Stroomlijn uw strategisch plan in 4 heldere stappen
Met deze masterclass leert u hoe u een plan maakt dat wél werkt. Een plan wat leidt van visie naar actie. De methodiek waar we mee werken heet OGSM: Objective, Goals, Strategies, Measures. (Najaarseditie: 27 september 2016)
Iedereen heeft plannen. Zakelijk en privé. Maar we realiseren onze plannen vaker niet dan wel. Dat komt omdat veel plannen gewoonweg niet concreet genoeg zijn of te weinig draagvlak hebben.
In deze masterclass leert u hoe u een (strategisch) plan maakt dat wel werkt. Een plan waarmee u zowel uw eigen mensen als het management overtuigt. En dat daarna ook echt uitvoerbaar is.
De methodiek waar we mee werken heet OGSM*: Objective, Goals, Strategies, Measures. Het is een plan op 1 A4 (ja, u leest het goed: 1 A4) wat leidt van visie naar actie. Het verbindt ambitieuze doelstellingen aan concrete activiteiten. De methodiek is wereldwijd bewezen effectief. NASA, Procter & Gamble en Coca-Cola zweren erbij.
Na deze masterclass gaat u met bergen inspiratie de deur uit. De methode is toepasbaar op jaarplannen, afdelingsplannen, strategische plannen, businessplannen enz. U leert deze dag:
• Hoe u een plan maakt dat écht werkt
• Hoe u uw doelen bereikt met de praktische en bewezen OGSM-methodiek
• Hoe u écht het verschil maakt met een leidraad voor gestructureerd, strategisch én praktisch denken
*OGSM is ontwikkeld aan een Japanse universiteit en geïnspireerd op het gedachtegoed van Peter Drucker. De methode is bruikbaar voor grote bedrijven en overheidsorganisaties die met hun dikke rapporten scherpte missen, maar ook voor MKB-bedrijven die wars zijn van dikke plannen.
09.00 Ontvangst en registratie
09.30 Welkom, doelstelling, programma en werkwijze
Blok 1 OGSM en management by objectives
• De erfenis van Peter Drucker
• OGSM als managementechniek
• De confrontatiemix
Blok 2 Objectives & goals: DNA van sterke strategieën
• Het begint met een droom
• Durf te kiezen!
• Cirkel van invloed en cirkel van betrokkenheid
• Vertaling in een objective
• Scherpe definiëring goals
Blok 3 Strategie & measures
• Langetermijndoelstellingen en de waan van de dag
• Criteria sterke en zwakke strategieën
• Typerende voorbeelden
• Measures die eenduidigheid versterken
Blok 4 Schrijf uw eigen plan
• Weet waar u voor staat
• Een volledig en gestructureerd plan op 1 A4
• Stap voor stap je plannen op papier
• Methode van review en aanscherping
Blok 5 Zo creëert u draagvlak voor uw plan
• D.I.T. is succes
• Van visie naar actie
• Voortgang en focus bewaren
17.00 Einde
Marc van Eck is een kritische visionair. Hij is scherp en authentiek. Zijn bureau Business Openers is pionier op het gebied van Internal Branding en werkt voor organisaties als PwC, Ahold, ABN AMRO, Heineken en Unilever.
Heeft u een plan op 1 A4 nodig?
Geef bij iedere stelling aan of je het ‘eens’ of ‘oneens’ bent. Geef iedere ‘eens’ 1 punt en iedere ‘oneens’ 0 punten. Tel deze punten bij elkaar op en kijk naar de uitslag onderaan deze pagina.
1. Ik werk hard, maar heb niet het gevoel dat ik een verschil kan maken.
2. We hebben wel ambitie, maar er gebeurt niet zoveel mee in de praktijk.
3. Er zijn veel ideeën, maar het resultaat is mager.
4. We staan weinig stil bij behaalde successen.
5. De waan van de dag regeert bij ons.
6. We durven niet te kiezen, daarom doen we alles.
7. Ik zou best slimmer kunnen én willen werken.
8. Er is wel een koers, maar niet iedereen kent deze.
9. Iedereen probeert zijn eigen doel te bereiken, maar er is weinig samenhang.
10. De visie van onze organisatie inspireert me nauwelijks.
- DE UITSLAG -
Heb je 0 punten?
Uw strategisch plan op 1 A4 helpt jou niet verder. Kies uit een andere training en tip degene waarvan jij denkt dat die wel een beetje hulp kan gebruiken.
Heeft u tussen de 1 en 8 punten?
U en uw omgeving profiteren zeker van deze masterclass. Aan de slag dus, u krijgt er geen spijt van!
Heb je 9 of 10 punten?
Schrijf u meteen voor deze masterclass en voer het OGSM-model zo spoedig mogelijk in!
Gratis voor deelnemers
Als naslagwerk van deze workshop ontvangt u gratis het boek van Marc van Eck, Ellen Leenhouts en Judith Tielen, ‘Businessplan op 1 A4’.
Iedereen heeft plannen. Zakelijk en privé. Maar we realiseren onze plannen vaker niet dan wel. Dat komt omdat veel plannen gewoonweg niet goed/concreet genoeg zijn en/of te weinig draagvlak hebben. Met dit boek leert u hoe u een (business)plan maakt dat wél werkt. De methodiek heet OGSM: Objective, Goals, Strategies, Measures.
Datum en locatie
Deze masterclass wordt vanwege grote belangstelling meerdere keren per jaar gehouden. U kunt kiezen uit de volgende data:
• dindag 24 mei 2016 (geselecteerd) of
• maandag 27 september 2016
Locatie voor alle masterclasses is de Nyenrode Business Universiteit (routebeschrijving), ontvangst 09.00 uur en einde 17.00 uur.
Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze bijeenkomst gaat u akkoord met hier vermelde voorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.
Investering
Inclusief lunches, consumpties, documentatiepakket en deelnamecertificaat bedraagt de investering voor deze masterclass € 995,- per persoon (exclusief BTW).
Let op: vanwege het intensieve en interactieve karakter kunnen er maximaal 20 personen deelnemen.
Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-3059156).
Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich altijd laten vervangen door een collega, mits tijdig aan ons doorgegeven. Annulering is uitsluitend aangetekend mogelijk tot en met 3 weken voor aanvang van de workshop. Hiervoor wordt een bedrag van € 125,- annuleringskosten in rekening gebracht. Na die datum bent u het volledige deelname-bedrag verschuldigd.
Deelnamecertificaat
Deelnemers aan dit programma ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.
Informatie
Voor meer informatie over deze bijeenkomst kunt u contact opnemen met Ria van der Holst op 020-3059171 of [email protected]
Deze praktische en inspirerende masterclass brengt me verder in mijn werk. Heldere voorbeelden en genoeg ruimte voor eigen 'problematieken'.
Diana Elgersma, customer focus manager , Bol.com
Een inspirerende bijeenkomst, die nieuwe handvatten gegeven heeft om onze ambities waar te maken.
Edward van den Elsen, directeur verkoop , Fransen Gerrits B.V.
Inspirerend en informatief gepresenteerd, door een erg toegankelijk en energiek persoon.
Fons Elsenburg, accountmanageer , C.J. Maas Leder-Lefa BV
Het is ons toch gelukt! Ons businessplan op 1 A4! Zeer praktische dag.
Pim Hogenboom, manager strategie , Eigen Haard
Ik ken geen betere methode die zo simpel en effectief helpt om keuzes inzichtelijk te maken. OGSM dwingt je om scherp te zijn naar jezelf en naar elkaar. Zodat je alleen nog maar hoeft te durven kiezen. Uit mijn brede praktijkervaring met OGSM weet ik dat deze methode werkt.
Jeroen Pietryga, voormalig Sr. Vice President marketing & Format Management , Albert Heijn
De titel van de masterclass wordt helemaal waargemaakt!
Perry van Happen, adviseur , Alleewonen
Uitdagende techniek door zijn eenvoud en effect.
Tom Rietbergen, financieel directeur , Electronic Partner Nederland
Snel kunnen inspelen op verandering
Praktijkmasterclass op 7 juni 2016
Meer informatieSamen bouwen aan kansrijke ketens en partnerships
Collegereeks van 27 september t/m 6 december 2016 (9 colleges)
Meer informatieStroomlijn uw strategisch plan in 4 heldere stappen
Masterclass op 27 september 2016
Meer informatieMeld u aan voor de nieuwsbrief en u ontvangt niet alleen informatie over onze programma’s, maar ook artikelen, video’s en meer! Meld u nu aan: