Management van processen

Management van processen

Flexibel organiseren, samenwerken en innoveren in de netwerkeconomie

Ontdek waar de knelpunten in uw organisatie zitten en met welke methodieken u de processen weer stroomlijnt. In 9 colleges krijgt u inzicht in lean management, horizontaal organiseren en samenwerken, proces-innovatie en Operational Excellence via Lean Six Sigma.

Type:
Collegereeks
Prijs:
€ 2.695,00 (excl. BTW)
Datum:
9 colleges, van 17 maart t/m 26 mei 2015
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit, Breukelen
Groepsarrangement:
Meer informatie aanvragen
Direct aanmelden Bekijk de brochure

Verbeteren begint bij processen

Welke (netwerk-)organisatie kan het zich permitteren om niet bezig te zijn met verbeteren en vernieuwen?
Processen vormen de schakel tussen de resultaten in uw organisatie en zijn een belangrijke sleutel op weg naar verbeteringen. Of u nu uw productiviteit wilt verhogen, flexibeler wilt opereren of initiatieven succesvoller wilt aanpakken. Verbeteren begint bij het vermogen om de juiste processen te identificeren en aan te sturen.

De essentie

• Wat zijn de vitale processen in uw organisatie?
• Welke factoren dragen bij aan het succes van uw organisatie?
• Hoe maakt u deze processen flexibel, zodat uw organisatie kan inspelen op een dynamische omgeving?
• Welke technieken en hulpmiddelen helpen u processen te structureren en optimaliseren?
• Hoe verbindt u processen over de organisatiegrenzen heen?
• Welke rol spelen de klant en medewerkers bij het managen van uw processen?
• Hoe verandert de rol van de procesmanager in de huidige netwerkeconomie?

Inzicht in procesverbetering

Deze kernvragen komen uitgebreid aan bod in de collegereeks ‘Management van processen’. Ontdek waar de knelpunten in uw organisatie zitten en met welke methodieken u de processen weer stroomlijnt. In 9 colleges krijgt u onder andere inzicht in Lean management, horizontaal organiseren en samenwerken, procesinnovatie, Operational Excellence via Lean Six Sigma en uw toegevoegde waarde als ‘procesverbinder’. Maak uw organisatie wendbaar voor de toekomst!

  • Sterke reeks. De colleges hebben mijn blik verruimd en bieden veel toegevoegde waarde.

    - Frans Bosch, Thales Nederland
  • Veel afwisseling, maar toch samenhang tussen de colleges. Heel veel geleerd, doordat je overal wat uit haalt.

    - Jolanda Peters, Laser Nederland
  • Heerlijke ontdekkings- en bevestigingsreis.

    - Dennis Overweg, Alliander
Direct aanmelden Bekijk de brochure

Procesmanagers worden geconfronteerd met de vraag om broze samenwerkingsprocessen aan te sturen. Dit vraagt om handelen om verschillen hanteerbaar te maken. Hoe balanceert u macht en communicatie, ratio en emotie? Hoe behoudt u uw integriteit bij strijdige doelstellingen en de verleiding van macht en prestige? Hoe kunt u als procesmanager patronen van denken en handelen doorbreken om inspiratie en energie vrij te maken?

Dit college gaat over de toegevoegde waarde van procesmanagers bij het onderkennen van en interveniëren in de complexe psychologische processen van organiseren en samenwerken.

Tijdens dit college krijgt u van prof. dr. André Wierdsma onder meer antwoord op de volgende vragen:
  • Hoe kunt u het ‘Calimero-gevoel’ bij mensen ombuigen naar
    ‘actorschap’?
  • Hoe werken processen van in- en uitsluiting?
  • Welke defensiemechanismes en irrationaliteit zien we op
    individueel, groeps- en organisatieniveau als er beslissingen
   moeten worden genomen?

Docent: prof. dr. André Wierdsma

Customer excellence met de 9+ organisatie
‘De klant centraal’ is al jaren het eerste gebod bij het stroomlijnen en innoveren van bedrijfsprocessen. Dan gaat het om zowel interne als externe klanten. Organisaties weten helaas vaak onvoldoende wat hun klanten werkelijk beweegt. Alleen organisaties die leren begrijpen wat de (vooral onbewuste) belevingswereld van hun klanten is en hier effectief op inspelen door hun producten, diensten en processen hier op aan te passen, hebben in de toekomst bestaansrecht. De 9+ (proces)organisatie biedt uitkomst: de onderneming die volledig is gebouwd op het fundament van klantbeleving.

Docent: Stephan van Slooten

De wereld tendeert naar een netwerkorganisatie. Van intern naar extern. Procesmanagers zijn vaak nog gericht op ‘de grenzen van de eigen organisatie’ en proberen daar aan – overzichtelijke – knoppen te draaien. Te managen. Netwerken gaan juist dwars door allerlei organisaties en individuele spelers heen. De uitdaging voor procesmanagers is om deze complexe verbanden in goede banen te leiden. In plaats van processen verbeteren en managen, moeten netwerken met elkaar verbonden worden. Hierin ligt een sleutelrol van de procesmanager: hij wordt meer en meer een netwerkbouwer en –moderator. Nieuwe digitale technologieën bieden daarbij alternatieve manieren voor het faciliteren van processen.

Docent: Menno Lanting

Lean management heeft zich bewezen als methode om aanzienlijke verbeteringen te realiseren. Tegelijkertijd blijkt dat organisaties niet goed weten hoe ze concreet verder moeten. Op welke manier realiseert u de grote besparingen? Hoe krijgt u Lean tussen de oren – van Kaizen tot Lean leiderschap? En hoe kunt u Lean borgen in uw organisatie? Ontdek hoe u de belofte van Lean Management in de dagelijkse praktijk kunt waarmaken.

Docent: prof. dr. ir. Marcel van Assen

Leren samenwerken en processen verbinden tussen organisaties
De echt ingewikkelde (proces-)vraagstukken van deze tijd kan geen enkele organisatie alleen oplossen. Die vragen samenwerking tussen organisaties, en dus het werken over organisatiegrenzen heen. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar die samenwerking is niet altijd gemakkelijk: bij veel mensen staat de eigen organisatie centraal. Dit college gaat over de positionering en het vormgeven van samenwerking over de organisatiegrenzen heen plus de condities voor succesvolle samenwerking en procesverbinding. Zowel wetenschappelijke inzichten als praktische toepassingen komen aan bod.

Docent: Dr. Wilfrid Opheij

Procesmanagement is een serieus vak, dat u niet kunt overlaten aan buitenstaanders. Kant-en-klare antwoorden, meningen of goede bedoelingen snijden geen hout. Wat nodig is, zijn professionals die daadwerkelijk verstand hebben van procesmanagement. Een organisatie die Lean Six Sigma invoert, kiest ervoor om systematisch mogelijkheden te onderzoeken voor procesverbetering, kostenbesparing en doorlooptijdreductie. Lean Six Sigma biedt een methodologisch en organisatorisch raamwerk voor het bewerkstelligen van continue verbetering in organisaties.

Docent: prof. dr. Ronald Does

Twee kanten van dezelfde medaille.
Procesmanagement gaat over ontwerp en verbetering van bedrijfsprocessen. Over slimme architectuur en aansluiting bij de business. Over het meten van en sturen op resultaten. Maar het gaat net zo goed over mensen die samen vorm geven aan processen. Met teams als belangrijke bouwblokken van moderne organisaties. Hoe zorgt u dat die teams ook de verantwoordelijkheid nemen voor processen? In dit college krijgt u handvatten hoe u principes van teamcoaching kunt gebruiken om te bouwen aan een hogere procesvolwassenheid van uw organisatie.

Docent: Drs. Aty Boers

In dit college licht dr. Wouter ten Have de plaats en betekenis van processen in het (be)sturen op toegevoegde waarde toe en verbindt hij deze met het doel van de organisatie. Vanuit het begrijpen van de organisatie – met als startpunt de processen – ontdekt u hoe managers succesvol kunnen zijn in het veranderen, maar vooral besturen, van hun organisatie. Wat levert het goed managen en besturen een organisatie op? Hoe kan praktisch invulling worden gegeven aan het managementproces? Wat is de zin en onzin van modellen om de organisatie te besturen?

Docent: dr. Wouter ten Have 

Processen vormen de schakel tussen resultaten en inrichting en zijn het belangrijkste aangrijpingsgebied voor een organisatie die zoekt naar verbeteringen. Het denken over processen is de laatste jaren ingrijpend veranderd. De dagelijkse praktijk is minder voorspelbaar. Markten verschuiven, klanten zijn mondig, medewerkers hebben andere verwachtingen van werk en management is uit. Teun Hardjono roept u op eens anders te kijken naar uw organisatieprocessen in het licht van deze ontwikkelingen. Want, zijn de bestaande werkwijzen en processen nog wel geschikt om daadwerkelijk verbeteringen te realiseren?

Docent: prof. dr. ing. Teun Hardjono

Zet dit programma in uw agenda!


1) Deze colleges vinden plaats op de dinsdag, van 15.30 uur tot ongeveer 18.30 uur.
2) Op 28 april en 5 mei zijn er géén colleges vanwege de vakantieperiode!

Direct aanmelden Bekijk de brochure
André Wierdsma

André Wierdsma

Functie:
Hoogleraar 'Organiseren en Co-Creëren'
Bedrijf:
Nyenrode Business Universiteit

Wierdsma is auteur van onder andere de volgende boeken: 'Co-creatie van verandering' en 'Lerend organiseren'.

Stephan van Slooten

Functie:
Partner
Bedrijf:
Altuïtion

Stephan is een veelgevraagd spreker op marketing- en Customer Experience Management-congressen. Ook geeft hij les aan diverse postdoctorale opleidingen van de Rijksuniversiteit Groningen.

Menno Lanting

Menno Lanting

Functie:
Strateeg, innovator en leiderschapsexpert
Bedrijf:
My Own Company Inc

Menno Lanting is de auteur van de bestseller ‘Connect!’ (Managementboek van het jaar 2011) is gespecialiseerd in Social Media in combinatie met leiderschap, strategie en innovatie.

Marcel van Assen

Functie:
Hoogleraar Operational Excellence
Bedrijf:
Tias School for Business & Society

Marcel van Assen is ook partner bij OpX-Consultants BV, een advies-organisatie gericht op het ontwikkelen en realiseren van excellente operationele organisaties

Wilfrid Opheij

Functie:
Mede-oprichter en partner
Bedrijf:
Common Eye BV.

Wilfrid helpt bestuurders, managers en professionals bij hun samenwerkingsstrategie. Ook ondersteunt hij bij het vorm en inhoud geven van samenwerkingsverbanden.

Ronald Does

Functie:
Hoogleraar Industriële Statistiek
Bedrijf:
Universiteit van Amsterdam

Ronald Does schreef diverse boeken, publiceerde meer dan 100 artikelen en is lid van the International Academy for Quality

Aty Boers

Functie:
Partner
Bedrijf:
Novius Business & Information Management

Aty Boers is als organisatiedeskundige en informatiemanager al twintig jaar betrokken bij grote verandertrajecten op het raak vlak van business en ICT.

Wouter ten Have

Functie:
Partner
Bedrijf:
Ten Have change management

Drs. Wouter ten Have is tevens werkzaam aan de Vrije Universiteit Amsterdam, post graduate opleiding Verandermanagement.

Teun Hardjono

Functie:
Hoogleraar Kwaliteitsmanagement en Certificatie
Bedrijf:
RSM Erasmus Universiteit

Hardjono werd als eerste Nederlander gevraagd voor de prestigieuze International Academy of Quality en hij adviseerde de minister van Economische Zaken over de manier waarop in Nederland meer aandacht kon worden gecreëerd voor kwaliteit.

Alle sprekers in deze reeks schreven of gebruiken een boek dat relevant is voor het college dat u bijwoont. Op het aanmeldingsformulier kunt u aangeven of u de boeken wilt bestellen. Wanneer u besluit de boeken aan te schaffen, krijgt u de boekenset uitgereikt bij het eerste college. De investering voor de volgende 9 boeken (tevens winkelwaarde) bedraagt in totaal: € 310,70 (exclusief 6% BTW).

Horizontaal organiseren

Renco Bakker en Teun Hardjono

Voor managers die werk willen maken van prestatieverbetering is horizontaal organiseren het devies; het tegelijkertijd en in samenhang vormgeven van procesgericht denken, construeren, besturen en samenwerken in de organisatie. 

Klantenhelden in de 9+ organisatie

Stephan van Slooten en Berry Veldhoen

Klanten die zó enthousiast zijn over een organisatie dat ze er bij wijze van spreken een tatoeage van zouden willen laten zetten?! Zo’n organisatie is een Klantheld! Klanthelden zijn 9+ ervaringen, serviceprocessen, medewerkers, teams of zelfs complete organisaties die klanten emotioneel 'raken'. 

Menno Lanting

Olietankers en speedboten

Menno Lanting

Het gaat er niet om wat u wel of niet doet met alle nieuwe technieken; het gaat erom of u voldoende flexibel en open bent om in deze veranderende wereld een bijdrage te blijven leveren. In 'Olietankers en speedboten' schetst Menno Lanting een beeld van de nabije toekomst aan de hand van de expertise van vele internationale professionals en ondernemers. 

Handboek Lean Management

Marcel van Assen

Dit boek is bedoeld voor iedere organisatie waarvoor doelmatigheid en doeltreffendheid van belang is: voor zowel productiebedrijven als dienstverlenende organisaties. Het biedt managers én adviseurs handvatten voor het invoeren en realiseren van Lean.

Lean Six Sigma - stap voor stap

Ronald Does en Jeroen de Mast

Six Sigma... Een tamelijk nieuw programma voor kwaliteitsmanagement dat alle bedrijfsprocessen naar een hoger niveau tilt. De auteurs van deze uitgave hebben zowel (inter)nationaal uitgebreid ervaring opgedaan met Six Sigma in de praktijk. In deze uitgave geven zij in begrijpelijke taal weer welke fasen een organisatie heeft te doorlopen en welke stappen in elk van die fasen gezet dienen te worden.

Leren samenwerken tussen organisaties

Wilfrid Opheij, Edwin Kaats

Het aangaan van samenwerkingsrelaties tussen organisaties blijkt in de praktijk niet eenvoudig te zijn. Als u als bestuurder, toezichthouder of adviseur een rol speelt in een samenwerkingsverband blijken er heel andere regels en logica aan de orde te zijn. Dit boek helpt om deze regels en logica te doorzien.

Het BPM Boek

Aty Boers

Door de praktijkvoorbeelden, modellen en checklists biedt dit boek inzichten en gereedschappen waarmee meer en minder ervaren managers en procesprofessionals uit de voeten kunnen. Hiermee krijgen zij concrete handvatten aangereikt om procesgericht werken in de praktijk toe te passen.

Veranderkracht

Wouter ten Have, Steven ten Have

Dit boek combineert praktijkervaring met eigen wetenschappelijk onderzoek en inzichten op het gebied van psychologie, organisatiekunde, leiderschap, sociologie, strategisch management en economie om veranderkracht tot leven te brengen. 

Lerend organiseren en veranderen

André Wierdsma en Joop Swieringa

Hoe leren organisaties en wat maakt een organisatie lerend? Deze bestseller biedt een samenhangend, lerend perspectief op organiseren en leidinggeven. Een nieuw paradigma, waarin het gaat om ordening, beheersing en controle; op 'meer en beter van hetzelfde'.

Welke organisatie kan het zich permitteren om níet bezig te zijn met verbeteren? Verbetering is noodzakelijk. Ongemerkt gaan we vaak al snel op in de waan van de dag. Dat kan beter.

Neem – hooguit één minuut – de tijd voor reflectie, en noteer voor uzelf hoe vaak u met ‘Ja’ antwoordt op de volgende stellingen:

  • ‘We zijn als organisatie nog erg intern georiënteerd, op processen stroomlijnen binnen de vier muren. Terwijl de wereld tendeert naar extern gerichte netwerkorganisaties.’
  • ‘Het zou goed zijn onze huidige manier van werken eens grondig te screenen op kwaliteit, kosten, verspilling en doorlooptijd.’
  • ‘In onze organisatie verloopt het proces van leverancier tot klant niet vlekkeloos, waardoor we klanten verliezen.’
  • ‘Inspelen op veranderingen in de markt, in klantbehoeften, doen we niet snel genoeg, de bestaande processen in ons bedrijf zijn weinig flexibel.’

Confronterend? Eén keer ‘Ja’ noteren geeft al voldoende aanleiding om u eens serieus te verdiepen in de wereld van verbetermogelijkheden. Deze collegereeks helpt u daarbij!

Bedrijfsabonnement
Door een abonnement te nemen op de reeks van 9 colleges heeft u de unieke mogelijkheid kennis te maken met de originele en innovatieve visies van verschillende hoogleraren, managers alsook adviseurs.

U kunt zich alleen inschrijven voor de gehele collegereeks. Een selectie maken is niet mogelijk. Het is wel mogelijk verschillende collega’s (of relaties) deel te laten nemen. Op die manier neemt u een bedrijfsabonnement en stelt u ook uw collega’s in de gelegenheid kennis te nemen van de boeiende theorieën en praktische toepassingen van deze inspirerende sprekers. 

Tijd en locatie

Deze colleges vinden plaats op de dinsdag, beginnen om 15.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur. De reeks vindt plaats in een collegezaal van Nyenrode Business Universiteit, Straatweg 25 te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks, gaat u akkoord met hier vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving. Aanmelden voor één of enkele colleges is in principe niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen.

Investering
De investering voor deelname aan de cyclus van 9 colleges, inclusief documentatie, deelnamecertificaat, koffie/thee en lichte maaltijden, bedraagt € 2.695,- (exclusief 19% BTW) per persoon.

PE-uren (NBA)
Deze masterclass is goed voor 23 PE-uren.

Verhindering

Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is helaas niet mogelijk.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die de gehele reeks bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leontine Born, Programma Manager ([email protected] of 020-30 59 162) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020-30 59 171).

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-30 59 156).

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

  • Zorgen voor morgen

    Theaterseminar over de toekomst van de zorg

    Seminar op 19 maart 2015

    Meer informatie
  • Business Model Innovatie (VOL)

    Nieuw gereedschap voor strategie en innovatie

    Masterclass op 24 & 25 maart 2015

    Meer informatie
  • Strategie 3.0

    Sterk naar de toekomst

    Collegereeks van 26 maart t/m 28 mei 2015

    Meer informatie
"Leiderschap is weten wat je wilt en dat transformeren naar voordeel voor anderen” Remco Claassen (De essentie van leiderschap)