Innovatie & New Business Development

Vooruitgang vraagt om slim vernieuwen

Succesvolle organisaties bestaan bij de gratie van groei: nieuwe zakelijke kansen pakken, meer omzet genereren en het toekomstig bestaansrecht garanderen. Maar hoe realiseert u met Innovatie & New Business Development serieuze vooruitgang? Leer het in deze 8 colleges!

Type:
Collegereeks
Prijs:
€ 2.395,00 (excl. BTW)
Datum:
1 november t/m 20 december 2016 (8 colleges)
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit, Breukelen
Groepsarrangement:
Meer informatie aanvragen
Direct aanmelden Bekijk de brochure

Vooruitgang vraagt vernieuwing

Groei kunt u op veel manieren invullen maar de inzet is altijd: vernieuwing, innovatie. Van producten, diensten, markten en doelgroepen, van business modellen of marketing. Van economische, sociale of ecologische waarde. Zonder innovatie geen vooruitgang.

Wat doet uw organisatie al op innovatiegebied? Welk potentieel is nog ongebruikt?
En welke kansen laat u liggen voor verdere groei?

De gunst van de klant

U doet dit allemaal voor de gunst van de klant. Zonder klanten geen inkomsten. Zonder new business development en innovatie geen nieuwe klanten. Deze collegereeks leert u hoe u met innovatie het (continue) gevecht om de klant succesvol aangaat. 

Groeikansen met new business development

Philips creëert nieuwe technologische groeikansen door innovatieve lean startups aan zich te committeren. KPN heeft 35 miljoen euro opzij gezet om via dochter KPN Ventures innovatieve IT-bedrijven te steunen. Sanoma opent deuren naar nieuwe diensten door gebruik te maken van co-creatie met nieuwe generaties in de markt. Maar ook in organisaties zèlf is op alle niveaus veel kennis en creativiteit aanwezig – helaas vaak onbenut. Tijdens deze reeks krijgt u de benodigde handvatten en inspiratie om zelf New Business Development effectief in te zetten.

Waarom inschrijven?

In 8 colleges krijgt u van vooraanstaande experts antwoord op vragen als:
 •  Welke condities gelden voor kansrijke groei en het ontwikkelen van nieuwe business?
 •  Hoe kunnen nieuwe technologieën worden ingezet als aanjager van innovatie?
 •  Hoe vergroot u het innovatievermogen van uw organisatie, teams en medewerkers?
 •  Op welke wijze draagt sociale innovatie bij aan beter presterende organisaties?
 •  Welk business model innovatie traject is van toepassing op uw organisatie?

Voor wie?

Deze colleges zijn voor iedereen die verantwoordelijk is voor vernieuwing van de organisatie, producten, diensten, markten of businessmodellen. Deze verantwoordelijkheid ligt bijvoorbeeld bij de ondernemer, algemeen directeur, businessdeveloper, innovatiemanager, adviseur of lijnmanager.


Combinatorische innovatie geldt als bewezen methode waarbij partijen op zoek gaan naar nieuwe vormen van waardecreatie
.
In dit college gaat Paul Iske in op een aantal eigenschappen van organisaties – en mensen – die in staat zijn om te gaan met de veranderende, complexe omgeving waarin zij zich bevinden. In de moderne wereld moeten organisaties leren navigeren in plaats van controleren. Creatief denken, omgaan met paradigmaverschuivingen en experimenteren zijn cruciaal om nieuwe wegen te vinden. Door nieuwe verbindingen te maken wordt het mogelijk op een andere manier samen te werken en oplossingen te verzinnen. Hoe geeft u hier handen en voeten aan?

Paul Iske doet het concept van ‘combinatorische innovatie’ uit de doeken, een methode waarbij partijen op zoek gaan naar nieuwe vormen van waardecreatie door ideeën, ambities en ervaringen te bundelen. Deze ontwikkelingen en competenties vragen om de juiste context en een stimulerend klimaat. Diversiteit, co-evolutie, ontleren en timing gelden hierbij als essentiële voorwaarden.

Spreker: Paul Iske
Tijden: 
15:30 - 18:30


Hoe kunt u innovaties versnellen via samenwerken in duurzame ecosystemen?
Wie wil innoveren doet er goed aan om te netwerken met andere partijen. Ecosystemen zijn de nieuwe settings waarin innovaties tot stand komen. Intercompany networking is hier de norm. Het vraagt om een strategische heroriëntatie van intensief samenwerken in een netwerk in plaats van te navelstaren op wat de eigen organisatie kan of niet kan. Met het opereren in ecosystemen wordt de blik verruimd, gaan innovaties sneller en wordt er horizontaal met elkaar geschakeld. Aan de hand van voorbeelden geeft Annemieke Roobeek aan hoe intercompany networking in ecosystemen een nieuwe stijl van werken wordt en wat het vereist van medewerkers en management.

Spreker: Annemieke Roobeek
Afwijkende tijd: 16:00 - 19:00 (let op: dit college begint en eindigt een half uur later)


Veel organisaties blijven in hetzelfde patroon denken en maken helaas geen gebruik van technologische innovaties
.
Als we onszelf niet blijven ontwikkelen, kunnen we niet overleven. Toch zien we dat veel organisaties in hetzelfde patroon blijven denken en geen of matig gebruik maken van technologische innovaties. Dit hoeft niet te betekenen dat alle banen vervangen worden door robots en drones. Maar zulke innovaties kunnen organisaties wel degelijk helpen om hun werkzaamheden beter en nauwkeuriger uit te voeren. Welke technologische ontwikkelen zijn er eigenlijk gaande? En wat zijn de trends? Maar nog veel belangrijker: hoe kunnen deze middelen in de praktijk worden ingezet voor new business development? Danny Mekic geeft een kijkje in de toekomst!

Spreker: Danny Mekic
Tijd: 15:30 - 18:30


Hoe creëert u kansen voor ondernemend talent in uw organisatie?
In dit college bespreekt Wietze van der Aa hoe u richting kunt geven aan uw innovatiestrategie. U leert hoe u keuzes kunt maken voor verschillende typen innovaties (bijvoorbeeld de innovatieradar). Bovendien komt aan bod hoe u het innoverend en ondernemend vermogen van uw organisatie versterkt. Wietze van der Aa geeft u tot slot antwoord op cruciale zaken als:
• Naar welke innovaties is uw organisatie eigenlijk op zoek?
• Hoe kunt u uw organisatie zodanig structureren dat verschillende innovaties mogelijk worden?
• Op welke manieren kunt u kansen voor ondernemerschap en ondernemend talent creëren?

Spreker: Wietze van der Aa
Tijden: 
15:30 - 18:30


Business model innovatie is onlosmakelijk verbonden met een wereld die voorgoed veranderd is.

We leven in een wereld waarin veranderingen steeds sneller gaan. Klantbehoeften veranderen, nieuwe technologieën zijn beschikbaar, wet- en regelgeving wordt aangescherpt. Startups en ‘digital native’ bedrijven zoals Amazon, Uber en Google, zetten de toon met nieuwe business modellen. Dit schept andere en hogere verwachtingen bij klanten. Voor leiderschapsteams binnen organisaties betekent het, dat ze ook op business model niveau moeten gaan innoveren. In dit college laat Roland Wijnen zien en ervaren hoe u dit aanpakt.

Spreker: Roland Wijnen
Tijden: 
15:30 - 18:30


Hoe vergroot u het innovatievermogen van uw organisatie, teams en medewerkers?
Vernieuwing is voor organisaties van levensbelang om te kunnen overleven in een steeds sneller veranderende maatschappij en wereld. Toch worden vernieuwingsprocessen vaak bemoeilijkt vanuit de organisatie zelf. Hoe creëert u een omgeving waarin nieuwe ideeën zich makkelijker doorzetten en vermenigvuldigen? Hoe vergroot u het innovatievermogen van uw organisatie, teams en medewerkers? Wat wurgt het creatief ondernemerschap in een organisatie? Dit college geeft een indringend en beklijvend antwoord op deze uitdagende vragen waar managers mee worstelen.

Spreker: Jef Staes
Tijd: 15:30 - 18:30


Wat zijn de condities voor kansrijke positieve sociale innovatie?
Als sociale innovatie de bloei en de ontwikkeling van mensen ondersteunt, kan je dat positieve sociale innovatie noemen. Positieve sociale innovatie zorgt ervoor dat medewerkers en burgers begrijpen waar het om gaat en dat zij het veranderproces mee kunnen vormgeven. Het zou zelfs kunnen zijn dat zij onder die condities zèlf de belangrijkste initiators worden van innovatie. In dit college bespreekt Jan Walburg de condities die kunnen bijdragen aan positieve sociale innovatie.

Spreker: Jan Walburg
Tijden: 
15:30 - 18:30


Op welke manier evolueert de klantrelatie in de komende jaren?

‘Mobile first’ gaat niet meer over de toekomst. Dat is vandaag al zo. Binnen twee jaar is het ongetwijfeld ‘Artificial Intelligence first’. In dit college leert u op welke manier de klantrelatie de komende jaren kan evolueren. Wat is de impact van Internet of Things en Machine Learning op customer service? Wat is de impact van een alomtegenwoordige connectiviteit op uw markt? Dergelijke vragen behandelt Steven van Belleghem in zijn gekende enthousiaste en visionaire stijl.

Spreker: Steven van Belleghem
Tijden: 
15:30 - 18:30

calendar Zet dit programma in uw agenda!


"Deze collegereeks vond ik buitengewoon interessant en boeiend. Over de gehele linie vond ik deze sessies van een hoge kwaliteit en zal ik ze zeker bij collega’s en vrienden aanbevelen." (8,5)
Mr. drs. Sander van de Haar, Marketing Operations Manager, 3M Healthcare Benelux

Direct aanmeldenBekijk de brochure

Paul Iske

Functie:
Hoogleraar Open Innovatie en Business Venturing
Bedrijf:
Maastricht University

Het is zijn missie om organisaties slimmer, innovatiever en ondernemender te maken.

Annemieke Roobeek

Annemieke Roobeek

Functie:
Hoogleraar Strategy and Transformation Management
Bedrijf:
Nyenrode Business Universiteit

Eigenaar van MeetingMoreMinds, een netwerkorganisatie ter bevordering van ontwikkeling en innovatieversnelling in een netwerk-setting.

Danny Mekić

Functie:
Oprichter
Bedrijf:
Strategisch adviesbureau NewTeam

Danny Mekić richtte op 15-jarige leeftijd zijn eerste internetbedrijf op. In 2009 werd hij uitgeroepen tot meest succesvolle jonge ondernemer.

Wietze van der Aa

Functie:
Directeur
Bedrijf:
Amsterdam Centre for Service Innovation (AMSI)

Wietze van der Aa is bovendien associate professor Entrepreneurship & Innovatie bij Amsterdam Business School UvA

Roland Wijnen

Roland Wijnen

Functie:
Strategy Designer
Bedrijf:
Business Models Inc.

Dr. ir. Roland Wijnen maakt strategie en business model innovatie begrijpelijk, concreet en actiegericht.

Jef Staes

Jef Staes

Functie:
Architect op het gebied van lerende en innovatieve organisaties.

Met een uitgebreid pallet aan confronterende inzichten maakt de Belgische Jef Staes niet alleen duidelijk waar managers in de fout gaan, maar hij biedt ook oplossingen aan om organisaties te transformeren naar innovatieve netwerkorganisaties.

Jan Walburg

Functie:
Hoogleraar Positieve Psychologie
Bedrijf:
Universiteit Twente

Prof. dr. Jan Walburg bestudeert de condities waaronder mensen tot ontwikkeling en bloei komen in bedrijven, op school en in de gemeenschap.

Steven Van Belleghem

Steven Van Belleghem

Functie:
Managing partner
Bedrijf:
InSites Consulting

Van Belleghem is de auteur van 'de Conversation Company' en 'de Conversation Manager' (winnaar PIM-literatuurprijs 2010 en meer dan 23.000 exemplaren verkocht).

Bij de collegereeks bieden wij optioneel een boekenpakket aan dat aansluit bij de colleges. Wanneer u besluit het boekenpakket aan te schaffen, reiken wij u de boeken uit bij het eerste college dat op Nyenrode Business Universiteit plaats vindt. De kosten voor de volgende 7 boeken (tevens winkelwaarde) bedragen in totaal €190,23. De prijs is exclusief 6% BTW en onder voorbehoud van wijzigingen door de uitgever.

Alex Osterwalder

Business Model Generatie

Alex Osterwalder

Hoe kunt u gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen - of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

Mijn organisatie is een oerwoud

Jef Staes

Hoe creëert u een omgeving waarin nieuwe ideeën zich makkelijker doorzetten en vermenigvuldigen? Hoe verhoogt u het innovatievermogen van uw organisatie, teams en medewerkers? Wat wurgt het creatief ondernemerschap in een organisatie? Dit boek geeft een indringend antwoord op deze uitdagende vragen waarmee managers worstelen.

Wat er nu toe doet

Gary Hamel

Gary Hamel beschrijft waar het nieuwe management moet beginnen. Hij identificeert vijf aandachtspunten: waarden, innovatie, aanpassingsvermogen, passie en ideologie.

De horizontale netwerkleider (luisterboek)

Annemieke Roobeek

Hoe opereren leiders in netwerkorganisaties? Annemieke Roobeek: "De leider moet goed kunnen verbinden, moet goed weten wat speelt binnen en buiten het bedrijf. Hij heeft dus een heel inhoudelijke rol."

Steven van Belleghem

When digital becomes human

Steven van Belleghem

Een digitale klantenrelatie is noodzakelijk om als bedrijf te overleven, maar het is niet genoeg: Digitalisering zal op termijn een commodity zijn. Het verschil zal op dat moment opnieuw gemaakt worden door de menselijke toets. Vandaar de noodzaak om bij het bepalen van een digitale strategie de menselijke factor niet uit het oog te verliezen en zelfs prominent mee te nemen.

Positieve gezondheid

Jan Auke Walburg

Het boek Positieve gezondheid geeft aan hoe er in de gehele levensloop kansen zijn om gezondheid te bevorderen, hoe ongelijkheid op het gebied van gezondheid voorkomen kan worden en wat dat betekent voor het beleid op scholen, bedrijven en gemeentes. 

Combinatorische innovatie

Paul Iske

Om de huidige en toekomstige problemen en kansen te adresseren zijn nieuwe oplossingen nodig. Zo’n nieuwe oplossing is combinatorische innovatie, ofwel het bijeenbrengen van de kennis, de vaardigheden en de creativiteit die in verschillende omgevingen en bij verschillende partijen aanwezig zijn. Combineren, trial and error, leren en vernieuwen. 

Tijden
Deze colleges vinden plaats van 1 november 2016 tot en met 20 december 2017. Ze beginnen om 15.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur. Het tweede college – op 8 november 2016 – heeft een gewijzigde tijd: start is om 16.00 uur en eindtijd om 19.00 uur.

Locatie
Nyenrode Business Universiteit
Straatweg 25
3621 BG Breukelen (routebeschrijving)

De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks, gaat u akkoord met de hier vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving. Aanmelden voor één of enkele colleges is in principe niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen.

Investering
De investering voor deelname aan de cyclus van 8 colleges, inclusief documentatie, deelnamecertificaat, koffie/thee en lichte maaltijden, bedraagt € 2395,- (exclusief BTW) per persoon.

Bedrijfsabonnement
Door een bedrijfsabonnement te nemen op deze collegereeks hebben u en uw collega’s de gelegenheid afwisselend een college bij te wonen. Enige tijd voor aanvang van de reeks nemen wij contact met u op in verband met de precieze namen en functies van uw deelnemende collega’s en de data waarop u en zij een college zullen bijwonen.

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is helaas niet mogelijk.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die de gehele reeks bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leontine Born, Programma Manager ([email protected] of 020-3059162) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020-3059171).

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-3059156).

PE-uren
Deze bijeenkomst levert u 20 PE-uren op.

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

  • Uw strategisch plan op 1 A4

    Stroomlijn uw strategisch plan in 4 heldere stappen

    Masterclass op 27 september 2016

    Meer informatie
  • Succesvol samenwerken in allianties en netwerken

    Samen bouwen aan kansrijke ketens en partnerships

    Collegereeks van 27 september t/m 6 december 2016 (9 colleges)

    Meer informatie
  • Business Model Innovatie

    Nieuw gereedschap voor strategie en innovatie

    Masterclass op 4 & 5 oktober 2016

    Meer informatie
"Als je een hek om mensen heen zet, krijg je schapen." Mathieu Weggeman (leiderschapsexpert)