Psychologie voor managers

Een unieke en karaktervolle reeks over menselijk gedrag



Tijdens de colleges krijgt u antwoorden op vragen als
:
- Waar komt weerstand bij verandering vandaan?
- Wanneer werkt prestatiebeloning, wanneer niet?
- In hoeverre kunt u uw managementstijl veranderen?
- Hoe krijgt u álles gedaan bij anderen?
- In hoeverre kent u zichzelf?
- Moet motiveren van medewerkers één van uw
  kerncompetenties zijn?

Evenementsoort:
Collegereeks
Prijs:
€ 3495,00 (excl. BTW)
Datum:
22 sep. 2011 t/m 8 dec. 2011
Duur:
11 donderdagen
Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Breukelen
Routebeschrijving
Direct aanmelden Bekijk de brochure Permalink

Een uitstekende gelegenheid om in kort tijdsbestek kennis te nemen van de ‘essentials van psychologie’.

 

Mensen zijn gecompliceerde wezens
Als manager heeft u dagelijks te maken met een theater aan irrationeel gedrag. De tragische en hilarische aspecten van de menselijke persoonlijkheid verbazen u keer op keer. En ze maken uw managementtaak er niet makkelijker op.

Begrijpt u de ratio achter menselijk gedrag? 
Hoe krijgt u een vinger achter deze ongrijpbare processen? Bent u in staat menselijk gedrag te observeren en interpreteren? Het is een open deur, maar zeker in kennisintensieve organisaties geldt: Een goede manager is een peoplemanager.

Een must voor elke manager
De kans is groot dat u niet specifiek bent opgeleid in de psychologie. En dat is jammer want uw werk zou er een stuk makkelijker en leuker door worden. Niet voor niets pleiten goeroes als Henry Mintzberg, Tom Peters, en David Maister voor meer psychologisch onderwijs op managementopleidingen. Op hun advies bieden wij u dan ook deze unieke en karaktervolle reeks aan.

Topexperts aan het woord
Speciaal voor deze reeks hebben we een rijke keur aan docenten bijeengebracht. Alle experts hebben één ding gemeen: zij kennen hun klassiekers én zij staan met beide benen in de klei. Zij vertalen Freud, Adler, Jung, Skinner, Maslow e.a. naar (werk)situaties van alledag. Wetenschappelijk getoetst, boeiend en toegankelijk gebracht.

Deze collegereeks is voor degenen die gefascineerd zijn door de vraag hoe ze mensen moeten doorgronden en in beweging kunnen krijgen.

Met focus op:Authenticiteit, inspiratie, prestatie en motivatie

22/09 1e college: Toppsychologen voor Topmanagers

Hoewel een aanzienlijk deel van zijn ideeën en theorieën de tand des tijds niet heeft doorstaan, heeft een minstens zo aanzienlijk deel bewezen nog altijd grote geldigheid te bezitten voor het begrijpen en beïnvloeden van menselijk gedrag. Zowel individueel gedrag maar vooral ook groepsgedrag. En hetzelfde kan gezegd worden van de twee andere grote psychologen waarmee Freud aanvankelijke samenwerkte, maar die vervolgens ieder hun eigen weg kozen en theorieën ontwikkelden, Carl Gustav Jung en Alfred Adler. Jung’s persoonlijkheidstheorie, waaraan we onder andere begrippen als introversie / extraversie te danken hebben, heeft nog altijd grote geldigheid en vormt de basis voor een aantal systemen van assessment. Minstens zo relevant maar onbekender is Adler’s psychologie van de macht. Zijn analyse van macht als drijfveer in menselijke interacties biedt een fascinerende inkijk in falende en succesvolle groepsprocessen.

Docent: Prof. Dr. René Diekstra

29/09 2e college: De wetenschap van overtuigen en beïnvloeden

Wat brengt de massa in beweging? Waarom is de zwerm een prikkelende metafoor voor organisaties? Waarom willen mensen minder als u ze meer biedt? Hoe krijgt u het eerste schaap over de dam? Welk woordje maakt u een stuk overtuigender? Wanneer geloven mensen alles wat ze lezen? Elke dag staan we voor de uitdaging om anderen te overtuigen, zowel op het werk als privé. Wat maakt dat anderen ‘ja’ zeggen? Tijdens dit college hoort u alles over de psychologie van beïnvloeden en overtuigen. Cialdini vertaalt de uitkomsten van gedegen wetenschappelijk onderzoek op aanstekelijke wijze naar de dagelijkse praktijk. Ook presenteren zij een scala aan beïnvloedingswapens waarmee ook u een meester kunt worden in het overtuigen, of u nu vertegenwoordiger, manager, verpleger of beleidsmaker bent.

Docenten: Dr. Robert Cialdini 

06/10 3e college: Vorm je hersenen...

... gebruik je talent!
Veel mensen denken dat ze zelf niet of nauwelijks invloed hebben op de vorm en functie van hun hersenen. Ze gaan er van uit dat hun hersenen na de geboorte nog maar weinig kunnen veranderen, alleen misschien in negatieve zin door ziekte of bijvoorbeeld onder invloed van alcohol en drugs. Deze aanname is echter fout.

De afgelopen twintig jaar hebben we door wetenschappelijk onderzoek ongelooflijk veel over de hersenen geleerd. Door allerlei ontwikkelingen op technisch gebied begrijpen we steeds beter hoe de hersenen van gezonde mensen werken en veranderen. De resultaten van dit onderzoek zijn van direct belang voor iedereen. Zo blijken onze hersenen in staat te zijn tot zelfvernieuwing. Hierdoor kun je je hersenen en gedrag ontwikkelen in de richting die je wenst. De nieuwe kennis over plasticiteit en ontwikkeling heeft daarom grote consequenties voor onze ideeën over trainen en opleiden. Onze hersenen zijn dus maakbaar. Maar hoe? Hoe kun je ingrijpen in het brein en jezelf of anderen laten ontwikkelen in een vooraf gekozen richting zonder gebruik te maken van medicijnen, neurochirurgie of electro - magnetische stimulatie.

Docent: Prof. dr Margriet Sitskoorn

13/10 4e college: Onbewust nadenken en beslissen

De meeste mensen gaan ervan uit dat goede beslissingen of keuzes het gevolg zijn van goed en diep nadenken. Hoe beter er nagedacht wordt, hoe beter en rationeler onze beslissingen zijn, zo neigen we te denken. Ons onbewuste daarentegen zien we als ondergeschikt. Het is niet meer dan het hulpje van het bewustzijn. Freud zag het als een vergaarbak van ellendige herinneringen en dierlijke driften die door het bewustzijn beteugeld moet worden. Tijdens het college zal een onderscheid gemaakt worden tussen bewust nadenken en onbewust nadenken. Onbewust nadenken refereert aan denkprocessen die zich afspelen terwijl we bewust met iets anders bezig zijn. Het lijkt daarmee op het bekende “er een nachtje over slapen”. Onderzoek toont aan dat bewust en onbewust nadenken fundamenteel van elkaar verschillen en ook dat sommige problemen beter opgelost kunnen worden met bewust nadenken, terwijl andere keuzes beter gemaakt kunnen worden na onbewust nadenken.

Docent: Prof. Dr. Ap Dijksterhuis

27/10 5e college: Intrinsieke motivatie, belonen en bedrijfsdoelen

U kunt meer met motivatie dan u denkt. Dit motto geeft de kern weer van het college over intrinsieke motivatie en belonen. U hoort tijdens dit college hoe u op een creatieve manier motivatie een plaats kunt geven binnen het HRM – beleid van uw organisatie. Kernvraag is of u mensen van buitenaf kunt motiveren (bijvoorbeeld met straffen en belonen; met the carrot and the stick’). En zo ja of dat wenselijk is. Rob Vinke neemt de menselijke maat als startpunt: u kunt een omgeving creëren waarin mensen, met al hun mogelijkheden en beperkingen, goed kunnen functioneren. Maar lukt het u ook om de uniciteit van mensen te respecteren en te ontwikkelen. Lukt het u om mensen vanuit hun intrinsieke motivatie te laten werken?

Docent: Prof. Dr. Rob Vinke

03/11 6e college: Zelfkennis en authenticiteit

Voor managers zijn deze onderwerpen op minstens twee manieren van belang. Ten eerste hebt u te maken met de zelfkennis van uw medewerkers. Feedback geven is vaak een zinloze onderneming, doordat er vele obstakels en valkuilen op de weg naar zelfkennis zijn. Mensen kunnen zichzelf belemmeren door onterechte twijfel over wat ze waard zijn, of ze hebben juist een te geflatteerd beeld van hun capaciteiten. De behoefte aan bevestiging en waardering is een belangrijke motivator, tegelijkertijd moet je mensen soms ook wijzen op hun gebreken en hun ontwikkeling bevorderen. Hoe doe je dat, rekening houdend met de vaak onwrikbare wensen van ieders ego?

Na dit college kunt u beter de vinger op de zere plek leggen en tegelijkertijd contact maken met uw medewerkers. Ten tweede is een realistisch zelfbeeld voor uzelf ook belangrijk. U kiest hierdoor doelen die passen bij wat u wilt en wat u kunt, waardoor u uiteindelijk met meer plezier én meer effectiviteit werkt. Mensen in hoge posities krijgen weinig goede feedback van anderen. Wilt u weten waar uw talenten en ontwikkelingsmogelijkheden liggen, dan zult u dus zelf actief aan de slag moeten. Hoe kun je, rekening houdend met het hele krachtenveld van sociale relaties waar je als manager middenin zit, je autonomie en authenticiteit bewaren?

Docent: Prof. dr. Roos Vonk

10/11 7e college: De geheimen van het geheugen

Wat je vergeet is net zo bepalend voor je karakter als wat je onthoudt.
Waarom kunnen we de belangrijkste dingen niet onthouden en sommige onbenullige dingen juist heel goed? Wat hebben we aan al die nutteloze herinneringen? Waarom kunnen we niet wissen zodat er weer ruimte komt voor nuttige zaken? En waarom hebben we überhaupt herinneringen? In dit college vertelt hoogleraar Douwe Draaisma wat wij eigenlijk weten over de werking van ons geheugen en of er ooit een dag komt waarop we zelf herinneringen kunnen wissen of toevoegen en daarmee de baas worden over ons eigen geheugen. We herinneren ons hoe de voortuin van ons ouderlijk huis eruit zag. We weten nog precies hoe het klaslokaal op de basisschool rook. Het geheugen, we hebben er allemaal een. Maar waarom weten we al dat soort dingen nog? Hebben die herinneringen een functie in ons dagelijks leven?

Docent: Prof. dr Douwe Draaisma

17/11 8e college: De psychologie van samenwerken en relaties

Stap uit de drama-driehoek

Docent: Prof. Dr. André Wierdsma 

24/11 9e college: Practical Wisdom

‘How to do the right thing?’
Psycholoog Barry Schwartz schreef het inmiddels beroemd geworden boek 'Paradox of Choice. More is Less', waarin hij betoogt dat we niet om kunnen gaan met te veel keuzes. Alleen al bij het kiezen van een spijkerbroek vragen we ons af welke het mooist is, maar ook wat anderen ervan zullen vinden. Het maken van afwegingen kost moeite en maakt uiteindelijk niet gelukkiger. Maar te weinig keuze en te veel regels is ook niet goed. Als alles voorgeschreven is leren we zelf niet te beslissen en morele afwegingen te maken. Barry Schwartz doet een indringende oproep naar "praktische wijsheid" als tegengif voor een door bureaucratie dolgedraaide wereld. Hij benadrukt dat regels vaak falen, bonussen vaak een averechts effect hebben en praktische, alledaagse wijsheid zal helpen onze wereld te herbouwen. 

Docent: Prof. Dr. Barry Schwartz

01/12 10e college: Stress: vriend en vijand

Hoe harder je een boog spant, hoe sneller de pijl het doel bereikt, maar de veerkracht bepaalt hoeveel spanning de boog verdraagt. Managers moeten oog hebben voor de stress en de veerkracht van hun medewerkers en van zichzelf. Onder teveel stress stagneert hun persoonlijke en professionele ontwikkeling en kunnen zij geen goede managers zijn. Als je de signalen bij jezelf niet herkent en erkent, dan zal je ze ook niet zien bij medewerkers. In tegenstelling tot de meeste management - modes heeft stressmanagement een zeer solide wetenschappelijke basis. Er verschijnen elk jaar tussen de 150 en 200 onderzoeksartikelen over. De Return on Investment varieert van 0 tot 13.

Docent: Dr. Theo Compernolle

08/12 11e college: Coachen en adviseren voor verandering

De kracht van een organisatie wordt in belangrijke mate bepaald door het vermogen om te kunnen veranderen, vernieuwen en daarvan te leren. Technologische en maatschappelijke ontwikkelingen leiden ertoe dat bedrijven zich voortdurend moeten kunnen reorganiseren en hergroeperen. Managers en leidinggevenden zien zich geplaatst voor het dilemma: “Hoe kunnen wij onze organisatie zo inrichten dat permanent veranderen mogelijk wordt, terwijl tegelijkertijd de organisatie niet destabiliseert.” De laatste jaren wordt Erik van de Loo in toenemende mate betrokken bij vraagstukken rondom leiderschap. Zijn visie op leiderschap overstijgt het denken in competenties. Pas als een leider inzicht kan krijgen in zijn persoonlijkheid en in de kernthema’s die in relatie met anderen een bepalende rol spelen, is ontwikkeling en gedragsverandering van zijn leiderschap te verwachten.

Hij richt zich met name op de minder rationele kanten van een organisatie. Uitgangspunt is steeds de mens in relatie tot zijn (werk)omgeving. Organisaties zijn tenslotte, verbanden van mensen met een gezamenlijke doelstelling en taak. Aspecten zoals ambitie, passie, idealen, angsten, relaties, rivaliteit, vasthoudendheid, creativiteit, normen en waarden spelen op alle niveaus in een organisatie een belangrijke rol. Erik van de Loo maakt deze psychologische dynamiek begrijpbaar en bewerkbaar in dit college.

Docent: Prof. Dr. Erik van de Loo

Alle colleges beginnen om 16.00 en duren tot ongeveer 19.00. Uitzondering hierop is het tweede college op donderdag 29 september dat om 09.00 begint en om 12.00 eindigt.

Robert Cialdini

Functie:
Sociaal psycholoog
Bedrijf:
Arizona State University

Dr. Robert Cialdini verwierf wereldfaam met zijn bestseller ‘Invloed’.

Barry Schwartz

Functie:
Dorwin Cartwright Professor of Social Theory and Social Action
Bedrijf:
Swarthmore College, Pennsylvania

Prof. dr. Barry Schwartz is auteur van de bestseller 'The Paradox of Choice'

René Diekstra

Functie:
Hoogleraar Psychologie
Bedrijf:
Lector Jeugd en Opvoeding

Hij is auteur van een groot aantal internationale wetenschappelijke publicaties en psychologie boeken voor het algemene publiek. Hij is tevens oprichter van het blad Psychologie Magazine.

Margriet Sitskoorn

Functie:
Hoogleraar neuropsychologie
Bedrijf:
Universiteit van Tilburg

Sitskoorn doet o.a. onderzoek naar de relatie tussen gedrag & plasticiteit van het menselijk brein.

Ap Dijksterhuis

Functie:
Hoogleraar psychologie van het onbewuste
Bedrijf:
Radboud Universiteit Nijmegen

Dijksterhuis doet onderzoek naar de invloed van onbewuste processen op o.a. interpersoonlijk gedrag.

Rob Vinke

Functie:
Hoogleraar personeelswetenschappen
Bedrijf:
Psycholoog, adviseur en auteur

Vinke heeft meer dan 300 artikelen gepubliceerd over o.a. HRM, arbeidsvoorwaarden, cultuur & motivatie.

Roos Vonk

Functie:
Hoogleraar sociale psychologie
Bedrijf:
Radboud Universiteit Nijmegen

Vonk is gespecialiseerd in thema's als zelfkennis, zelfwaardering, zelfpresentatie, de eerste indruk, autonomie en authenticiteit.

Douwe Draaisma

Functie:
Bijzonder hoogleraar van de geschiedenis van de psychologie
Bedrijf:
Rijksuniversiteit Groningen

Draaisma publiceerde o.a. over het autobiografisch geheugen.

André Wierdsma

Functie:
Hoogleraar, Programmadirecteur
Bedrijf:
Nyenrode Business Universiteit, AMP

Prof. dr. André Wierdsma heeft gepubliceerd op het gebied van (interculturele) communicatie, complexe besluitvorming en verandermanagement.

Theo Compernolle

Functie:
Onafhankelijke internationale consultant, trainer en professor/hoogleraar

Sinds 1985 adviseert en coacht Theo Compernolle managers, ondernemers en bedrijven bij de emotionele aspecten van leiderschap.

Erik van de Loo

Functie:
Hoogleraar Leiderschap en Gedrag
Bedrijf:
Vrije Universiteit te Amsterdam

Erik van de Loo is partner en mede oprichter van Phyleon, centrum voor leiderschap en verandering.

Gratis jaarabonnement voor iedere deelnemer!
Iedere deelnemer krijgt een jaarabonnement op het tijdschrift Psychologie Magazine ter waarde van € 55,50. Psychologie Magazine kent maandelijks een diversiteit aan onderwerpen zoals werk & carrière, relaties & persoonlijkheid, gezondheid & therapie. Met als invalshoek de psychologische mechanismen en achtergronden van het menselijk gedrag, naar aanleiding van actuele maatschappelijke en culturele thema’s. Kijk voor meer informatie op www.psychologiemagazine.nl.

Reacties deelnemers Psychologie voor managers

Psychologie voor managers 2011

Een waardevolle aanvulling voor uw bibliotheek
Alle sprekers in deze reeks schreven een boek dat relevant is voor het college dat u bijwoont. Op het aanmeldingsformulier kunt u aangeven of u de boeken wilt bestellen. Wanneer u besluit de boeken aan te schaffen, krijgt u de hele set boeken uitgereikt bij het eerste college. De kosten voor de volgende 12 boeken bedragen in totaal: € 244,15. Deze  prijs is exclusief 6% BTW en onder voorbehoud van wijzigingen door de uitgever.

Het Vergeetboek

Douwe Draaisma

In dit boek staat het wonder van het vergeten centraal. Vergeten is niet een mankement aan ons geheugen, het is er een van de belangrijkste vermogens van. Hij bewijst opnieuw zijn talent om op even originele als lichtvoetige wijze literaire en wetenschappelijke bronnen te combineren.

Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt

Douwe Draaisma

Over het menselijk geheugen. Het boek behandelt zeer diverse aspecten van het menselijk geheugen zoals de rol van geur, de werking van absolute geheugens, simultaangrootmeesters en het Demjanjuk-proces. Dit boek is in 20 talen vertaald en onderscheiden met zowel wetenschappelijke als literaire prijzen, in Nederland en het buitenland. 

Het maakbare brein

Margriet Sitskoorn

Aan de hand van de laatste inzichten uit het hersenonderzoek en voorbeelden uit de praktijk laat Margriet Sitskoorn zien hoe we door ons gedrag zélf onze hersenen kunnen vormen en zo beter kunnen functioneren. 'Het maakbare brein' geeft een handreiking voor sterker hersenwerk en een krachtige persoonlijke ontwikkeling.

De eerste indruk

Roos Vonk

Door het hele boek heen staan oefeningen en tests waarmee lezers zelf kunnen ontdekken hoe het proces van indrukvorming bij hen werkt. Op onderhoudende, herkenbare en zeer toegankelijke wijze worden inzichten uit de sociale psychologie gepresenteerd voor een breed lezerspubliek.

Passies van het brein

Margriet Sitskoorn

In 'Passies van het brein' beschrijft Margriet Sitskoorn aan de hand van intrigerende verhalen en wetenschappelijke bevindingen hoe de zeven zonden zijn verankerd in ons brein. Onderwerpen als verslaving, asociaal gedrag, manipulatie, pijn en macht, maar ook genot, motivatie, empathie en wijsheid passeren de revue.

Ego’s en andere ongemakken

Roos Vonk

Treffend beschrijft Roos Vonk de dwalingen van de menselijke geest, zoals politici die discussiëren over besluiten die ze allang genomen hebben, waarom slijmen werkt, waarom brainstormen effectief lijkt maar het niet is, en vele andere herkenbare psychologische verschijnselen.

Stress: vriend & vijand

Theo Compernolle

Hoe kunnen we goed omgaan met stress, thuis en op het werk? In dit onmisbare vlot leesbare basisboek over stressmanagement komen de verschillende aspecten van stress gedetailleerd aan bod.

Zoeken naar intrinsieke motivatie

Rob Vinke

De energie waarmee we bewegen, dat is motivatie. Motivatie is van iedereen, gaat over iedereen en is belangrijk voor iedereen. Dus moeten we er in de dagelijkse praktijk meer mee doen. u kunt meer met motivatie dan u denkt. U leest in dit boek hoe u op een creatieve manier motivatie een plaats kunt geven binnen het HRM-beleid van uw organisatie.

“Ik kan denken/voelen wat ik wil”

René Diekstra

Naast alle positieve gevoelens herkennen we de negatieve gevoelens helaas maar al te goed. Het boek `Ik kan denken/voelen wat ik wil` helpt je om met deze gevoelens om te gaan als zij vaker en heviger voorkomen dan jij wilt. Het boek gaat uit van een simpele, maar uiterst effectieve gedachte: Wat je voelt, is gebaseerd op dat wat je denkt. Aan de hand van de vier G`s laat René Diekstra zien hoe irrationele gedachten je ongelukkig, verdrietig of depressief maken. Het is vaak niet de Gebeurtenis zelf, maar je eigen Gedachten erover die bepalen welk Gevoel en welk Gedrag je aan die gebeurtenis verbindt. Door dit boek leer je hoe je je minder verdrietig, boos of wanhopig kunt voelen.

Het slimme onbewuste - denken met gevoel

Ap Dijksterhuis

Ons onbewuste bepaalt (met een verwerkingscapaciteit die ongeveer 200.000 keer zo groot is als die van het bewustzijn) ons gedrag, ons denken en onze gevoelens. Ap Dijksterhuis weet op verbluffend heldere wijze duidelijk te maken hoe het menselijke brein werkt.

Invloed

Robert Cialdini

Aan de hand van boeiende theorie en herkenbare praktijkvoorbeelden laat Robert Cialdini in deze internationale bestseller zien hoe beïnvloeding werkt. De auteur ging daarvoor drie jaar ‘undercover’ bij autodealers, fondsenwervers en reclamemakers. Daar ontdekte hij dat het geheim van succesvol overtuigen in zes eenvoudige principes schuilt.

Overtuigingskracht

Robert Cialdini

In 50 trefzekere korte verhalen ontraadselt 'Overtuigingskracht' de geheimen van de psychologie van het beïnvloeden. De auteurs vertalen de uitkomsten van gedegen wetenschappelijk onderzoek op aanstekelijke wijze naar de dagelijkse praktijk. Ook presenteren zij een scala aan sociale beïnvloedingsstrategieën waarmee ook u een meester kunt worden in het overtuigen.

Tijd en locatie
Alle 11 colleges vinden plaats op de donderdag. De colleges beginnen om 16.00 uur en duren tot ongeveer 19.00 uur. Uitzondering hierop is het tweede college op 29 september dat om 09.00 uur begint en om 12.00 eindigt. Na afloop van dit tweede college krijgt u na afloop een lunchpakketje mee. Tijdens de andere colleges heeft u een half uur pauze met een uitgebreide maaltijd. Heeft u een speciaal dieet? Laat het ons weten en neem contact op met Ria van der Holst: 020 - 3059171

Aanmelden
Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging en een factuur.Door u aan te melden voor deze bijeenkomst gaat u akkoord met deze inschrijvingsvoorwaarden. Een week voor aanvangst sturen wij u een herinnering en een routebeschrijving.

Investering
Deze bijzondere reeks van 11 colleges vraagt uiteraard een investering in tijd, energie en geld (€ 3.495,-). In dit bedrag zijn lunch, koffie/ thee, drankjes, documentatie en parkeergelden inbegrepen. Prijzen zijn exclusief BTW. Aanmelden voor een of enkele colleges is in principe niet mogelijk. Wel kunt u iemand in uw plaats laten deelnemen. Het is tevens mogelijk verschillende collega’s of relaties te laten deelnemen.Op die manier neemt u een bedrijfsabonnement en stelt u ook collega’sin de gelegenheid kennis te nemen van de boeiende theorieën van deze inspirerende sprekers.

Groepsarrangementen
Speciaal voor organisaties die meerdere mensen willen afvaardigen, zijn er voor deze dag/reeks speciale groepsarrangementen ontwikkeld. Ook zijn er diverse mogelijkheden om programma’s op maat te maken. Voor meer informatie hierover, kunt u contact opnemen met Jeroen van der Woude: [email protected] of belt u met 06 - 295 764 87.

Deelnamecertificaat
Deelnemers die deelnemen aan de gehele reeks, ontvangen na afloop een deelnamecertificaat. 

Verhindering
Indien u onverwacht verhinderd bent, kunt u zich, mits tijdig aan ons doorgegeven, altijd laten vervangen. Annuleren is helaas niet mogelijk.

Informatie
Wanneer u inhoudelijke vragen over de reeks heeft, neemt u contact op met Remco Gerritsma: 020 - 3059154.

Locatie:
Nyenrode Business Universiteit
Straat:
Straatweg 25
Plaats
Breukelen
Telefoon:
0346-291291
Email:
Website:
http://www.nyenrode.nl

Routebeschrijving

Met eigen vervoer
Universiteit Nijenrode is te bereiken via de afslag ‘Breukelen’ op de A2 Volg de borden Breukelen, bij de rotonde slaat u rechtsaf. De weg voert over het kanaal. Bij de tweede rotonde slaat u weer rechtsaf. U volgt de borden ‘Nijenrode’. Volg deze weg over een afstand van 800 meter, totdat u het kasteel Nijenrode aan uw rechterhand ziet. U kunt het terrein via de toegangspoort oprijden.

In geval van drukte op de A2, vanuit Utrecht richting Amsterdam, kunt u ook de afslag Maarssen nemen, N230. U neemt vervolgens de tweede afslag 'Maarssendorp/Industrieterrein Straatweg'. Volg de weg richting 'Industrieterrein/Straatweg', tweemaal rechts. Bij de stoplichten op de T-splitsing gaat u rechtsaf, de Amsterdamse Straatweg op. U rijdt deze door Maarssen richting Breukelen, totdat u links het kasteel ziet liggen. Voordat u het kasteel bereikt kunt u door het poortgebouw naar binnen waar u zich kunt melden.

Met openbaar vervoer

Van Utrecht Centraal Station neemt u de bus (‘streekbus’) 120 of 124. De bussen vertrekken elk kwartier. De bus stop recht voor het kasteel. U kunt ook de trein vanaf Amsterdam of Utrecht naar Breukelen nemen. Vanaf het station kunt u een taxi nemen via Breukelen Taxi Service, telefoon: +31 (0)346-251052.

"“Expect the best. Prepare for the worst. Capitalize on what comes.” " Zig Zaglar