Blog Focus Conferences

Met deze blog bieden wij je in één overzicht de laatste ontwikkelingen op het gebied van leiderschap, (verander)management, strategie en psychologie. Dat doen we door je te wijzen op inspirerende blogs, artikelen vól met nieuwe inzichten en praktische tips, verrassende video's en nuttige websites. Neem zeker een kijkje en discussieer mee!

Heb je tips of wil je een gastblog schrijven? Mail dan naar info@focusconferences.nl

Uitgelegd: Creating Shared Value

Uitgelegd: Creating Shared Value

Technologie is mooi, maar niet genoeg. Ook een menselijke, sociale en duurzame opstelling zorgen in de nieuwe tijd voor succes en - daaruit voortvloeiend - een goed financieel resultaat. Lees verder

Agile werken en netwerkorganisaties (case study Agile)

Agile werken en netwerkorganisaties (case study Agile)

Een succesvolle netwerkorganisatie onderscheidt zich door Agile werken. Het multidisciplinaire team omarmt veranderingen in de aanpak gaandeweg het proces in plaats van deze uit te sluiten. Lees verder

Het merk als karakter: bouwen op consistent gedrag

Het merk als karakter: bouwen op consistent gedrag

Collegereflectie 'Organisatiecultuur en gedrag' - Wie zijn we als organisatie en hoe staan wij in de wereld? Deze kernvragen zijn voor Marc van Eck het uitgangspunt voor internal branding, want net als mensen hebben ook merken een karakter. Lees verder

Loyaal aan werkgever? Mwah…

Loyaal aan werkgever? Mwah…

Stel, je bent niet happy in je relatie. Dan kun je allerlei dingen doen, van niks tot vertrekken. Volgens psychologen zijn de mogelijke reacties te groeperen langs twee dimensies. Aan de ene kant zijn er reacties die de relatie helpen in stand houden, aan de andere kant reacties die de relatie bedreigen. Daarnaast is onderscheid te maken tussen enerzijds actieve, anderzijds passieve reacties. Lees verder

Carsten de Dreu: 'Creativiteit is niet aangeboren'

Carsten de Dreu: 'Creativiteit is niet aangeboren'

Creativiteit, er bestaan vele mythen over en het wordt gezien als belangrijke succesfactor voor bedrijven. Toch is er geen goed overzicht van de psychologische grondslagen. Met het boek Creativiteit krijg je niet voor niks van Psychologie voor managers-spreker Carsten de Dreu komt daar verandering in. Een interview. Lees verder

Culture eats strategy for breakfast

Culture eats strategy for breakfast

Collegereflectie 'Organisatiecultuur en gedrag' - De boodschap die ten grondslag ligt aan het college van Jaap Boonstra over leiders in cultuurverandering spreekt boekdelen: ‘culture eats strategy for breakfast’. Deze pakkende quote van Peter Drucker verklaart volgens Boonstra waarom we zo worstelen met organisatiecultuur en gedrag in tijden van grote veranderingen. Lees verder

Gedrag beïnvloeden? Verander de context!

Gedrag beïnvloeden? Verander de context!

Collegereflectie 'Organisatiecultuur en gedrag' - Dat veranderingstrajecten op de werkvloer zo moeizaam verlopen, komt volgens innovator Menno Lanting omdat we nog steeds organiseren op basis van 19e-eeuwse leiderschapsprincipes en 20e eeuwse structuren. Lees verder

Bol.com gooit het it-roer radicaal om (case study 'Agile' #1)

Bol.com gooit het it-roer radicaal om (case study 'Agile' #1)

Bol.com is is continu bezig om nieuwe en innovatieve ideeën te realiseren voor de winkel. Deze ideeën leiden altijd tot aanpassingen in de systemen en die wijzigingen vragen daarom om een flexibele benadering. Maar het ontbrak de organisatie aan die flexibiliteit. Agile werken was het antwoord. Lees verder

ProRail: van black box naar glazen huis (case study 'Agile' #2)

ProRail: van black box naar glazen huis (case study 'Agile' #2)

Om de informatievoorziening te verbeteren en te verrijken hebben de NS en ProRail het InfoPlus programma opgezet. Dit programma is tweeledig, enerzijds worden de middelen, zoals borden en luidsprekers vervangen en anderzijds worden de achterliggende systemen vervangen. ProRail koos voor Xebia voor de ontwikkeling van het achterliggende publicatiesysteem. Lees verder

Pleidooi voor de kunst van het niets doen

Pleidooi voor de kunst van het niets doen

Collegereflectie 'Organisatie 3.0' (8/8) - Managers richten zich alleen op “het plaatje 3.0” door in eigen managementtaal vanaf de bühne te sturen, zonder echt contact te maken met de werkelijkheid van hun bedrijf. Ze missen daardoor de essentie en rammelen slechts aan de poorten van vernieuwing. Dat stelt hoogleraar Change and Implementation Thijs Homan. Lees verder

"Leiderschap is weten wat je wilt en dat transformeren naar voordeel voor anderen” Remco Claassen (De essentie van leiderschap)