Leidinggeven aan gedragsverandering
Eén van de belangrijkste taken van een manager: leidinggeven aan gedragsverandering. Een lastige opgave. Hoe krijgt u gewenst gedrag in uw organisatie? U krijgt het antwoord tijdens deze collegereeks.
Het realiseren van gedragsverandering gaat niet vanzelf. Zeker niet als uw medewerkers al lange tijd op dezelfde plek zitten en gewend zijn om hun werk op een bepaalde manier uit te voeren. Deze collegereeks is bedoeld voor managers die geen genoegen nemen met:
“Zo doen we het hier nu eenmaal!”
De dilemma’s van leidinggeven aan gedragsverandering
Als manager of professional is het uw taak om (groepen) mensen te beïnvloeden en om een context te creëren waarin mensen handelen in overeenstemming met de doelstellingen van uw organisatie. Om dit te realiseren moet u hiervoor mensen eerlijke en duidelijke feedback op hun gedrag geven en heilige huisjes afbreken.
Voor de meeste managers is dit proces lastig, want u zult hoe dan ook op weerstand stuiten. Want:
1. de meeste mensen verzetten zich tegen verandering in hun directe omgeving
2. mensen willen best mee bewegen, maar ze willen niet veranderd worden of het gevoel hebben dat ze moeten veranderen
Tijdens deze reeks leert u, rekening houdend met bovenstaande principes, hoe u kunt leidinggeven aan het subtiele proces van gedragsverandering.
U krijgt onder meer antwoord op de volgende vragen:
• Zijn uw organisatiecultuur en uw bedrijfsdoelstellingen op elkaar afgestemd?
• Welke rol speelt leiderschap hierbij?
• Hoe voorkomt u weerstand bij verandering?
• Welke creatieve interventies kunt u inzetten om een gedragsverandering te bereiken?
• Hoe laat u mensen elkaar beïnvloeden (sociale infectie)?
• Hoe faciliteert u dat uw mensen over meer zelfkennis gaan beschikken?
• Hoe krijgt u mensen mee?
• Welke rol speelt ‘de factor (informele) macht’ in uw organisatie? Wat kunt u hiermee?
• Niet alles is beïnvloedbaar: waar liggen de grenzen van management?
Zeer waardevol, al veel inzichten gebruikt in de praktijk!
- Ruud Dekker, Ziggo, change coachInteressante benadering vanuit verschillende invalshoeken.
- Lisalotte Hage, SSR, HRM AdviseurFantastische reeks. Ik ben een toepasser en dan is het smullen om zoveel en gevarieerde kennis op te kunnen doen.
- Alie de Jonge, Koninklijke Auris Groep, Regiodirecteur
Menno Lanting is auteur van o.a. de bestsellers ‘Connect!’, 'Iedereen CEO' en 'Speedboten en Olietankers'. Hij is gespecialiseerd in Social Media in combinatie met leiderschap, strategie en innovatie.
Als hoogleraar en adviseur houdt hij zich bezig met complexe veranderingsprocessen. Zijn huidige onderzoek richt zich op waardegedreven leiderschap en maatschappelijke innovatie.
Marc van Eck is een kritische visionair. Hij is scherp en authentiek. Zijn bureau Business Openers is pionier op het gebied van Internal Branding en werkt voor organisaties als PwC, Ahold, ABN AMRO, Heineken en Unilever.
Daniel Ofman is expert op het raakvlak van organisatieontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling – met name op managementniveau. Bekend van 'kernkwaliteiten'.
Prof. dr. Thijs Homan doet onder meer onderzoek op het terrein van het leren van teams en het leren en veranderen van groepen mensen in organisaties.
Oscar David geeft leiding aan een netwerk aan trainers. Hij is o.a. specialist in enneagram, systemisch werken en veranderingstrajecten.
Vonk is gespecialiseerd in thema's als zelfkennis, zelfwaardering, zelfpresentatie, de eerste indruk, autonomie en authenticiteit.
René F.W. Diekstra is auteur van ruim 200 internationale wetenschappelijke tijdschriftpublicaties, richtte het blad Psychologie Magazine op en introduceerde de cognitieve gedragstherapie in ons land.
Jeroen laat managers zien hoe ze een frisse wind door hun organisatie kunnen blazen met behulp van onalledaagse interventies.
Voor iedere deelnemer
Bij deelname ontvangt u het boek 'Collega's en andere ongemakken op de werkvloer'. Een boek van Roos Vonk over de psychologie op de werkvloer.
Voor iedere masterclass-deelnemer
Indien u deelneemt aan de masterclass op 16 juni ontvangt u bovendien het boek 'Pimp je afdeling' van Jeroen Busscher.
Optioneel boekenpakket
Dit boekenpakket bevat uitsluitend boeken van de docenten uit deze reeks. Wanneer u besluit het boekenpakket aan te schaffen reiken wij u de boeken uit bij het 1e college. De kosten voor de 8 boeken (winkelwaarde) bedragen in totaal € 199,42. De prijs is exclusief 6% BTW en onder voorbehoud van wijzigingen door de uitgever.
Menno Lanting reisde de wereld over op zoek naar de meest inspirerende ondernemers en organisaties, zowel start-ups als grote multinationals. Hij leerde van hen wat de belangrijkste lessen zijn om ons voor te bereiden op de toekomst en op de nieuwe manier van werken, leren en ondernemen.
Dit boek gaat over leidende bedrijven in Nederland, bedrijven die leiders zijn in verandering. Ze nemen het voortouw en doen het beter dan hun concurrenten. Het gaat ook over mensen die de leiding nemen. Dat zijn niet alleen topmanagers, maar ook leidinggevenden, professionals en medewerkers.
Dit boek gaat over het creëren van een sterke merkpositionering die past bij de organisatie en tegelijkertijd aantrekkelijk voor klanten is. Essentieel hierbij is het 'doorvertalen van de merkpositionering' naar de werkvloer zodat medewerkers die als vanzelf gaan beleven.
Daniel Ofman gaat in op de voorwaarden die nodig zijn om inspiratie en inzet tot bloei te laten komen binnen een organisatie. Met zijn integrale benadering van leven, werken en organiseren wordt duidelijk waarom veel traditionele manieren van managen niet kunnen werken en wat er nodig is om met minder energie meer te bereiken.
Centraal in dit boek staat de paradox: hoe kunt u de doelstellingen waar u voor staat realiseren, terwijl u eigenlijk maar relatief weinig controle hebt over alles wat er zich in en om de organisatie afspeelt?
Dit boek beschrijft de werking en dynamiek van macht. Oscar David introduceert hij drie vormen van macht die als een rode draad door het boek lopen: macht 1.0, 2.0 en 3.0. Hiermee wordt de lezer die op zoek is naar een model om macht te omschrijven op zijn wenken bediend.
Roos Vonk legt in dit boek uit hoe zelfsturing werkt, waarom het zo lastig is je gedrag te veranderen en hoe je dit toch kunt doen. Zij geeft inzichten in de vele manieren waarop we onszelf in de weg kunnen zitten en biedt praktische handvatten om voorbij het piekeren, dagdromen en uitstelgedrag te komen.
Het boek gaat uit van een simpele, maar uiterst effectieve gedachte: Wat je voelt, is gebaseerd op dat wat je denkt. René Diekstra laat zien hoe irrationele gedachten je ongelukkig, verdrietig of depressief maken. Door dit boek leer je hoe je je minder verdrietig, boos of wanhopig kunt voelen.
TIJD EN LOCATIE
De 8 colleges vinden plaats op de donderdag. Ze beginnen om 16.00 en duren tot 19.00 uur. Van 17.15 tot 17.45 uur geniet u van een lekkere maaltijd.
De masterclass vindt plaats op 16 juni, start om 09.30 en duurt tot 17.00 uur. Let op: de masterclass wordt verzorgd op een andere locatie.
Locatie colleges
Nyenrode Business Universiteit
Straatweg 25
3621 BG Breukelen (routebeschrijving)
Locatie masterclass
Kasteel Kerckebosch
Arnhemse Bovenweg 31
3708 AA Zeist (routebeschrijving)
INSCHRIJVEN
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks, gaat u akkoord met de onderstaande annuleringsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.
INVESTERING
Deze leerzame reeks van colleges en de masterclass vragen uiteraard een investering in tijd, geld energie. Er zijn drie opties:
Optie 1: Het totaalpakket
U volgt alle 8 colleges en de masterclass. U betaalt € 3.295,-
Optie 2: De reeks van colleges
U volgt alleen de 8 colleges. U betaalt € 2.795,-
Optie 3: De masterclass
U volgt enkel de masterclass ‘Interventietechnieken voor effectieve teams’. U betaalt € 995,-. Let op! U pakt € 495,- korting op de masterclass als u deze in combinatie met de collegereeks afneemt (optie 1).
Bij alle prijzen zijn inbegrepen:
Documentatie, koffie, thee en maaltijden. Het uitgebreide boekenpakket is niet bij de prijs inbegrepen. U kunt het optionele boekenpakket bestellen via het aanmeldformulier.
DEELNAMECERTIFICAAT
Deelnemers die de gehele reeks bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.
GROEPSARRANGEMENTEN
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-3059156).
BEDRIJFSABONNEMENT
Door een bedrijfsabonnement te nemen op deze collegereeks hebben u en uw collega’s de gelegenheid afwisselend een college bij te wonen. Enige tijd voor aanvang van de reeks nemen wij contact met u op in verband met de precieze namen en functies van uw deelnemende collega’s en de data waarop u en zij een college zullen bijwonen.
VERHINDERING
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is niet mogelijk.
PE-UREN
Deze reeks is goed voor 23 PE-uren.
INFORMATIE
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020-3059171).
Een karaktervolle reeks over menselijk gedrag en uw invloed daarop
Collegereeks van 15 september 2016 t/m 23 januari 2017 (11 colleges)
Meer informatieOver biologische en neuropsychologische factoren in talentontwikkeling, leren en gedrag
Collegereeks van 4 oktober t/m 13 december 2016 (9 colleges)
Meer informatieMeer initiatief, meer creativiteit, meer ondernemerschap
Masterclass op 6 oktober 2016
Meer informatieMeld u aan voor de nieuwsbrief en u ontvangt niet alleen informatie over onze programma’s, maar ook artikelen, video’s en meer! Meld u nu aan: