Nieuwe tijden vragen om nieuwe businessmodellen

Voldoet het business model van jouw organisatie nog aan de eisen van deze tijd? 10 trends waar je als organisatie niet omheen kunt en die business modeling vandaag zo relevant maken.

 

1. VAN EIGENAARSCHAP NAAR 'TOEGANG TOT'
Bezit is niet meer heilig. Niet alleen online is deze ontwikkeling gaande (bijvoorbeeld bij Spotify   – waar muziek niet van jou wordt), maar ook offline. Kijk naar de autobranche. Via Snapcar kun je een auto lenen van iemand bij jou in de buurt, via Car2Go kun je in Amsterdam – en andere wereldsteden – een Smart gebruiken voor korte ritjes. Een hele interessante ontwikkeling voor veel organisaties. Wat als je klant je product wel wil gebruiken maar niet meer wil bezitten?

 

2. TRANSPARANTIE
De laatste jaren heeft iedereen het over transparantie, van de politiek tot het bedrijfsleven. Maar welke organisaties geven je nu echt inzicht in hoe hun producten tot stand komen, hoeveel ze hieraan verdienen en wie voor wat verantwoordelijk is? Een goed voorbeeld is verzekeringsmaatschappij Inshared. Zij geven hun klanten inzicht in kosten en uitgaven en geven geld terug als je een jaar geen schade hebt. Dit alles gebaseerd op vertrouwen en transparantie. Hoe is dit geregeld in jouw organisatie? Ben jij open naar je klant?

 

3. IEDEREEN ONDERNEMER
Iedereen kan tegenwoordig (parttime) ondernemer worden. Jongeren onder de 18 schrijven zich steeds vaker in bij de Kamer van Koophandel, maar ook door online ontwikkelingen kan iedereen veel makkelijker voor zichzelf beginnen, spullen verkopen via Marktplaats of delen via Spullendelen.nlAirbnb.com of Snapcar.nl. Hotelketens en autoverhuurbedrijven worden hiermee gepasseerd. Wat betekent het als een soortgelijk initiatief opkomt in jouw branche?

 

4. NETWERK-ECONOMIE
Als organisatie kun je het tegenwoordig niet meer alleen. Je hoeft nieuwe producten en diensten ook niet zelf te bedenken en op te zetten, gebruik hiervoor kennis van anderen. Zoals bijvoorbeeld KPN met Spotify heeft gedaan. Het is vaak ook interessant om samen te werken met start-ups. Zij werken op een andere manier aan innovatie dan grote organisaties. Ze kunnen sneller schakelen en zien eerder kansen. Met welke start-ups of bestaande organisaties zou jouw organisatie goed samen kunnen werken?

 

5. MOBIEL!
Mobile wordt de komende jaren alleen nog maar belangrijker. We lezen er al onze mail en boeken op, maar we gaan er straks ook steeds meer mee betalen en allerlei functies aan toevoegen (zoals huissleutels of medisch advies). We kunnen ook steeds vaker shoppen met onze mobiel, via virtuele winkels met QR-codes. Bijvoorbeeld in deze virtuele speelgoedwinkel van Mattel of de virtuele supermarkt van AH in de VS. Hoe kan jouw organisatie producten en diensten via mobiel aanbieden?

 

6. MARKETING IS DOOD!
Traditionele marketing, zoals advertising, PR, branding en corporate communicatie is dood. Een marketingafdeling die klanten vertelt waarom je het product zou moeten kopen? Laat het liever je klanten zelf doen! Organisaties moeten aan de slag met community marketing en content marketing. Deel echte, goede, bruikbare en toegankelijke kennis met je (lokale) netwerk, los een probleem voor iemand op en bouw zo een authentieke band met je klant. Kijk eens naar marketing in jouw organisatie, hoe wordt dit nu georganiseerd? 

 

7. CONSUMENTENGEDRAG VERANDERT: KEN JE KLANT
Wie is je klant? Veel organisatie weten het niet of baseren hun inzichten op aannames. Consumenten zijn tegenwoordig niet meer in hokjes te plaatsen. Iemand van 60 staat soms op de golfbaan, maar gaat ’s zomers misschien ook feesten op Ibiza. Neem je klant dus serieus en ga het gesprek met hem/haar aan. Sta open voor ideeën en co-creatie. Ook een klant kan je helpen met innovatie. Wanneer heb je voor het laatst een echt gesprek met een klant gehad?

 

8. 3D-PRINTEN: DE NIEUWE INDUSTRIELE REVOLUTATIE
Waar we onszelf de afgelopen jaren hebben verloren achter computerschermen, gaan we nu weer terug naar de garage om zelf onze producten te ontwerpen en fabriceren. Chris Anderson schrijft in zijn boek “Makers: the new industrial revolution” dat wij eigenlijk allemaal designers zijn. Vanaf januari 2013 kun je bij Staples in Nederland je eigen ontwerpen 3D laten printen – van speelgoed tot kunst en motoren. Wat betekent 3D printen voor jouw business model? Gaan jouw klanten nu zelf – jouw of hun eigen producten – printen?

 

9. DESIGN THINKING, GAMIFICATION EN PLAY!
Het moet allemaal wel leuk blijven. Waarom zouden we dikke rapporten gaan lezen als we alle informatie ook via een game of een visuele meeting kunnen verkrijgen. Design en business gaan steeds meer met elkaar vermengd worden. Design Thinking technieken worden ingezet in innovatieprocessen, meetings worden visueel gemaakt visual tools, games worden ingezet om betrokkenheid en creativiteit te vergroten. Hoe kun je het innovatieproces in je organisatie leuker én efficiënter maken?

 

10. BOTTOM-UP STRATEGIE
Top-down strategie en hiërarchische structuren in organisaties komen steeds meer te vervallen. Iedereen is tegenwoordig professional, organisaties verwachten dat iedereen ook meedenkt over de toekomst. In Business Model Innovatie processen wordt dan ook het hele team, de hele afdeling en/of de hele organisatie betrokken.Iedereen kan meedenken over het bestaande en nieuwe business model. Er wordt zo een gemeenschappelijke taal gecreëerd en iedereen staat achter de nieuw in te slagen weg. Hoe kun je jouw medewerkers meer inzetten in de innovatieprocessen?

--MEER WETEN?--
Patrick van der Pijl en Camilla van den Boom van Business Models Inc. geven twee keer per jaar de workshop 'Business Model Generation'. U gaat twee dagen aan de slag met businessmodeling aan de hand van het Business Model Canvas van Alex Osterwalder. Patrick van der Pijl en Camilla van den Boom doorlopen met u het proces van het bedenken, ontwerpen en implementeren van nieuwe businessmodellen.   

Door Business Models Inc. op 15 maart 2013

Gerelateerde evenementen

" "Ieder mens is in staat zelf zijn of haar leven vorm te geven." " Stephen Covey