Management van processen

Management van processen

Flexibel organiseren, samenwerken en innoveren in de netwerkeconomie

 

Inzicht in procesverbetering
Ontdek waar de knelpunten in uw organisatie zitten en met welke methodieken u de processen weer stroomlijnt. In 9 colleges krijgt u inzicht in lean management, horizontaal organiseren en samenwerken, proces-innovatie en Operational Excellence via Lean Six Sigma.

Evenementsoort:
Collegereeks
Prijs:
€ 2.495,00 (excl. BTW)
Datum:
18 mrt. 2014 t/m 3 jun. 2014
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Direct aanmelden

Verbeteren begint bij ...

Welke (netwerk-)organisatie kan het zich permitteren om niet bezig te zijn met verbeteren en vernieuwen?
Processen vormen de schakel tussen de resultaten in uw organisatie en zijn een belangrijke sleutel op weg naar verbeteringen. Of u nu uw productiviteit wilt verhogen, flexibeler wilt opereren of initiatieven succesvoller wilt aanpakken. Verbeteren begint bij het vermogen om de juiste processen te identificeren en aan te sturen.

De essentie

• Wat zijn de vitale processen in uw organisatie?
• Welke factoren dragen bij aan het succes van uw organisatie?
• Hoe maakt u deze processen flexibel, zodat uw organisatie kan inspelen op een dynamische omgeving?
• Welke technieken en hulpmiddelen helpen u processen te structureren en optimaliseren?
• Hoe verbindt u processen over de organisatiegrenzen heen?
• Welke rol spelen de klant en medewerkers bij het managen van uw processen?
• Hoe verandert de rol van de procesmanager in de huidige netwerkeconomie?

Processen vernieuwen

Als u beter zicht heeft op de processen die voor uw doeleinden essentieel zijn, kunt u deze verder in kaart brengen. Ontdek tijdens de 9 colleges waar de knelpunten in uw organisatie zitten en met welke methodieken u de knelpunten weer stroomlijnt. Op lange termijn bent u in staat om processen te beheersen, te vernieuwen en daadwerkelijk de toegevoegde waarde van veranderingen aan te tonen.

-- Bekijk hieronder alvast een voorproefje van André Wierdsma, spreker van het 9e college.--

Direct aanmelden Bekijk de brochure

Processen vormen de schakel tussen resultaten en inrichting en zijn het belangrijkste aangrijpingsgebied voor een organisatie die zoekt naar verbeteringen. Het denken over processen is de laatste jaren ingrijpend veranderd. De dagelijkse praktijk is minder voorspelbaar. Markten verschuiven, klanten zijn mondig, medewerkers hebben andere verwachtingen van werk en management is uit. Teun Hardjono roept u op eens anders te kijken naar uw organisatieprocessen in het licht van deze ontwikkelingen. Want, zijn de bestaande werkwijzen en processen nog wel geschikt om daadwerkelijk verbeteringen te realiseren?

Customer excellence met de 9+ organisatie
‘De klant centraal’ is al jaren het eerste gebod bij het stroomlijnen en innoveren van bedrijfsprocessen. Dan gaat het om zowel interne als externe klanten. Organisaties weten helaas vaak onvoldoende wat hun klanten werkelijk beweegt. Alleen organisaties die leren begrijpen wat de (vooral onbewuste) belevingswereld van hun klanten is en hier effectief op inspelen door hun producten, diensten en processen hier op aan te passen, hebben in de toekomst bestaansrecht. De 9+ (proces)organisatie biedt uitkomst: de onderneming die volledig is gebouwd op het fundament van klantbeleving.

Docent: Stephan van Slooten

De wereld tendeert naar een netwerkorganisatie. Van intern naar extern. Procesmanagers zijn vaak nog gericht op ‘de grenzen van de eigen organisatie’ en proberen daar aan – overzichtelijke – knoppen te draaien. Te managen. Netwerken gaan juist dwars door allerlei organisaties en individuele spelers heen. De uitdaging voor procesmanagers is om deze complexe verbanden in goede banen te leiden. In plaats van processen verbeteren en managen, moeten netwerken met elkaar verbonden worden. Hierin ligt een sleutelrol van de procesmanager: hij wordt meer en meer een netwerkbouwer en –moderator. Nieuwe digitale technologieën bieden daarbij alternatieve manieren voor het faciliteren van processen.

Docent: Menno Lanting

Bij lean organisaties draait het om denken vanuit toegevoegde waarde voor de klant, het elimineren van verspilling – van tijd, geld, talenten van medewerkers – en het bouwen van een cultuur van continu verbeteren. Het slagen van lean management staat of valt met de kwaliteit en continuïteit van lean leiderschap. Huub Torremans gaat in op onderliggende principes, onderzoeksresultaten en casuïstiek uit dienstverlening en productie.

Steeds meer bedrijven ‘verpakken’ hun fysieke produkten in services. De service industrie bedraagt ongeveer 80 % van ons BNP. Dienstverlenende bedrijven scoren helaas laag qua klantoriëntatie. Kwaliteit is beneden peil en foutkosten verzuipen in de torenhoge marges. Plus: de concurrentie neemt toe, klanten worden mondiger en hebben meer keuze. Waardoor ontstaat vaak slechte dienstverlening? Belabberd procesmanagement!! De onderliggende gedachte is het best samengevat in de lijfspreuk van docent Willem van Oppen: ‘Focus on Cost: Quality goes down. Focus on Quality: Cost goes down’.

Goed procesmanagement is essentieel om services effectief en efficiënt aan de man te brengen. Waar Youp van ‘t Hek Call Centers aan de kaak stelde door het symptoom te accentueren, duikt u met Willem van Oppen in de grondoorzaken van de belabberde dienstverlening. Aan de hand van praktijkvoorbeelden reikt hij u effectieve oplossingen aan.  

Procesmanagement is een serieus vak, dat u niet kunt overlaten aan buitenstaanders. Kant-en-klare antwoorden, meningen of goede bedoelingen snijden geen hout. Wat nodig is, zijn professionals die daadwerkelijk verstand hebben van procesmanagement. Een organisatie die Lean Six Sigma invoert, kiest ervoor om systematisch mogelijkheden te onderzoeken voor procesverbetering, kostenbesparing en doorlooptijdreductie. Lean Six Sigma biedt een methodologisch en organisatorisch raamwerk voor het bewerkstelligen van continue verbetering in organisaties.

Docent: Ronald Does

Leren samenwerken en processen verbinden tussen organisaties
De echt ingewikkelde (proces-)vraagstukken van deze tijd kan geen enkele organisatie alleen oplossen. Die vragen samenwerking tussen organisaties, en dus het werken over organisatiegrenzen heen. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar die samenwerking is niet altijd gemakkelijk: bij veel mensen staat de eigen organisatie centraal. Dit college gaat over de positionering en het vormgeven van samenwerking over de organisatiegrenzen heen plus de condities voor succesvolle samenwerking en procesverbinding. Zowel wetenschappelijke inzichten als praktische toepassingen komen aan bod.

Docent: Wilfrid Opheij

In dit college licht dr. Wouter ten Have de plaats en betekenis van processen in het (be)sturen op toegevoegde waarde toe en verbindt hij deze met het doel van de organisatie. Vanuit het begrijpen van de organisatie – met als startpunt de processen – ontdekt u hoe managers succesvol kunnen zijn in het veranderen, maar vooral besturen, van hun organisatie. Wat levert het goed managen en besturen een organisatie op? Hoe kan praktisch invulling worden gegeven aan het managementproces? Wat is de zin en onzin van modellen om de organisatie te besturen?

Procesmanagers worden geconfronteerd met de vraag om broze samenwerkingsprocessen aan te sturen. Dit vraagt om handelen om verschillen hanteerbaar te maken. Hoe balanceert u macht en communicatie, ratio en emotie? Hoe behoudt u uw integriteit bij strijdige doelstellingen en de verleiding van macht en prestige? Hoe kunt u als procesmanager patronen van denken en handelen doorbreken om inspiratie en energie vrij te maken?

Dit college gaat over de toegevoegde waarde van procesmanagers bij het onderkennen van en interveniëren in de complexe psychologische processen van organiseren en samenwerken. Tijdens dit college krijgt u van prof. dr. André Wierdsma onder meer antwoord op de volgende vragen:
  • Hoe kunt u het ‘Calimero-gevoel’ bij mensen ombuigen naar ‘actorschap’?
  • Hoe werken processen van in- en uitsluiting?
  • Welke defensiemechanismes en irrationaliteit zien we op individueel, groeps- en organisatieniveau als
    er beslissingen moeten worden genomen?

Data & Tijden
Deze colleges vinden plaats op de dinsdag, beginnen om 15.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur. Op 22 en 29 april en op 6 mei zijn er géén colleges vanwege de vakantieperiode!

Direct aanmelden Bekijk de brochure

Menno Lanting

Functie:
Freelance strateeg en innovator
Bedrijf:
My Own Company Inc

Menno Lanting is de auteur van de bestseller ‘Connect!’ (Managementboek van het jaar 2011) is gespecialiseerd in Social Media in combinatie met leiderschap, strategie en innovatie.

Wilfrid Opheij

Functie:
Partner
Bedrijf:
Common Eye BV.

Wilfrid helpt bestuurders, managers en professionals bij hun samenwerkingsstrategie. Ook ondersteunt hij bij het vorm en inhoud geven van samenwerkingsverbanden.

Stephan van Slooten

Functie:
Partner
Bedrijf:
Altuïtion

Stephan is een veelgevraagd spreker op marketing- en Customer Experience Management-congressen. Ook geeft hij les aan diverse postdoctorale opleidingen van de Rijksuniversiteit Groningen.

Teun Hardjono

Functie:
Hoogleraar Kwaliteitsmanagement en Certificatie
Bedrijf:
RSM Erasmus Universiteit

Hardjono werd als eerste Nederlander gevraagd voor de prestigieuze International Academy of Quality en hij adviseerde de minister van Economische Zaken over de manier waarop in Nederland meer aandacht kon worden gecreëerd voor kwaliteit.

Huub Torremans

Functie:
Partner
Bedrijf:
Rijnconsult

Centrale thema’s in zijn werk zijn: procesverbetering, procesgericht organiseren en strategie-implementatie - veelal met toepassing van de principes van lean management.

Willem van Oppen

Functie:
Zelfstandig adviseur
Bedrijf:
Provoque Consulting

De expertises van Van Oppen omvatten onder andere: Operational Excellence, Services Operations Management, Business Process Management, Supply Chain Management, Procurement & Systeem Dynamica.

Ronald Does

Functie:
Hoogleraar Industriële Statistiek
Bedrijf:
Universiteit van Amsterdam

Ronald Does schreef diverse boeken, publiceerde meer dan 100 artikelen en is lid van the International Academy for Quality

Wouter ten Have

Functie:
Partner
Bedrijf:
Ten Have change management

Drs. Wouter ten Have is tevens werkzaam aan de Vrije Universiteit Amsterdam, post graduate opleiding Verandermanagement.

André Wierdsma

Functie:
Hoogleraar
Bedrijf:
Nyenrode Business Universiteit

Wierdsma publiceert op het gebied van leiderschap, verandermanagement, complexe besluitvorming en organisatiedynamiek.

Diverse sprekers in deze reeks schreven of gebruiken een boek dat relevant is voor het college dat u bijwoont. Op het (online) aanmeldingsformulier unt u aangeven of u de boeken wilt bestellen. Wanneer u besluit de boeken aan te schaffen, krijgt u de boekenset uitgereikt bij het eerste college. De investering voor de volgende 9 boeken (tevens winkelwaarde) bedraagt in totaal: € 347,25 (exclusief 6% BTW, eventuele prijswijzigingen onder voorbehoud).

Management van processen

Teun Hardjono, Renco Bakker

'Management van processen' is een nuttig en praktisch boek voor iedereen die zich in het fenomeen van processen wil verdiepen. Bijvoorbeeld om algemene bedrijfskundige kennis te vergaren, om zich kwaliteitsmanagement eigen te maken of om beter te begrijpen wat procesmanagement inhoudt.

Horizontaal organiseren

Renco Bakker en Teun Hardjono

Voor managers die werk willen maken van prestatieverbetering is horizontaal organiseren het devies; het tegelijkertijd en in samenhang vormgeven van procesgericht denken, construeren, besturen en samenwerken in de organisatie. 

De 9+ organisatie

Berry Veldhoen en Stephan van Slooten

Een 9+ onderneming is volledig gebouwd op het fundament van klantbeleving. De auteurs leggen in dit boek uit hoe organisaties in alle commerciële processen veel relevanter kunnen worden in de belevingswereld van de klant. Het resultaat? Volledig tevreden en daardoor loyale klanten!

De slimme organisatie

Menno Lanting

In dit boek laat Menno Lanting zien hoe bedrijven slimmer kunnen worden en hun cultuur en organisatie kunnen verbeteren met behulp van de nieuwste technologie. Met veel praktische tips en voorbeelden laat hij zien wat je kunt doen: van virtuele teams en crowdsourcing tot serious games en feedbacksystemen.

Lean Six Sigma - stap voor stap

Ronald Does en Jeroen de Mast

Six Sigma... Een tamelijk nieuw programma voor kwaliteitsmanagement dat alle bedrijfsprocessen naar een hoger niveau tilt. De auteurs van deze uitgave hebben zowel internationaal als nationaal uitgebreid ervaring opgedaan met Six Sigma in de praktijk. In deze uitgave geven zij in begrijpelijke taal weer welke fasen een organisatie heeft te doorlopen en welke stappen in elk van die fasen gezet dienen te worden.

Leren samenwerken tussen organisaties

Wilfrid Opheij

Samen bouwen aan allianties, netwerken, ketens en partnerships
Goed kunnen samenwerken is voor de toekomst van iedere organisatie van groot belang. Het aangaan van samenwerkingsrelaties tussen organisaties zoals een alliantie, netwerk, keten of een strategisch partnership blijkt in de praktijk niet eenvoudig te zijn. Als u als bestuurder, toezichthouder, lijnmanager, alliantiemanager of adviseur een rol speelt in een samenwerkingsverband blijken er heel andere regels en logica aan de orde te zijn. Dit boek helpt om deze regels en logica te doorzien.

Het veranderboek

Wouter ten Have, Steven ten Have

'Het veranderboek' is het resultaat van de vragen en inzichten van honderden managers en wetenschappers. Door de werkwijze op het snijvlak van wetenschap en praktijk wordt een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en toepassing van kennis op het gebied van change management.

Veranderkracht. Succesvol doelen realiseren

Wouter ten Have, Steven ten Have

Managers worstelen dikwijls met het formuleren van een goede strategie voor de organisatie. Het is vaak moeilijk écht te kiezen en te prioriteren. Alles moet, alles lijkt belangrijk. Daarnaast blijkt het ook vaak lastig een gekozen strategie te vertalen in een verandervisie, een verhaal dat klopt én aanspreekt. Een goede strategie en verandervisie zijn een begin. Een goed begin is het halve werk. Niet minder, maar ook niet meer. Daarna moeten er resultaten geboekt worden. Dan blijkt vaak dat managers de nodige problemen hebben met het succesvol omzetten van hun plannen in resultaten. 

Lerend organiseren en veranderen

André Wierdsma en Joop Swieringa

Hoe leren organisaties en wat maakt een organisatie lerend? Deze bestseller biedt een samenhangend, lerend perspectief op organiseren en leidinggeven. Een nieuw paradigma, waarin het gaat om ordening, beheersing en controle; op 'meer en beter van hetzelfde'.

Tip: Procesje.nl
Procesje.nl: "Ondanks de vele voordelen is procesgericht werken al moeilijk genoeg. Waarom zouden we er dan ook nog moeilijk over doen? Op basis van posters in “Loesje-stijl” willen wij diverse onderwerpen op het gebied van procesgericht werken én verbeteren onder de aandacht brengen. "

Bedrijfsabonnement
Door een abonnement te nemen op de reeks van 9 colleges heeft u de unieke mogelijkheid kennis te maken met de originele en innovatieve visies van verschillende hoogleraren, managers alsook adviseurs.

U kunt zich alleen inschrijven voor de gehele collegereeks. Een selectie maken is niet mogelijk. Het is wel mogelijk verschillende collega’s (of relaties) deel te laten nemen. Op die manier neemt u een bedrijfsabonnement en stelt u ook uw collega’s in de gelegenheid kennis te nemen van de boeiende theorieën en praktische toepassingen van deze inspirerende sprekers. 

Tijd en locatie

Deze colleges vinden plaats op de dinsdag, beginnen om 15.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur. De reeks vindt plaats in een collegezaal van Nyenrode Business Universiteit, Straatweg 25 te Breukelen. De exacte locatie en routebeschrijving ontvangt u bij uw bevestiging.

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur. Door u aan te melden voor deze reeks, gaat u akkoord met hier vermelde aanmeldingsvoorwaarden. Een week voor aanvang sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving. Aanmelden voor één of enkele colleges is in principe niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen.

Investering
De investering voor deelname aan de cyclus van 9 colleges, inclusief documentatie, deelnamecertificaat, koffie/thee en lichte maaltijden, bedraagt € 2.495,- (exclusief 19% BTW) per persoon.

Verhindering

Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is helaas niet mogelijk.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die de gehele reeks bijwonen, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat.

Informatie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Leontine Born, Programma Manager ([email protected] of 020-30 59 162) of Office Manager Ria van der Holst ([email protected] of 020-30 59 171).

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die met meerdere personen willen deelnemen, is er voor deze bijeenkomst een groepsarrangement ontwikkeld. Hiervoor kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude ([email protected] of 020-30 59 156).

PE-punten (accountants)
Deze bijeenkomst levert u 23 PE-punten op.

Wilt u twitteren over dit thema?
Gebruik dan #procesmanagement

Tijden
Deze colleges vinden plaats op de dinsdag, beginnen om 15.30 uur en duren tot ongeveer 18.30 uur. 

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

Deelnemers van dit programma bekeken ook:

Visieontwikkeling, trends en toekomstverkenningen

Hoe gebruik je de toekomst als basis voor strategische besluitvorming en innovatie

8 colleges, van dinsdag 25 maart tot en met 3 juni 2014

Meer informatie

Breinkunde

Unieke en karaktervolle reeks over menselijk gedrag

8 colleges van 8 mei t/m 26 juni 2014

Meer informatie

Psychologie voor managers

Wetenschappelijk getoetst, toegankelijk gebracht

11 colleges: 18 september t/m 11 december 2014

Meer informatie
"Leaders establish the vision for the future and set the strategy for getting there." John Kotter