mogelijke schade te beperken en direct kansen te pakken. Hoe bereidt u uw onderwijsinstelling voor op de toekomst? Hier gaat u tijdens dit college mee aan de slag.

Spreker: Jan Nekkers 

Korting voor Stephen M.R. Covey
Dit jaar bieden wij de deelnemers aan deze collegereeks de mogelijkheid om deze reeks te combineren met het unieke seminar met Stephen M.R. Covey over leiderschap en vertrouwen. Wanneer u zich ook inschrijft voor dit seminar betaalt u € 3195,-. Losse deelname aan het seminar met Stephen M.R. Covey bedraagt € 1295,-. Dit betekent een korting van € 295,- (prijzen zijn ex BTW).

Theo Camps

Functie:
Bestuursvoorzitter, hoogleraar Tias Business School
Bedrijf:
Berenschot, Universiteit Tilburg

De veelzijdige Theo Camps combineert al vele jaren de rollen van ondernemer, manager, hoogleraar en professional.

Sietske Waslander

Functie:
Hoogleraar Onderwijssociologie
Bedrijf:
TiasNimbas Business School

Sietske Waslander doet met name onderzoek naar vraagstukken omtrent de inrichting van complexe onderwijsorganisaties.

Mathieu Weggeman

Functie:
Hoogleraar Organisatiekunde
Bedrijf:
I.h.b. Innovatie Management aan de TU Eindhoven

Mathieu Weggeman focust met name op innovatieprocessen in kennisintensieve organisaties.

Huub Nelis

Functie:
Directielid
Bedrijf:
Youngworks

Huub Nelis is auteur van het boek Puberbrein binnenstebuiten.

Marc van Eck

Functie:
Managing Partner
Bedrijf:
Business Openers

Marc van Eck publiceert regelmatig en houdt veelvuldig lezingen over Internal Branding.

Bas Blekkingh

Functie:
Oprichter
Bedrijf:
Authentiek Leiderschap BV

Bas Blekkingh is parttime docent ‘Authentiek leiderschap’ aan Nyenrode Business Universiteit.

Léon de Caluwé

Functie:
Sociaal psycholoog, senior partner
Bedrijf:
Twynstra Gudde

Léon schreef meer dan 170 publicaties (waarvan 21 boeken) over organisatiekunde, veranderkunde, management en advieskunde. Hij ontving meerdere professionele prijzen voor publicaties.

Jan Nekkers

Functie:
Oprichter en directeur
Bedrijf:
Futureconsult

Drs. Jan Nekkers heeft jarenlange ervaring met het toepassen van scenario’s voor strategieontwikkeling.

U kunt optioneel het boekenpakket bestellen bestaande uit de boeken die de sprekers over de verschillende onderwerpen hebben gepubliceerd. U kunt deze boeken bij ons bestellen voor een bedrag (winkelwaarde) van € 247,40 (ex. 6% BTW). De boeken ontvangt u tijdens het 1e college.

Passend Leiderschap: elke school de beste baas

Prof. Theo Camps

Op basis van uitgebreid onderzoek en interviews komen de auteurs in dit boek met een aantal ontwikkeltips voor schoolleiders en besturen. Tevens doen zij een aantal aanbevelingen, bedoeld om de match tussen ontwikkelbehoefte van de school en de gewenste sturing door de directeur te verbeteren.

Onderwijsinnovatie: geen verzegelde lippen meer

TiasNimbas Business School

De praktijk van de dagelijkse gang van zaken op scholen is erg weerbarstig. Er zijn voortdurend initiatieven tot vernieuwing gewees , maar vrijwel altijd hebben enthousiasme en scepsis tegenover elkaar gestaan. Vanuit diverse invalshoeken worden inzichten en manieren gegeven om deze weerbarstigheid te lijf te gaan.

Leidinggeven aan professionals? Niet doen!

Mathieu Weggeman

Dit Managementboek van het Jaar 2008 gaat over dienend leiderschap, over de kenmerken en eigenaardigheden van professionals, over hun belangrijkste productiefactor: kennis, over een van hun moeilijkste taken: innoveren en over vakmanschap, meesterschap en altijd maar blijven leren.

Puberbrein binnenstebuiten

Huub Nelis & Yvonne Stark

Dit boek maakt inzichtelijk hoe jongeren zich ontwikkelen en waarom jongeren vanaf de tienerleeftijd vragen om duidelijke grenzen, structuur en goede begeleiding. De auteurs vertalen deze inzichten naar terreinen als opvoeding, onderwijs, arbeidsmarkt en marketing en geven veel praktijkvoorbeelden en praktische adviezen hoe volwassenen beter met jongeren kunnen omgaan.

Internal branding in de praktijk: het merk als kompas

Drs. Marc van Eck RM

In 'Internal branding in de praktijk' tonen de auteurs met veel heldere voorbeelden het belang van Internal Branding aan. Daarnaast geven zij met hun model, de BrandHouse©, handvatten om zelf met Internal Branding aan de slag te gaan. In het boek zijn interviews met inspirerende managers opgenomen. 

Authentiek Leiderschap: ontdek en leef je missie

Bas Blekkingh

De basis van deze uitgave is een in de praktijk getoetst model, het zeven-schillenmodel, waarbij elke schil de lezer dichterbij de kern van zichzelf brengt. Het model werkt als een zelfcoachingsconcept; u wordt persoonlijk aangesproken. 'Authentiek leiderschap' is een soms confronterend boek dat iedere leider zal inspireren tot het creëren van een omgeving waarin prestaties en geluk de ruimte krijgen en elkaar positief beïnvloeden.

Mensen veranderen: waarom, wanneer en hoe mensen (niet) veranderen

Prof. dr. Léon de Caluwé

Veel veranderingsprocessen in organisaties lopen vast omdat er onvoldoende rekening wordt gehouden met individuele verschillen. Een individueel veranderingstraject kan immers pas succesvol zijn als er een juiste mix is tussen situatie, persoon, de interventie en eigenschappen en competenties van een eventuele begeleider. De kernvraag van het boek luidt daarom: Wat valt er te zeggen over de effectiviteit van een door een interventionist uitgevoerde interventie in een bepaalde context gericht op verandering van een persoon die onder meer emoties heeft?

Wijzer in de toekomst

Jan Nekkers

'Wijzer in de toekomst: werken met toekomstscenario's' is het eerste boek dat u op een praktische eenvoudig toe te passen wijze laat zien waaraan u moet denken als u overweegt scenario's wilt gebruiken en zo ja, welke.

Management in het onderwijs

Tijd en locatie
De colleges vinden plaats op de woensdag, beginnen om 16.00 uur en duren tot ongeveer 19.00 uur (behalve het 7e college: deze is van 16.30-19.30 uur). Het seminar met Stephen Covey vindt plaats op 14 oktober van 9.00-17.00 uur. Beide programma’s vinden plaats op Nyenrode Business Universiteit te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u een week voor aanvang van ons.

Inschrijven
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor dit programma gaat u akkoord met de hier vermelde aanmeldingsvoorwaarden.

Investering
De investering voor deelname aan de reeks van 8 colleges, inclusief documentatie, koffie/thee en maaltijd, bedraagt € 2195,- (exclusief 19% BTW) per persoon. Aanmelden voor één of enkele colleges is in principe niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen of een  bedrijfsabonnement nemen. Wanneer u zich ook inschrijft voor het seminar met Stephen Covey betaalt u € 3195,-. Losse deelname aan het seminar met Stephen Covey bedraagt € 1295,-. Dit betekent een korting van € 295,- (prijzen zijn ex BTW).

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich altijd laten vervangen door een collega, mits tijdig aan ons doorgegeven. Annuleren is helaas niet mogelijk.

Doelgroep
Deelnemers aan deze collegereeks zijn werkzaam bij onderwijsorganisaties en betrokken bij het management, de beleidsvorming en strategiebepaling. De thema’s die tijdens deze collegereeks aan de orde komen zijn toepasbaar in het voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs, alsook binnen primair onderwijs, volwassenen-educatie en hoger- en wetenschappelijk onderwijs.

Certificaat
Deelnemers aan de collegereeks ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Incompany & groepsarrangementen
Bent u geïnteresseerd in een incompany masterclass of wilt u met een groep deelnemen aan dit programma? Neem dan contact op met Jeroen van der Woude: 020 305 91 56 of [email protected].

Informatie
Voor overige informatie kunt u contact opnemen met Project Manager Kristel Veerman ([email protected] of 020 305 91 55) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020 305 91 71).

Bedrijfsabonnement
Deze collegereeks biedt inzicht in onmisbare managementthema’s van nu die gerelateerd zijn aan ontwikkelingen in het onderwijs. U kunt zich alleen inschrijven voor de gehele collegereeks of met verschillende collega’s deelnemen via een bedrijfsabonnement. Dit kunt u bij aanmelding vermelden. Voor aanvang van de reeks nemen wij contact met u op voor de namen, functies en data.

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Gerelateerde evenementen

"Philip Kotler over marketing, een marketing opfris cursus met sprekende voorbeelden" R.J. Emmen, CFO, Eurocross International