Blog Focus Conferences

Met deze blog bieden wij je in één overzicht de laatste ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, (verander)management, strategie en psychologie. Dat doen we door je te wijzen op inspirerende blogs, artikelen vól met nieuwe inzichten en praktische tips, verrassende video's en nuttige websites. Neem zeker een kijkje en discussieer mee!

Heb je tips of wil je een gastblog schrijven? Mail dan naar info@focusconferences.nl

Je bekijkt berichten over het onderwerp Persoonlijke effectiviteit.

Uitdaging voor leiders: versterk actorschap.

Uitdaging voor leiders: versterk actorschap.

Van leiders wordt verwacht dat ze inspireren. Het veronderstelt actorschap: de wil en mogelijkheid om zelf vorm te geven aan je eigen leven. Dit vraagt om het hanteren van de existentiële spanning tussen het ‘ik’ en ‘de ander’. We zijn gemeenschapsdieren, we leven in groepen. Lees verder

De best beoordeelde programma's van 2016

De best beoordeelde programma's van 2016

Afgelopen jaar hebben we ruim 30 programma’s succesvol in de markt gezet. Met trots presenteren wij hier de absolute toppers van 2016. Lees verder

De best beoordeelde sprekers van 2016

De best beoordeelde sprekers van 2016

De top 5 best beoordeelde sprekers én collegereeksen van 2016. Lees verder

Goede docenten blinken uit in zelfkennis

Goede docenten blinken uit in zelfkennis

Psycholoog René Diekstra bevestigt vanuit de wetenschap wat van oudsher al bekend is: goede voorbeelden zijn essentieel voor de ontwikkeling van kinderen. Maar liefst 30 procent van de leerprestaties is toe te schrijven aan de doceerstijl, naast de invloed van de ‘basisuitrusting’ van leerlingen zelf (50 procent). Gandhi inspireerde de mensheid met een quote die zeker geldt voor leerkrachten: “We have to be the change we wish to see”. Lees verder

Leer jonge mensen balanceren in het leven

Leer jonge mensen balanceren in het leven

Het onderwijs staat voor de uitdaging om leerlingen op te leiden, maar waartoe eigenlijk? Wat jongeren later ook gaan doen in het leven, volgens neuropsycholoog Margriet Sitskoorn helpt een goed ontwikkelde prefrontale cortex hen om een wijs mens te worden en succesvol te zijn. Daar ligt een taak voor het onderwijs, want uitgerekend deze ‘topmanager van het brein’ ontwikkelt zich volop tijdens de middelbareschooltijd en studiejaren. Lees verder

De eigen spelregels van het geheugen

De eigen spelregels van het geheugen

Het geheugen is essentieel voor intelligentie, persoonlijkheid, waarneming, identiteit en tijdsbesef, stelt hoogleraar Douwe Draaisma. Toch is de waarde van de ‘opslagcapaciteit’ van ons brein door de eeuwen heen gedaald. Lees verder

Breinwerk bedreigd door weapons of mass distraction

Breinwerk bedreigd door weapons of mass distraction

Zijn we massaal slaaf van onze smartphones en tablets? Of willen we zelf meester blijven door digitale mogelijkheden heel bewust toe te passen? Theo Compernolle daagt ons uit om online technologie op een slimme, doelgerichte manier in te zetten. Lees verder

'Ik ben een vriendelijke anarchist'

'Ik ben een vriendelijke anarchist'

Toen hij directeur van een tbs-kliniek was, liet Gabriël Anthonio (53) tbs'ers de buitenmuren beschilderen. Ook bij Verslavingszorg Noord Nederland hanteert hij een onorthodoxe bestuursstijl. Zijn motto: toon in alles je eigen kwetsbaarheid. Lees verder

Four bad habits of super-smart leaders

Four bad habits of super-smart leaders

Artikel door Marshall Goldsmith - "In my role as an executive coach, I have had the opportunity to work with more than 150 major chief executives. As a group, they would score well above the norm on any standard definition of intellectual intelligence. Although, like any group, chief executives may do stupid things, they are seldom stupid people." Lees verder

Creativiteit krijg je niet voor niks

Creativiteit krijg je niet voor niks

Creativiteit is een begrip dat veel gebruikt wordt. Er zijn dan ook veel tips en trucs in omloop voor creatief denken en handelen. Soms werken ze, maar vaak ook niet. Lees verder

"Leaders establish the vision for the future and set the strategy for getting there." John Kotter