Strategie 3.0

Sterk naar de toekomst




8 colleges die u gegarandeerd aan het denken zetten:
 • Strategisch denken
 • Strategische besluitvorming
 • Dynamiek van organisatieverandering
 • Soulmanagement
 • Businessmodellen van de toekomst
 • Het nieuwe zakendoen
 • De strategische dialoog
 • Business-innovatie volgens lady Gaga

Evenementsoort:
Collegereeks
Prijs:
€ 2295,00 (excl. BTW)
Datum:
8 mrt. 2012 t/m 26 apr. 2012
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Routebeschrijving
Direct aanmelden Bekijk de brochure Permalink

Veranderende tijden vragen om een nieuwe, innovatieve strategie. Maar voor veel bedrijven is het nu knokken om te overleven. Is het dan niet verstandiger om rustig aan te doen? Vast te houden aan bewezen successen en te wachten op betere tijden? Wat is wijsheid? Wat is de juiste strategie om uw organisatie naar nieuwe successen te loodsen?

Spelregels voor de toekomst

Van u als leidinggevende wordt gevraagd om visie te hebben op de toekomst, deze te vertalen in een strategie, het proces van strategievorming te bewaken èn zicht te houden op de operatie. Daarbij zijn oude waarden en methodes niet altijd toereikend. Verschuivingen in de wereldeconomie vallen samen met een al langer sluimerend gevoel dat het anders moet. Meer aandacht voor empathie, duurzaam ontwikkelen, vertrouwen en kennisdelen. Het kan niet anders dan dat dit leidt tot een andere kijk op ondernemen en organiseren. En één ding staat vast; beweging houd je niet tegen. Denken in beweging, in groeirichtingen biedt dan perspectief. Het oude blijft bovendien onderdeel van het nieuwe. Zo creëer je houvast en richting.

Sturen tussen veiligheid en vernieuwing

Focus Conferences ontwikkelde een collegereeks over strategie in veranderende tijden. U gaat anders aankijken tegen strategisch denken, krijgt inzicht in bewezen successtrategieën en de nieuwste businessmodellen en doet inspiratie op over het evenwicht tussen innovatie en veiligheid. Zo komt het complete strategische proces aan bod; strategievorming, procesvoering èn operatie.

Twee maanden kennis, visie en praktijk op hoog niveau.

Dit programma is door de oud-deelnemers beoordeeld met een 8!

08/03 1e college: Strategisch denken

Prof. dr. René ten Bos stelt de vanzelfsprekendheden van het gangbare strategie- proces aan de orde. Hij nodigt u uit om na te denken over wat strategie in de praktijk betekent. Voorwaarde voor zo’n reflectie is dat u het aandurft om alledaagse vanzelfsprekendheden onder de loep te nemen. Dit leidt tot vragen als: kunnen managers eigenlijk wel keuzes maken? Is het zinvol om lange sessies te besteden aan missies en visies? Hoe irrationeel is ‘spontane’ strategie? Kenmerk van een goed strateeg in de filosofie van Ten Bos is dat hij in staat is om buiten het systeem om te handelen en te denken en zich te laten leiden door wat hij wil, niet door wat moet.

15/03 2e college: De strategische dialoog

In onzekere tijden kiezen veel bedrijven voor topdown strategieën. Dat is wel zo duidelijk en in roerige tijden geeft dat houvast. Schijnbaar. Maar uw omgeving is de komende jaren structureel onzeker en onvoorspelbaar. Daarom is het van belang dat u voor een strategieproces kiest dat flexibel kan inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Uit onderzoek is gebleken dat bij een topdownproces de helft van de lijnmanagers zich niet aan de strategie gecommitteerd voelt. Maar een strategie die in dialoog is ontwikkeld creëert draagvlak, uitdagende maar haalbare doelen en dàt heeft direct invloed op de resultaten. College door prof. dr. André Wierdsma

22/03 3e college: Momenten van de waarheid

Tijdens dit college staan ‘Momenten van de Waarheid’ centraal; het gevoel dat u heeft wanneer u een beslissing moet nemen die erop of eronder kan betekenen. Aan de hand van relevante theorie en inzicht in bedrijfsspecifieke cases reikt prof. dr. Fred van Eenennaam u nieuwe beslisinstrumenten aan, waarbij hij de relatie met uw leiderschapsstijlen en de impact op de omgeving legt. Het college zorgt ervoor dat u inzichten opdoet die u verder helpen tijdens de strategische besluitvorming. Ongeacht of u draagvlak zoekt voor uw leiderschap, nieuwe markten wilt betreden of een concurrentiestrijd voert.

29/03 4e college: Dynamiek van organisatieverandering

Het succes van een gekozen strategie is voor een groot deel afhankelijk van het draagvlak dat u hiervoor weet te creëren. Prof. dr. Thijs Homan biedt u een nieuw perspectief op organisatieverandering: wat gebeurt er precies als organisaties veranderen? Hoe beleven de betrokkenen dat? En onder welke condities komen zij in beweging? Kortom: hoe ziet het organisatielandschap er uit van al diegenen die samen de organisatie creëren, stabiel houden of juist bewegen? Een grondige analyse van dynamieken in dat organisatielandschap, leidt tot nieuwe inzichten over wat organisatieverandering nu echt is.

05/04 5e college: Businessmodellen van de toekomst

Nieuwe wegen vragen om andere businessmodellen. Een model en structuur die de strategie ondersteunt in plaats van deze te blokkeren door het ‘oude denken’ vast te houden. Maar hoe komt u tot een goed businessmodel en wat zijn de businessmodellen van de toekomst? Tijdens dit college neemt Patrick van der Pijl u mee door het ‘Business Model Canvas’. Met dit canvas kan een businessmodel nauwkeurig worden beschreven aan de hand van negen bouwstenen. Weet waar de negen bouwstenen voor staan en u bent in staat om uw businessmodel constant te vernieuwen. Hierdoor kunt u inspelen op de behoefte van de markt en de concurrentie voor blijven.

12/04 6e college: The New normal

Prof. dr. Annemieke Roobeek combineert in dit college drie zaken die essentieel zijn voor de toekomst van ondernemingen en de economie; duurzaamheid, innovatie en jongeren.

Economische vooruitgang en het creëren van een duurzame samenleving zijn in haar optiek onlosmakelijk verbonden. Het ontwikkelen van nieuwe, duurzame businessmodellen en het benutten van de creativiteit van de nieuwe generatie vormen daarbij belangrijke sleutels. Annemieke Roobeek levert verrassende conceptuele inzichten over de economische waarde van duurzaamheid met een hoge praktische toepassingswaarde. Bij de jongeren is het kwartje al gevallen. Back to normal is geen optie, dit is het moment om het anders te gaan doen; op naar ondernemen in the New Normal.

19/04 7e college: Soulmanagement

Stelt u zich eens voor dat uw medewerkers oprecht betrokken zijn bij uw organisatie, dat uw organisatie bruist van de energie en bovendien bovenmatig presteert. Een utopie? Uit onderzoek blijkt dat slechts een miniem percentage van de medewerkers zich betrokken voelt bij de eigen organisatie, en dat vertaalt zich in matige prestaties. Maar hoe manage je zingeving? Hans van der Loo laat zien dat zingeving ook voor uw organisatie een succesfactor is. Hij geeft heldere tips waarmee u zingeving kunt managen en deelt inspirerende cases.

26/04 8e college: Gaga-strategie

Als het gaat om succesvolle strategieën voor innovatie en creativiteit kan het bedrijfsleven veel leren van artiesten, zo stelt Anderson. Creatieve genieën zoals van Gogh, Picasso, Damien Hirst, Madonna of Lady Gaga laten zien dat ‘buiten de lijntjes kleuren’ loont. Richt je op een nieuw publiek, herdefinieer je werk en breng het op een andere manier naar de markt. Dit zijn de drie sleutelprincipes die prof. Jamie Anderson vond bij creatieve kunstenaars, maar ook bij succesvolle bedrijven zoals Apple, McDonalds of het Vlaamse Studio 100. Een college over strategieën voor succesvolle business-innovatie, marketing en de rol van de nieuwe media.

Let op: dit college wordt in het Engels gegeven.

De colleges vinden plaats op Business Universiteit Nyenrode, op de donderdag, beginnen om 16.00 uur en duren tot 19.00 uur.

René ten Bos

René ten Bos

Functie:
Hoogleraar filosofie en organisatiekunde
Bedrijf:
Radboud Universiteit

Prof. dr. René ten Bos heeft tal van (vaak tegendraadse) publicaties over strategie, ethiek, bestuur en politiek op zijn naam staan. Zijn werk wordt in verband gebracht met Critical Management Studies.

André Wierdsma

Functie:
Hoogleraar, Programmadirecteur
Bedrijf:
Nyenrode Business Universiteit, AMP

Prof. dr. André Wierdsma heeft gepubliceerd op het gebied van (interculturele) communicatie, complexe besluitvorming en verandermanagement.

Fred van Eenennaam

Functie:
Hoogleraar Strategy and Strategic Dynamics
Bedrijf:
Nyenrode Business Universiteit

Prof. dr. Fred van Eenennaam is bovendien oprichter en director van de Decision Group.

Thijs Homan

Thijs Homan

Functie:
Universitair hoofddocent
Bedrijf:
Nyenrode Business universiteit

Prof. dr. Thijs Homan doet onder meer onderzoek op het terrein van het leren van teams en het leren en veranderen van groepen mensen in organisaties.

Patrick van der Pijl

Functie:
Oprichter en CEO
Bedrijf:
Business Models Inc.

Patrick verzorgt veel workshops over dit onderwerp en was betrokken bij de productie van het boek van Alex Osterwalder.

Annemieke Roobeek

Annemieke Roobeek

Functie:
Hoogleraar Strategy and Transformation Management
Bedrijf:
Universiteit Nyenrode

Prof. dr. Roobeek is directeur-eigenaar van MeetingMoreMinds, een netwerkorganisatie ter bevordering van professionele ontwikkeling en innovatieversnelling in een netwerk-setting.

Hans van der Loo

Hans van der Loo

Functie:
Zelfstandig adviseur
Bedrijf:
Adviesbureau Turner

Hans van der Loo adviseert en schrijft over visie, strategie en cultuurverandering. Hij heeft een passie voor organisaties waarin mensen excelleren.

Jamie Anderson

Jamie Anderson

Functie:
Docent strategisch management
Bedrijf:
Innovatieopleiding van de Antwerp Management School

Prof. Jamie Anderson is een managementdocent met onorthodoxe ideeën. Zijn trainingen en erwijs en onderzoek zijn gericht op het verband tussen leiderschap, strategie en change.

Wij hebben voor u een boekenpakket samengesteld op basis van de collegereeks. U kunt deze set van 7 boeken bestellen wanneer u zich inschrijft. De kosten voor het boekenpakket bedragen €196,49, exclusief 6% BTW en onder voorbehoud van wijzigingen door de uitgever. Wanneer u het boekenpakket bestelt, ontvangt u dit bij aanvang van het eerste college.

René ten Bos

Strategisch denken

René ten Bos

Ten Bos nodigt u uit om na te denken over wat strategie in de praktijk voor de beleidsmaker betekent. Voorwaarde voor zo'n reflectie is wel dat u het aandurft om ook alledaagse vanzelfsprekendheden onder vuur te nemen. Na lezing zult u echter niet alleen over strategie kunnen meepraten, maar ook plezier beleven aan een onderwerp dat vaak alleen met te plechtstatige ernst benaderd wordt.

Thijs Homan

Organisatiedynamica

Thijs Homan

Bij deze bestseller staat de vraag hoe verandering wérkelijk gaat centraal. In 'Organisatiedynamica' wordt theorievorming over sociale zingevingsprocessen gecombineerd met de chaos- en complexiteitstheorie. Expliciet komen ook inzichten over de psychologische kanten van veranderen en de machtsprocessen die aan veranderen ten grondslag liggen aan bod.

Business Model Generatie

Alex Osterwalder

Hoe kunt u oude, gedateerde business modellen onderzoeken, ter discussie stellen en transformeren? Hoe kunt u visionaire ideeën omvormen tot het-speelveld-veranderende businessmodellen die het establishment uitdagen - of verjongen als uzelf die gevestigde orde bent. Dit boek geeft de antwoorden.

Annemieke Roobeek

De leiderschapsbox deel 4: de horizontale netwerkleider

Annemieke Roobeek

In deze box zet Annemieke Roobeek netwerken en hun leiders centraal. In netwerkorganisaties zijn kenniswerkers constant in beweging en actief met meerdere activiteiten en rollen. Horizontale relaties en kennisverbindingen zijn essentieel om innovatief te kunnen werken en kennis optimaal te benutten. Dit landschap stelt andere eisen aan leidinggevenden. Horizontale netwerkleiders verrichten meerdere activiteiten en spelen meerdere rollen waarbij het vitaal houden van netwerkrelaties een van de meest essentiële taken is.

Co-creatie van verandering

André Wierdsma

Dit boek is een reflectie op jarenlang werken met de weerbarstigheid van oude patronen in denken en handelen van managers en organisaties. Het heeft geresulteerd in een begrippenkader over hoe mensen kennis ontwikkelen, organiseren en hoe ze met elkaar kunnen leren.

We hebben er zin in!

Hans van der Loo

In 'We hebben er zin in!' leest u waarom, wanneer en hoe mensen en organisaties in beweging komen. Aan de hand van vier principes wordt beschreven hoe u de slagkracht van uw organisatie vergroot en hoe u passiviteit, negativiteit, doelloosheid en gebrek aan energie kunt omzetten in activiteit, positiviteit, doelgerichtheid en gedrevenheid.

Jamie Anderson, Jörg Reckhenrich, Martin Kupp

The fine art of succes

Jamie Anderson, Jörg Reckhenrich, Martin Kupp

The Fine Art of Success' laat zien waarom je moet opkijken naar popsterren als Madonna of kunstenaars als Damian Hirst als gids op gebied van innovatie, concurrentievoordeel, leiderschap en als gastheer voor andere zakelijke kwesties. De auteurs laten zien hoe deze creatieve kunstenaars managers, marketingprofessionals en studenten hun organisaties kunnen helpen. Met controversiële ideeën, fascinerende feiten en gedenkwaardige voorbeelden biedt 'Thee Fine Art of Success' zakelijke lessen waarbij u niet kunt wachten om ze toe te passen.

Tijd en locatie
De colleges vinden plaats op Business Universiteit Nyenrode, op de donderdag, beginnen om 16.00 uur en duren tot 19.00 uur. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Inschrijven
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks, gaat u akkoord met de aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.

Investering
De investering voor deelname aan de cyclus van 8 colleges is € 2.295,--. De deelnameprijs is inclusief documentatie, koffie/thee en maaltijd en exclusief 19% BTW. Aanmelden voor één of enkele colleges is niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die de gehele reeks bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-3059156).

Bedrijfsabonnement
Door een bedrijfsabonnement te nemen op deze collegereeks hebben u en uw collega’s de gelegenheid afwisselend een college bij te wonen. Enige tijd voor aanvang van de reeks nemen wij contact met u op in verband met de precieze namen en functies van uw deelnemende collega’s en de data waarop u en zij een college zullen bijwonen.

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is niet mogelijk.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de programma manager Karen Bergisch ([email protected] of 020-3059161) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020-3059171).

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

  • Strategie 3.0

Gerelateerde evenementen

"Van kwalitatief hoog niveau, sluit goed aan bij mijn (vrouwelijke) behoeften" Myriam Sluiter, manager zorgverzekeraar Azivo